• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

F

F.d. 25410

Guest
Hej, jag är ganska ny här och har aldrig lagt in något här tidigare.

Jag köpte en turistbuss nu i somras som har använts som konferansbuss, jag har letat ett bra tag eftersom jag gärna ville ha en med ett plant golv.

Ombyggnationen har jag hållt på med väldigt flitigt sedan jag köpte den och snart är den i stort sätt klar.

Jag har satsat på ett helt gasolfritt alternativ eftersom jag tycker att det verkar bäst.

Jag har monterat in dom mest energisnåla produkterna jag har hittat: induktionshäll, separat ugn, Micro, kyl/frys, 50" lcd tv (kanske inte så energisnål :wub:), playstation 3, 80 l dubbelmantlad varmvattenberedare som jag kan värma både med 2 kw elpatron samt dieselvärmaren tror jag har fått med allt.

Min tanke är att ha 6 st kraftiga batterier till detta med en Victron Quattro laddare inverter på 5000W, den finns även i 8000w.

På campingplats hade jag tänkt koppla upp laddaren på stolpen och på så sätt hålla batterierna i ordning, dvs all el tas från batterierna vid behov och sedan laddas efter behov.

När jag fricampar tänker jag ha ett mindre elverk med elstart för att täcka det behovet som man har vid tex matlagning när behovet är som störst.

Tänker jag rätt? synpunkter är ytterst välkomna.

Ha det bra :music-icon:

Stefan
 
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Ok Jankro, så ent teoretiskt med rätt batteribank skulle det kanske fungera, måste fundera på detta.

Jag har börjat snegla på gasolhällar nu för att få lite kläm på det och är det så enkelt att installera så ska man kanske tänka om.

Synd bara att man inte visste det tidigare för nu står man ju här med sprillans nya prylar isf till ingen nytta.

Men min kyl/frys som är en helt vanlig som man har hemma borde det väl klara av tycker jag?

Mvh Stefan

PS: Bilder kommer, jag lovar :wink:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hej, ja kompressorkylskåp är nog att föredra för det är många som byter ut sitt absorptionskylskåp mot ett 12V kompressorskåp i mindre husbilar också. Bara man är säker på att strömmen räcker till vid frikamping med solceller och lite extra batteribank.
Ett ordentligt nytt 230V kylskåp drar ju inte heller så mycket ström per dygn och funkar ju bra även om den omgivande tempen är hög, vilket kan göra att ett gasoldrivet absops.kyl. börjar att tappa stinget.
Men dygns/strömförbrukningen till ett 230V kylskåp är nog inget större problem med din tänkta anläggning och borde funka bra.
Det som jag (och flera) reagerade mycket på i första inlägget var nog till att börja med en 80L v.v.beredare på 2000W som en batteribank skall försöka hålla igång....En kanske 30L som går på gasol (eller ev. diesel) verkar nog mera energivettigt. Det finns även genomströmnings beredare som går på gasol där en kraftig låga flammar upp och värmer vattnet varefter det spolas genom den, så man slipper att slösa energi på att lagra v.v. (jag har inte sett de nyare varianterna av en sådan men de borde ha utvecklats en hel del de senare åren.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hej Jankro,

Tanken med min vvb var att till större delen värma vattnet men dieselvärmare på sommaren med en bypassventill som stänger av flödet till radiatorkretsen.

Om man använder husbussen vintertid öppnar man radiatorkretsen men låter ändå vattnet passera vvb och får givetvis även då varmvatten.

Elpatronen enbart vid tillfälle att kloppla upp sig.

Mvh Stefan
 
Toppen