• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tungt att läsa

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att vi uppmärksammade inslaget samtidigt, skrev en liten notis om det.


Trist, jag tror att det nu är upp till oss själva att försöka göra något åt situationen, innan den blir svårare att utöva vårt fritidsintresse på ett trivsamt och givande sätt.

Vi har fortsatt större frihet att utöva vårt fritidsintresse i Sverige än nere på kontinenten, men frågan är hur länge….?

Tommy
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Visst ska vi sköta oss, men det spelar ingen roll om ALLA sköter sig, det kommer oavsett bli inskränkningar för oss!.
Det är mängden husbilar som är det egentliga problemet, och avundsjukan på att vi kan få bättre utsikt eller upplevelser än vad dom andra boenden kan få.

Och ang terrängkörning så har vi inga terränggående husbilar, det är nästintill alltid vanliga bilar som skapar terrängvägar och parkeringsfickor och så har det varit sen urminnestider, sen kom husbilarna och då vi och utnyttjar dessa vägar så kom avundsjukan och gnället fram, som ex på Öland.
För mig får dom gärna sätta upp bommar, det skulle drabba dom som klagar också!
En privat markägare klagar inte, han sätter bara upp en vägbom om det är enskild väg, krävs inte ens bygglov!

Och som det här man inte får övernatta på vissa platser "badplatser" är faktiskt fjantigt, ingen kommer behöva platsen och vi gör ingen skada men konstigt nog är det alltid i närheten av en campingplats.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Ser att vi uppmärksammade inslaget samtidigt, skrev en liten notis om det.


Trist, jag tror att det nu är upp till oss själva att försöka göra något åt situationen, innan den blir svårare att utöva vårt fritidsintresse på ett trivsamt och givande sätt.

Vi har fortsatt större frihet att utöva vårt fritidsintresse i Sverige än nere på kontinenten, men frågan är hur länge….?

Tommy
Gillar det du skriver och delar dina synpunkter. Tycker också att vi i klubben bör göra något och visa vad vi står för. En annons kampanj med vad vi står bakom kan vara en lösning, en sådan blir ju samtidig " utbildning"för de vi inte når i klubben utan att peka finger.
Finns säkert andra och bättre tankar i klubben.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Håller med om att grundproblemet nog är att vi börjar bli (för) många. Finns alltid någon/några procent som inte kan uppföra sig, och blir det allt fler husbilsägare så blir det också allt fler som fular ut sig. Samt att vi är rätt stora och tar plats och syns. Och ärligt talat är husbilar inte så snygga....

Lösningen på problemet? Flera bra förslag här redan tycker jag. Hoppas årsmötet kan ta upp frågan på ett bra sätt och diskutera och ta fram bra förslag och strategier för fortsatt arbete.

En personlig fundering/förslag: "Money talks, bullshit walks" brukar det ju heta. Om vi kan visa att bra lösningar och infrastruktur lockar husbilsfolket så borde det också gå att visa att husbilsturismen kan ge bra intäkter till företag och kommuner. Och då inte bara till campingägare.

Exempelvis. om det hade funnits bra ordnade ställplatser i anslutning till naturreservatet i inslaget, vad hade husbilsturismen kunnat ge i intäkter till kommunen den ligger i i form av restaurangbesök, butikshandel osv osv? En vettig dygnsavgift kanske skulle kunna bidra till skötseln av reservatet?

Spånar bara högt här....
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tyskland, Frankrike, Spanien är exempel på länder med väl så många husbilar vilka ofta koncentreras till vissa platser. Klart det finns problem där, men det verkar vara så mycket värre i Sverige. Det handlar kanske om en kombination av väldigt många nytillkomna husbilar på en kort tid och dåligt utbyggd infrastruktur tillsammans med den svenska allemansrätten. Synd bara om man ger sig på allemansrätten (som förstås inte gäller hb).
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Att vi blir fler behöver inte bara vara negativt. Allt fler politiker blir kanske husbilsägare själva, eller har husbilsägare bland sina släktingar och i sin vänkrets. Dessa diskuterar säkert gärna husbilslivet med politikerna, och beskriver säkert husbilsfolkets bidrag till det lokala näringslivet. På det viset får de kanke en större förståelse för husbilsfolket. Sedan förstår politikerna säkert att husbilsfolket är en attraktiv växande väljargrupp. Eller är jag för optimistisk?
Tofa
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Som T68 skriver så är vi många idag o kanske för många. Tyvärr så läser man ganska ofta inlägg på olika forum att komuner ska ta sitt ansvar om ställplatser o parkeringar. När inte platserna räcker till så syns den dåliga skaran ganska tydligt.
Har en mycket bra erfarenhet vad som kan hända i en fiskehamn där jag själv har en egen plats på privat område bakom skyltar fordonstrafik förbjuden. Grannföreningen kom på att det skulle bli Ställplats på en grusparkering. Det här startade ett rent helvete för hamnen med sopor i fel tunnor o folk som körde in på området trotts fordonstrafik förbjuden. Man öppnar privata mätarskåp o vill ha el. Ett antal ggr har personer kommit till mig o surt bett mig flytta åt sidan så dom kan stå bakom mig fast jag står på privat område. Det finns inga gränser hur idiotisk en del beter sig. Slasktömning rakt ner på parkeringen innan man åker såg jag senast förra veckan. Synd att idioten han åka. Kräftskal slängs rakt bakom bilarna i buskarna. Markiserna med bord o stolar fullt ute på en del men absolut inte alla.
Så kortfattat=husbilar är riktigt hatade på vissa platser o jag har full förståelse.
 
Toppen