• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TULLEN KOLLAR VIKT?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50069

Guest
Godmorgon alla Husbilsfarare:D
Nu vill tydligen Beatrice Ask att även Tullen skall få laglig rätt att väga fordon.
Det innebär att även vi laglydiga fantaster får lida för de storsmugglande svinen som vräker in smuggelsprit enbart för sin profit.
Här i Östergötland har vår länstidning "Corren" haft en artikelserie om dessa parasiter och vilka metoder de har:mad:
Försäljning till minderåriga, bidragsbrott, överlast, olovlig körning, fusk med körböcker, skattebrott,dåliga fordon på många sätt, jaa listan kan göras hur lång som helst
Vad blir det av spriten sen i "klubbvärlden", en massa skattefusk, bidragsfusk, gängbråk och allt skit....

Hoppas bara att tullen gör detta på ett allmänt vettigt sätt och sätter in krafterna på storsvinen och inte på oss som kanske råkar åka med nån procent för mycket i överlast nån gång.:(

Fast en stor eloge till våran länstidning Corren som strider mot de mörka krafterna i samhället TROTS hot mot tidningen, bra jobbat:)

F

F.d. 53358

Guest
Sv: TULLEN KOLLAR VIKT?

För en dryg månad sedan, åkte vi från Skåne och norrut. Vi blev omkörd av en utlänsk skåpbil, som liksom studsade fram. Vid Hallandsåsen fick vi köra om denna bilen igen, den var inte över 30 i uppförsbacken. På andra sidan hallasåsen, kom han som skjuten ur en kanon. Bilen var ganska ny, så jag funderade vad det var för fel. Det jag kan tänka mig är, att bilen var fullastad med öl o sprit. Den orkade helt enkelt inte mer och fjädrarna var blockerade för att inte sjunka ihop, därav den studsande gången.
Denna bilen måste varit livsfarlig på vägen och fort gick det i utförsbackarna.

F

F.d. 50069

Guest

Vid Calles i Helingehafen så stod en äldre mattsvartmålad Svenskreggad turistbuss med tvåaxligt släp framför entrén och lastade.
En gaffeltruck körde in pallvis med öl i lastutrymmet under sätena och fyra figurer sprang med lådor med sprit in i bussen till bussen var knöckafull.
Sen gick arbetsledaren (han bar inte utan gormade bara på sin hantlangare) till släpet och kollade om där var fullt och ja det var det :mad:

Jag själv var placerad på en bänk utanför med jycken så jag kunde se hela lastproceduren....."

Sen for alla fyra lastare in bussen och när de svängde runt för att komma ut från Calles så var däckens som trötta falukorvar i böjen......

Sen passerade vi busseländet just innan Köpenhamn och det var en seg färd med ett släp som gick på vägen som en stelopererad järnspis..

Vi den Svenska Tullen körde vi in på Rött för att visa djurens Pass och självklart så nämnde jag att den Mattsvarta bussens egenskaper och last..;)

Tullmannen svarade; Du, det är inte den enda idag och vi får inte väga och Polisen har inte tid att stå här.......".

Uffe A-son

HBK Medlem
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2025

Om klubbmedlemmen tar av sig klubbjackan och döljer sina tatueringar är det svårt för tullen att se skillnad så en och annan laglydig får nog finna si i att bli stoppad.

Vad har tatueringar med smuggling o klubbtillhörighet att göra,jag är tatuerad men ingen smugglare o medlem i 2 husbilsklubbar!!!!!:mad::mad::mad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad har tatueringar med smuggling o klubbtillhörighet att göra,jag är tatuerad men ingen smugglare o medlem i 2 husbilsklubbar!!!!!:mad::mad::mad:

Förlåt, jag har kompletterat med mc-klubbmedlem som har sin tillhörighet tatuerad över hela kroppen.

Storskalig smuggling är en del av deras affärsidé.

F

F.d. 50069

Guest

Förlåt, jag har kompletterat med mc-klubbmedlem som har sin tillhörighet tatuerad över hela kroppen.

He he, de som jag studerade var inga knuttar utan några som brukar vara lite i luven på knuttefolket.......
Sen får var och en gissa.....men säger ni Ölänningar så är det fel;)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nu drar du alla MC-klubbar öven en kam, det finns 1000-tals svenska klubbar där medlemmarna har ett genuint MC intresse (= jfr t.ex husbilsklubbar)!

Att tillhöra en MC-klubb ... är inte detsamma som att man är brottsling, nej tack till din typ av "populistiska" nedvärderande generaliseringar!
Har själv MC men saknar tatuering!

Bilagor

• Ducato_Ducati = valfrihet.JPG
    Ducato_Ducati = valfrihet.JPG
    815,4 KB · Visningar: 6
F

F.d. 29925

Guest

Har både tatuering och lastar ransonen när tillfället ges.

(Visste förresten inte att tatuering gav extra förmåner):)

F

F.d. 50069

Guest

Äh, ni förstår vad Herr Knarrevik menar!
Grejen med min tråd var ju att jag hoppas att fru Ask's förslag inte kommer att resultera i flera viktkontroller på våra åkdon, fast jag är å andra sidan rätt säker på att Tullen exakt vet vilka de skall stoppa :).
Kanske blir det bra för oss ändå, för alla resurser läggs på storsmugglarna:yes:
Undrar vad smuggelfolket skall hitta på för andra vägar? För försöka kommer de!
Båtar? Luftballonger? Flaskpost går ju inte för då skall ju flaskan vara tom;)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På hemväg från Spanien stannade vi vid Bordershop för att köpa några flak öl. (Vin hade vi med från Spanien.)
Utanför Bordershop stod då en skåpbil som två "suspekta typer" av okänd härkomst lastade proppfull med vitt och rött vin av samma märke. Det där med sned flaskhals ni vet -JP Ch.....
När de körde iväg skrapade stänkskydden i asfalten så nedlastad var den.
Vi låg efter den bilen när vi körde av färjan i Helsingborg. Vid bommen i tullen stod en tullare och jag tänkte att de gubbarna ligger illa till, en barnunge kunde se att bilen var överlastad.
Men icke, de fick köra vidare.
Flaskorna blev förmodligen husets vin på någon pizzeria ed. Där försvann många sköna skattekronor för staten.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu drar du alla MC-klubbar öven en kam, det finns 1000-tals svenska klubbar där medlemmarna har ett genuint MC intresse (= jfr t.ex husbilsklubbar)!

Att tillhöra en MC-klubb ... är inte detsamma som att man är brottsling, nej tack till din typ av "populistiska" nedvärderande generaliseringar!
Har själv MC men saknar tatuering!

Men det står inte Hells Angels, Bandidos eller något liknande på västen?

Vi har diskuterat kontanthantering i en annan tråd, utan kontanter är de hänvisade till naturahushållning, det vill säga byta sprit, cigaretter och liknande mot allt smör i Småland.

F

F.d. 25045

Guest

Deras kontaktnät lär inte bara vara begränsat av sprit utan de smugglar och säljer allt från sprit, knark till kvinnor o arbetskraft.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Om ni vill ge er ut på en tur så kan jag tipsa om tullstationen på vägen från Sälen till Trysil, i Östby. Just idag stod det ca 15 transportbilar som var beslagtagna med registreringsskyltar från Polen, Lettland och Litauen. Tullen kör iväg bilar med jämna mellanrum men det fylls på snabbt. För två veckor sedan tog Polis och tullare 4 st skåpbilar i Lima (3 mil söder om Sälen) från Polen som var på väg till Norge, fullastade med öl o sprit.
Håller med sänk skatten så är problemet löst.
//Tommy

S

Sören-6830

Guest

Det verkar som de flesta tycker det är negativt att tullen eventuellt ska få väga bilar.
Det borde väl i stället uppfattas positivt, ingen kan väl tycka det är ok att åka omkring med övervikt?
Att stå en stund på parkeringen vid t ex Fleggaards är rätt intressant, man undrar hur många som håller sig under tillåten vikt, gäller allt från personbilar till bussar.
Det finns ju skäl till att bilar är tillåtna med en viss totalvikt, har att göra med uppbyggnad, bromsar mm.
Att åka omkring med några 100 kg överlast kan väl inte vara speciellt bra? Man utsätter ju inte bara sig själv för fara, medtrafikanter kan ju också drabbas om det vill sig illa.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

De som har rent samvete kan bara tjäna på att smugglarmaffian åker fast. Jag har inga problem att köra över en våg varje gång jag passerar en landsgräns. (Har bara 10 l diesel, 10 l vatten och tomma slasktankar då. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen