• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Turbo problem

NalasFlair

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36199
Medlemskap
2027
Efter två säsonger med en iveco Niesman har det varit en del besök på verkstad.
Började med felmeddelanden 148 sen kom 248 Efter ett tag.
Bilen har stått förlänge va verkstadens förklaring.
Åkte till fjällen och den går in i ^limphome läge ^ i tuffa uppförsbackar.
Verkstad i Östersund menar att turbon fastnar i öppet läge. Variabel turbo.
Väntar på ny turbo och det skickas fel med ny väntan som resultat. Byter även temp givaren. Kör ca 300 mil med nya turbon.
Allt frid och fröjd , ställer av inför vintern, när våren kommer är det samma problem igen.
Verkstan i Göteborg säger att turbon är kass och behöver bytas? ? ? 300 mil?
Nu blev det bara kört ca 100 mil förra säsongen med den nya turbon så jag ser med spänning fram hur länge denna turbon kommer att hålla.
Allt har gått på garantin, först från Forsbergs och andra på reservdels garantin som va tre år på turbon.
Är detta vanligt på husbilar , iveco, det är ju ändå original och märkesverkstäder som inte använder billigaste grejerna från Kina.
Mats
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.083
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Vi fick byta turbo på vår Iveco 3.0L /2006... (garanti hos BiÖ)
Men den gick fortsatt i limphome mode någon gång emellanåt...

Lämnade in den för optimering i höstas, de fann att vacuumregleringen till turbon inte fungerade som den skulle.
Fick detta åtgärdat för en spottstyver samt optimering till +200hk.

Den drar fortfarande sina 1,5L/mil (6T) men vilken skillnad på vrid och vid behov, kraft! :p;)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi fick byta turbo på vår Iveco 3.0L /2006... (garanti hos BiÖ)
Men den gick fortsatt i limphome mode någon gång emellanåt...

Lämnade in den för optimering i höstas, de fann att vacuumregleringen till turbon inte fungerade som den skulle.
Fick detta åtgärdat för en spottstyver samt optimering till +200hk.

Den drar fortfarande sina 1,5L/mil (6T) men vilken skillnad på vrid och vid behov, kraft! :p;)
Var bara försiktig med växellådan. I orginal ligger NM nära vad lådan klarar av...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Var bara försiktig med växellådan. I orginal ligger NM nära vad lådan klarar av...
Om det är lite större IVECO så är den ju bakhjulsdriven likväl som trådskaparens bil med helt annan låda än Fiat, och då håller nog växellådan rätt bra. För IVECO som behöll 3L motorn trots besvär med värre avgasnormer var ju uppe i 208hk original på sina "bussar", kanske mer.
Däremot så var ju bakaxeln en svag länk förr i tiden.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om det är lite större IVECO så är den ju bakhjulsdriven likväl som trådskaparens bil med helt annan låda än Fiat, och då håller nog växellådan rätt bra. För IVECO som behöll 3L motorn trots besvär med värre avgasnormer var ju uppe i 208hk original på sina "bussar", kanske mer.
Däremot så var ju bakaxeln en svag länk förr i tiden.

M.v.h. JANKRO.
Helt rätt. Tänkte på Fiat
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bilen drar nu ca 1,3- 1,4 milen enligt mätaren normal körning. Vilket jag tycker är helt ok.
En bekant med största Kaben och mera i vikt kör sin på 0,85/milen och den är tunad.
Dock är hans motor en handfull år nyare, men bägge två likvärdiga hk från början,
Är hans KABE så ny att den "bara" har den trimmade 2.3L eller kanske 2.2L motorn med samma hästkrafter från början, men helmodern bränslesnål insprutning m.m. och m.m. Men det låter ändå väldigt snålt.

M.v.h. JANKRO.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
823
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
För att få rätt indata måste vägmätaren stämma och om man går efter fulltankningar så måste bilen stå plant och helst flera fulltankningar och ta ut medelvärdet.
om inte vägmätaren stämmer kommer bränsleförbrukningen inte stämma eller hastighetsmätaren jämfört med GPS.
Det är ofta glädje på hastighetsmätaren och då har man kört längre än man gjort och då visar ju förbrukningen en lägre siffra.
Motorn är bara en komponent vädret föraren vägen bränslet däcken lasten är andra komponenter,
 
Toppen