• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

F

F.d. 25410

Guest
Hej, jag är ganska ny här och har aldrig lagt in något här tidigare.

Jag köpte en turistbuss nu i somras som har använts som konferansbuss, jag har letat ett bra tag eftersom jag gärna ville ha en med ett plant golv.

Ombyggnationen har jag hållt på med väldigt flitigt sedan jag köpte den och snart är den i stort sätt klar.

Jag har satsat på ett helt gasolfritt alternativ eftersom jag tycker att det verkar bäst.

Jag har monterat in dom mest energisnåla produkterna jag har hittat: induktionshäll, separat ugn, Micro, kyl/frys, 50" lcd tv (kanske inte så energisnål :wub:), playstation 3, 80 l dubbelmantlad varmvattenberedare som jag kan värma både med 2 kw elpatron samt dieselvärmaren tror jag har fått med allt.

Min tanke är att ha 6 st kraftiga batterier till detta med en Victron Quattro laddare inverter på 5000W, den finns även i 8000w.

På campingplats hade jag tänkt koppla upp laddaren på stolpen och på så sätt hålla batterierna i ordning, dvs all el tas från batterierna vid behov och sedan laddas efter behov.

När jag fricampar tänker jag ha ett mindre elverk med elstart för att täcka det behovet som man har vid tex matlagning när behovet är som störst.

Tänker jag rätt? synpunkter är ytterst välkomna.

Ha det bra :music-icon:

Stefan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.018
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hejsan och välkommen. Utan att analysera allt för mycket, för du har nog självförsörjning så det räcker, men tänk på att många campingplatser har begränsat effektutaget rätt kraftigt, ända ner till 4A t.o.m. 3A ibland. ibland. Jag vet inte hur mycket bara ditt kraftiga ladd/inverteragg. drar på fullt, men det kan kanske vara idé att kunna begränsa t. ex. en v.v.beredare eller värmare till 1kv. vid behov, även om kraften tas direkt från batterierna.

Vi vill nog se några bilder på bussen :) tack.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Tack Jankro,
Ja, bilder kommer jag med så småningom, jag lovar :yes:

Jag vet inte om jag kan få min dubbelmantlade varmvattenberedare med en 1 kw patron, ska kolla upp detta.

Annars får det gå med en 2 kw helt enkelt.

Det sitter även en mindre laddare i bussen, troligtvis bara en underhållsladdare, för den är inkopplad över den större batteriladdaren.

En betydligt enklare laddare med 3 steg vad jag kan se.

Kanske denna räcker till när man står på en campingplats och laddare när effektbehovet är som lägst, på natten eller under dagen när man inte är i bussen dvs.

Då räcker kanske elstolpen på campingplatsen till?

Vad tror ni?

Nu är kanske inte tanken att vi ska stå på en campingplats i flera dagar, men möjligheten för att det ska fungera ska finnas ändå, för man vet ju aldrig.....

Mvh Stefan
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Det låter väldigt optimistiskt att köra spisen på batteri via en inverter. Även om du har en energisnål induktionshäll så efter at ha kokt potatis och stekt pannbiffarna så har du inte mycket bateri kvar.Dom snålaste ligger runt 1500Watt upp till 3-4000Watt minder effekt betyder längre tid för att uppnå den totala effekten till utfört arbete.
Du skriver att det bästa alternativet är gasolfritt. där håller jag inte med dig. En gasolspis drar lite gas det räcker med att ha dom små blåa campingasflaskor. Själv skulle jag inte byta bort min gasspis varken i hemma eller i husbussen.
Har du flaskorn ute i en lastlucka och stänger gasen varje kväll så har du maximal säkerhet.

6 Batterier, laddare och inverter det blir en stor onödig kostnad som du kommer att bli missnöjd med. 5Kw inverter slukar batterier även på tomgång.
Din batteribank får bli någon typ at truckbatterier om du vill klaradig några dagar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Om man är kategoriskt negativ till gasol så är ju spritspis ett alternativ. Sprithäll som man laddar med t.ex. T-röd. Det finns nya fina moderna grejor som startar lågan via batteri och där man släcker/styr lågan med ett vred.

Själv har jag en fast monterad induktionshäll, men när vi står utan ström så använder jag ett portabelt gasolkök som man laddar med gasolflaskor stora som en normal sprayburk (de ser faktiskt ut som en sprayburk med). Vår varmluftsugn använder jag bara när vi står med "landström" eller när vi kör (har dubbla fetingar till generatorer).
Jag har en stor batteribank (1120Ah), men drar jag full effekt ur invertern på 2000W så räcker det ändå inte speciellt långt. Anledningen till att ha 2000W är för vår del att t.ex. kunna köra micro, kaffebryggare eller dammsugare under en mycket kort stund.

I övrigt har jag liksom du en hel del teknik i bussen, men jag har stannat vid en 32" TV på ovanvåningen och en 19" på bottenvåningen. Har kommit fram till att vi knappt tittar på TV ändå :)
Vi har även surroundsystem, några bärbara datorer, Xbox, webcam, 3G-router etc etc vilket såklart kräver en del ström, men inte tillnärmelsevis så mycket som en häll eller ugn. Elverk med elstart har vi med, men vi använder det knappt. Vi har laddat batterier nån gång och vid något tillfälle kört lite kyla via värmepumpen, men inte mer.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hej
Ett kul projekt du håller på med. Om man räknar litet på vad du kommer att behöva i form av batteribank så blir det extrema behov för att klara framförallt spis och ugn.
Att köra VV samt från battrierna kostar flera hundra amp/t vaje dygn så det blir en mycket stor investering i batterier. Det gäller också att hitta campingar med elstolpar som
gör att du kan ladda med full styrka. De bästa campingarna här uppe i norden har 16 amp och där går det säkert men det är också vanligt med 10 eller 6 amp och då blir det nog inte så bra om du behöver ladda en tom batteribank på ett par tusen amp/t.
Nere på kontinenten ser du ofta 4 amp eller mindre i elstolparna och där klarar du inte att ladda. Där räcker det inte ens att köra dina prylar direkt från nätet. Kvar blir då att välja annan energikälla som Juan tipsar om eller köpa ett stort och bullrigt elverk. Det blir mycket dyrt med ett miljövänligt, stort och tyst elverk samt en stor batteribank men bekvämt blir det ju. Lycka till och glöm inte skriva en rad om hur du löst din energiförsörjning:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Oja, varmvatten glömde jag. En av färskvattentankarna är på 400 liter och i den sitter det motorslinga som värmer vattnet. Har även en 30kW dieselvärmare som dock ska bytas ut mot en 10kW som ligger i garaget. Funderar på att montera en liten 30 liters beredare på 1kW som kan värma om man står still några dagar med el på sommaren.
 
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hej igen, wow vilken respons :wink:

Ice man du verkar ha samma stuk på sakerna som jag, snygg buss förresten.

Har du endast 1 st inverter på 2000w ?

Om du står uppkopplad med ström, kan du använda din spishäll, ugn då utan det går över invertern och dina batterier?

Jag hade även tänkt att ha en portabel gasollösning som jag kommer att använda så mycket som möjligt.

Jag är absolut ingen "gasolhatare" men eftersom det krävs gasolbesiktningar och dylikt tyckte jag att detta var det bästa alternativet, och givetvis så kan man ju stänga gasoltillförseln när man inte använder den om man nu är rädd för det.

Jag är inte någon expert på det här med att få sakerna att "lira" men jag har redan gjort mina inköp på vitvaror eftersom att jag har sett lösningar med induktionshäll, ugn, kyl/frys mm som har fungerat.
Så därför bestämde jag mig för att gå den linjen utan att egentligen veta vad jag behövde för att få det att fungera :wideeyed:, he he.

Ice man du får gärna berätta lite mer om hur du gör och hur ditt fungerar, för du har ju lite samma "problem" som mig.

Mvh Stefan
 
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hej igen,

Pratade med min kontakt angående Victron quattro laddaren med inbyggd inverter.

Hon sa att ni givetvis har rätt i att det krävs en stor batteribank på ca 1.000 amp och hon visste även hon om att det bara fanns 3-4 amp på dom elstolpar som erbjuds på en del ställe.

Victron laddaren är en dyr pjäs men den anpassar sig efter hur mycket ström (amp) som erbjuds, givetvis tar det ju lång tid att ladda upp batterierna om man bara erbjuds 3 amp i värsta fall..

Men enligt henne så om man räknar på det att man använder en platta i 10 min som tar 1800w och delar det med 24= ca 86 amp, dvs den plattan tar 86 amp från batteriet på 10 min.

Dvs att koka potatis ca 25 min = 215 amp + att steka en köttbit ca 10 min = 86 amp totalt = 301 amp.

Jag räknar med att kunna vara stilla i max 3 dagar på ett ställe och sedan fortsätta min resa och då skulle detta ta 903 amp.

Har jag då el från stolpen och får som sämst 3 amp x 3 dygn = 216 amp till batterierna.

Då har det tagit 687 amp från batterierna.

Nu vet jag att jag inte räknat med kyl/frysen och annan övrig utrustning, men av andra sidan älskar jag att grilla så mycket matlagning på spisen tror jag ej det blir utan bara i nödfall.

Fricampar man så kan man ju alltid starta elverket och det ger ju mer än 3 amp så då skulle det ju gå fortare att ladda batterierna.

Tänker jag rätt???:wideeyed: SYNPUNKTER ÄR YTTERST VÄLKOMNA........

Mvh Stefan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Stefan, jag tror du är inne på fel spår! Varför tror du att elbilar har så svårt att etablera sig på - marknaden.- Jag kan tanka min bil full tank och köra härifrån till Umeå på en tank medan elbilen kanske kommer tio mil. Varför? Jo batterier som skulle kunna lagra så mycket energi som krävs skulle bli för dyra och för tunga. Detsamma gäller nog för ditt energibehov. Gasol, diesel eller sprit skulle jag använda. Men det är ju min åsikt.
Sen måste jag tala om att du blandar ihop enheter i din framställning. Ström mäts i ampere A, batterikapacitet i amperetimmar Ah dvs strömxtid. Det blir lite rörigt når allt benäms A.
// Göte J

Jag ljög nog lite. Jag kom nog inte länge än till Hörnfors!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Tack Göte,

Ja man får kanske tänka om, synd bara att man köpt på sig nya prylar och installerat dessa, vi får se vart det barkar......

Tacksam för förslagen och synpumkterna, det är ju det forumen är till för......

Vad krävs om man skulle sätta in gasol/sprit eller diesel spis?

Mvh Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17148

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Har du 3 A i stolpen blir det ca. 30 A laddning om du har 24 V system.
Visst kan det funka. Men Victron kan bara ställas ner till 6 A från stolpen.
Ett rejält och tyst elverk är nog nödvändigt för nödfall.

Edit: Med Multi Control Panel kan du ställa ned till 0 A från stolpen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Ok, Sping

Så du menar att det är 30 A per timme man får isf från en stolpe till ett 24 v system?

Man blir ju helt snurrig:wideeyed:...............

Förklara för mig någon.....

Vad jag har förstått så anpassar sig laddaren efter vad som erbjuds i stolpen, det är bl.a en sak som är det fina med Victron quattro laddaren/inverter.

Gå in på Victrons hemsida: www.victronenergy.se/

Mvh Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17148

Guest
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

240V * 3A = 720W = 24V * 30A ( - förluster )

Har själv en äldre 3kW Multiplus, tror den kräver minst 4A från stolpe i power assist läge.
Tror dom nya klarar sig med mindre. Men Quattron kan nog behöva lite mer.

Edit: Du la till lite, så jag lägger till lite: Det är DU som ställer in HUR Victron anpassar sig. Du måste ställa in vilken max ström som finns tillgänglig i stolpen.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.018
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Turistbuss Volvo B10 m Vanhool

Hej igen, wow vilken respons :wink:

Jag är absolut ingen "gasolhatare" men eftersom det krävs gasolbesiktningar och dylikt .....................
Mvh Stefan
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, JANKRO igen :).

Jag hör till dem som nog är gasolälskare i motsats till en del andra.
Jag tycker det är det enklaste sättet att ha med sig nästan oberänsat med energi till både matlagning, värme och även v.v.
Det krävs ingen krånglig dyr gasolbesiktning längre vid nybyggnad, bara en ev. fast monterad större gasoltank behöver kontroll, vart tionde år tror jag det är, men då kan man köra omkring med kanske 100Kg. gasol och tanka "billigt" på bensinmackar och vissa gasolstationer. Om man använder lösa flaskor så försvinner även den kontrollen.
Med lite extra gasollarm som säkerhet, slangbrottsventiler, krocksensor, tryckvakter m.m. så kan man få en gasolanläggning mycket säker.
Om man skall in på campingar så kan ev. en del kräva en klisterlapp på frivillig gasoltest från bilbesiktningen, men det är en rätt löjlig enkel läckagetest de gör som bara testar om systemet är tätt med sitt eget självtryck, så den klisterlappen är inget svår att få i samband med årliga besiktningen för en extrapeng om man har lite koll på anläggningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen