• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Turbo problem

NalasFlair

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36199
Medlemskap
2027
Efter två säsonger med en iveco Niesman har det varit en del besök på verkstad.
Började med felmeddelanden 148 sen kom 248 Efter ett tag.
Bilen har stått förlänge va verkstadens förklaring.
Åkte till fjällen och den går in i ^limphome läge ^ i tuffa uppförsbackar.
Verkstad i Östersund menar att turbon fastnar i öppet läge. Variabel turbo.
Väntar på ny turbo och det skickas fel med ny väntan som resultat. Byter även temp givaren. Kör ca 300 mil med nya turbon.
Allt frid och fröjd , ställer av inför vintern, när våren kommer är det samma problem igen.
Verkstan i Göteborg säger att turbon är kass och behöver bytas? ? ? 300 mil?
Nu blev det bara kört ca 100 mil förra säsongen med den nya turbon så jag ser med spänning fram hur länge denna turbon kommer att hålla.
Allt har gått på garantin, först från Forsbergs och andra på reservdels garantin som va tre år på turbon.
Är detta vanligt på husbilar , iveco, det är ju ändå original och märkesverkstäder som inte använder billigaste grejerna från Kina.
Mats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, utan att veta mycket om det, men en svag länk i de variabla turbonas konstruktion är att de har problem med att bladen och mekaniken kan fastna när de står stilla länge. Det finns nog en del skrivet om dem att de går att lossa igen och även i stället kan behöva en oljedusch när man ställer undan bilen.
Men hur de rent praktiskt bör hanteras för att inte fastna, när garantier har gått ut vet jag tyvärr inte mycket om.
Det tyder väl i viss mån på att det blir mycket kolavlagringar inne i turbon och som vanligt finns det rep. på burk.... Men om det hjälper kan man undra.... Kanske innan vinterförvaring.

Diesel turbo cleaner​

En bit ner på sidan.

M.v.h. JANKRO.

Ps. samma burk finns mycket billigare på andra ställen.
 
Senast ändrad:

NalasFlair

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36199
Medlemskap
2027
Hej, utan att veta mycket om det, men en svag länk i de variabla turbonas konstruktion är att de har problem med att bladen och mekaniken kan fastna när de står stilla länge. Det finns nog en del skrivet om dem att de går att lossa igen och även i stället kan behöva en oljedusch när man ställer undan bilen.
Men hur de rent praktiskt bör hanteras för att inte fastna, när garantier har gått ut vet jag tyvärr inte mycket om.
Det tyder väl i viss mån på att det blir mycket kolavlagringar inne i turbon och som vanligt finns det rep. på burk.... Men om det hjälper kan man undra.... Kanske innan vinterförvaring.

Diesel turbo cleaner​

En bit ner på sidan.

M.v.h. JANKRO.
Räcker det att starta motorn under vintern för att turbon skall snurra eller måste man belasta den
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Räcker det att starta motorn under vintern för att turbon skall snurra eller måste man belasta den

Hej igen, jag la till lite och ett Ps. underst medan du skrev detta ?

Vet tyvärr inte så mycket om det men själva bladen bör nog röra på sig rejält, och att det är kanske problem. Som vanligt så finns det massor att läsa om man Googlar på problemet, för det är ett problem. Behöver nog inte alltid lösas med en ny turbo, men hur man förebygger det på bästa sätt är nog en bra början att få bra info om.
Kan det vara motorn som sotar mycket av någon anledning eftersom det verkar hända för ofta..... En spridare som läcker, eller något kanske.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, här är en rätt givande länk som jag hittade och mycket att läsa om strulande variabla turboaggregat och lite om verkstäders kanske snabba byten av dem m.m. utan att göra reklam för något speciellt, utan mest info verkar det som.
Samt bra översättning till svenska faktiskt.
(Kanske även någon vinkling åt problem med just bränsleförsörjningen också.)
Felmeddelande 248 brukar hänvisa till signalfel eller omstart av elektronik, Kanske för att något inte kan röra på sig i turbon.
148 på Iveco är nog EGR men samverkar kanske.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Hej igen, här är en rätt givande länk som jag hittade och mycket att läsa om strulande variabla turboaggregat och lite om verkstäders kanske snabba byten av dem m.m. utan att göra reklam för något speciellt, utan mest info verkar det som.
Samt bra översättning till svenska faktiskt.
(Kanske även någon vinkling åt problem med just bränsleförsörjningen också.)
Felmeddelande 248 brukar hänvisa till signalfel eller omstart av elektronik, Kanske för att något inte kan röra på sig i turbon.
148 på Iveco är nog EGR men samverkar kanske.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
En mycket läsvärd artikel. Har haft det här problemet. Fiatverkstan felsöker och uteslutet vakuum/sensorfel. Byte av turbo var lösningen enligt verkstan. Kontakta ett företag som renoverar turbo. Företaget föreslår att jag ska prova turbo cleaner. Skaffade några burkar JLM turbo cleaner och körde det genom motorn. Har nu kört ca 1000 mil och problemet med återkommande tänd motorlampa och limpmode har inte återkommit. Har även till viss del ändrat körsätt med lite högre varvtal.

Turbo verkstan sa att detta var ett återkommande fenomen med bl.a husbilar som har variabel geometri och står still under längre perioder.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En mycket läsvärd artikel. Har haft det här problemet. Fiatverkstan felsöker och uteslutet vakuum/sensorfel. Byte av turbo var lösningen enligt verkstan. Kontakta ett företag som renoverar turbo. Företaget föreslår att jag ska prova turbo cleaner. Skaffade några burkar JLM turbo cleaner och körde det genom motorn. Har nu kört ca 1000 mil och problemet med återkommande tänd motorlampa och limpmode har inte återkommit. Har även till viss del ändrat körsätt med lite högre varvtal.

Turbo verkstan sa att detta var ett återkommande fenomen med bl.a husbilar som har variabel geometri och står still under längre perioder.

Hej, och "tack" för samma upplevelse som i artikeln jag hittade för att få det att funka igen, som den och flera andra historier på internet berättar.
Det verkar alltså som reparation på burk kan funka med trilskande variabla turbogagtegat, och då kan vara värt sitt pris för flera burkar i förhållande till en ny eller utbytesturbo.
Samt dra ur motorn mer på växlarna så både varvtal och värme får turbon att rensa sig.
Kanske som avslutning på säsongen, med liite bränsle i tanken en burk undermedel och en rundtur med kraftigare urvarvning och blås med motorn, därefter fulltank och vintervila :santa1:.

Man kan ju också fundera på om någon spridare inte håller tätt om det sker för lätt (kanske ev.). En hel del jobb men det går ju att kolla med lös testkörning av dem, för en motor kan ju få stryk av för mycket bränsle på bara en cylinder.... Men det borde kanske synas på avgasvärden innan faran är för stor, och bara lite tyngre gasfot hjälper bättre.

JLM finns för runt 399:- på billigare firmor, och uppåt 600:- på de dyrare.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man får komma ihåg att för en motor med partikelfilter så syns det inte hur motorn mår med hjälp av färg, lukt och täthet på röken/avgaserna.

Allt fastnar i patikelfiltret.

(utan partikelfilter ger röken vädigt mycket information till den som kan tyda "röksignalerna".)

När det gäller "variabla turboaggregat" så kan dessa, som allt det andra i drivlinan, ta skada av tuning/trim/box.
 

NalasFlair

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36199
Medlemskap
2027
Får tacka för bra info och tankar.
Detta för mig till nästa fråga angående tuning av motorn.
Bilen drar nu ca 1,3- 1,4 milen enligt mätaren normal körning. Vilket jag tycker är helt ok.
En bekant med största Kaben och mera i vikt kör sin på 0,85/milen och den är tunad.
Dock är hans motor en handfull år nyare, men bägge två likvärdiga hk från början, ca 180.
Någon som har gjort detta och upplevt Någon större skillnad ?
Är helt nöjd som det är i dag men av ren nyfikenhet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Får tacka för bra info och tankar.
Detta för mig till nästa fråga angående tuning av motorn.
Bilen drar nu ca 1,3- 1,4 milen enligt mätaren normal körning. Vilket jag tycker är helt ok.
En bekant med största Kaben och mera i vikt kör sin på 0,85/milen och den är tunad.
Dock är hans motor en handfull år nyare, men bägge två likvärdiga hk från början, ca 180.
Någon som har gjort detta och upplevt Någon större skillnad ?
Är helt nöjd som det är i dag men av ren nyfikenhet.
Det låter mest som att någon skojar med dej..?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Får tacka för bra info och tankar.
Detta för mig till nästa fråga angående tuning av motorn.
Bilen drar nu ca 1,3- 1,4 milen enligt mätaren normal körning. Vilket jag tycker är helt ok.
En bekant med största Kaben och mera i vikt kör sin på 0,85/milen och den är tunad.
Dock är hans motor en handfull år nyare, men bägge två likvärdiga hk från början, ca 180.
Någon som har gjort detta och upplevt Någon större skillnad ?
Är helt nöjd som det är i dag men av ren nyfikenhet.
Vad har du för motor. Fiat 3.0L ? Själv kör vi med en 4.5 alkovbil men ner till 0.85L/milen kommer jag aldrig. Låter omöjligt om det inte är en väldigt liten husbil.
 
Senast ändrad:

NalasFlair

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36199
Medlemskap
2027
Vad har du för motor. Fiat 3.0L ? Själv kör vi med en 4.5 alkovbil men ner till 0.85L/milen kommer jag aldrig. Låter omöjligt om det inte är en väldigt liten husbil.
Bilen som skall dra så lite är en kabe med boggi , 3 liter.
Själv kör jag Niesman med iveco chassi och likvärdig motor och den drar runt 1,3-1,4
 

Johan Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Får tacka för bra info och tankar.
Detta för mig till nästa fråga angående tuning av motorn.
Bilen drar nu ca 1,3- 1,4 milen enligt mätaren normal körning. Vilket jag tycker är helt ok.
En bekant med största Kaben och mera i vikt kör sin på 0,85/milen och den är tunad.
Dock är hans motor en handfull år nyare, men bägge två likvärdiga hk från början, ca 180.
Någon som har gjort detta och upplevt Någon större skillnad ?
Är helt nöjd som det är i dag men av
Vid ”boxtrimning” visar färddatorn minskad förbrukning när det i själva verket har ökat. Insprutningen blir lurad, det är själva trimningstricket.
 
Toppen