• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Turbotryck Fiat Ducato 2013

Elvis2009

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
32707
Medlemskap
2027
Hej, köpte en helt ny Kanus SunTi 2013 med Fiat Ducato 150 multijet motor. Bilen har gått 6000 mil. Tre gånger genom åren har vi fått byta turbotrycks regleringsventilen. Motorlampan börjar lysa och bilen blir orkeslös. Undrar om det finns fler som råkat ut för samma bekymmer? Och vad detta beror på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är det en turbo med variabel turbin (en som själv justerar "turbinvingar" för effekt) för de kan bråka som många andra moderna påfund på annat sätt (bl.a. kärva om bilen står länge) än de "vanliga" som bara justerar trycket med en överströmningsventil (wastgate) och som brukar funka i en halv evighet.
En tryckstyrd rätt billig membranklocka som reservdel på de vanliga, eller mer avancerad styrning på de turbinstyrda.

Ungefär så här 2 min. in i filmen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då verkar det väldigt underlig med tre byten av regulatorn på 6000mil.
Men det kan ju ev. sitta något extra med lite mer finstämd pression på din multijetmotor.

M.v.h. JANKRO..
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är det en turbo med variabel turbin (en som själv justerar "turbinvingar" för effekt) för de kan bråka som många andra moderna påfund på annat sätt (bl.a. kärva om bilen står länge) än de "vanliga" som bara justerar trycket med en överströmningsventil (wastgate) och som brukar funka i en halv evighet.
En tryckstyrd rätt billig membranklocka som reservdel på de vanliga, eller mer avancerad styrning på de turbinstyrda.

Ungefär så här 2 min. in i filmen.

M.v.h. JANKRO.

Samma princip används sedan gammalt på vattenturbiner, en del pumpar och fläktar och kallas då för ledskenereglering.
 
Toppen