• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta med högtryckstvätt?

Tvättar du husbilen/husvagnen med högtryckstvätt?

  • Ja

    Röster: 28 41,2%
  • Nej

    Röster: 40 58,8%

  • Totalt antal röstande
    68

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Jag har alltid lärt mig att tvätta husbil/husvagn med högtryckstvätt är big no no. Dock har jag på senaste tiden sett klipp på Youtube och reportage i tidningar där ,vad som verkar vara kunniga personer, tvättar med just högtryckstvätt. Såg också att när tidningen Husbil&Husvagn listade bästa prylarna till din husbil och husvagn var högtryckstvätt nummer ett.

Så, har husbilarna/husvagnarna med sina tätningar blivit bättre? Eller har man helt glömt bort de forna råden?

Slänger med en omröstning så tar vi tempen på hur vi gör på forumet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har alltid tvättat husbilar och husvagnar med högtryckstvätt. Använder ett långt underspolningsrör med munstycket i 90 grader, som gör att jag kan spruta brant uppifrån och nedåt. Går dock inte för nära. Undviker också skarvar och tätningar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kan ju vara en allmän varning för de som inte alls tänker sig för när man sprutar med högtryck.
Om man inte sprutar rakt mot skarvar och glipor, eller rakt in i ett ventilationsgaller utan tar det försiktigt och använder huvudet.... tillsammans med spolmunstycket så är det nog ingen fara. Sned vinkel från en skarv i stället för vinkel rätt mot en skarv är nog tillräckligt för att få 80% av karossen ren och lite mindre handarbete på övriga ställen.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag spolar av med en trädgårdsslang å sedan har jag en hink med lite schampo och en borste med långt skaft, sedan sköljer jag av med slangen.
Högtryck NEJ. Går kanske bra på nyare bilar.
Det går alldeles utmärkt att fuktskada både nyare bilar och husvagnar med en trädgårdsslang också! Min första Adria 1977 blev högtryckstvättad i 8 år. Perfekt vid fukttest vid försäljningen. Betänk hur fordonet utsätts för ett slagregn under färd, vilket i princip alla klarar och tvätta därefter. Oavsett om du använder högtryck eller trädgårdsslang. Men vi kan väl vara överens om att en ren bil är en glad bil! :D
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
518
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag skulle ju för min del endast använda högtryckstvätt i hjulhus och liknande! Har man någon gång använt den för nära på exempelvis trallgolv så inser man vilka skador den kan göra på mjukt material som aluminium och trä!
 
Toppen