• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.277
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
I de husbilar vi har haft/har har vi alltid ett tryckutjämningskärl för att få ett jämnare vattenflöde och jämnare gång på pumpen.

Det som jag tycker är egendomligt är att luften tycks försvinna gradvis tills kärlet är helt fyllt med vatten. Hur kan detta komma sig? Det finns inget synligt läckage. Om det var läckage borde det synas när behållaren är helt fylld så vida inte läckaget är så litet att vattnet hinner avdunsta i takt med att det läcker ut efter att luften tagit slut.

Detta har hänt på alla tre varianter där den nuvarande är en Fiamma med gummiblåsa.

Var tar luften vägen? Kan det ha något att göra med att bilen körs på olika höjder med olika lufttryck som på något sätt tömmer behållaren på luft? Jag har svårt att tro att luften "löser" sig i vattnet och följer med ut.

Eller kan det vara så att luften helt enkelt diffuderar ut genom kärlets väggar på grund av olämpligt material? I så fall borde ett kärl i rostfritt vara bättre men var hittar man en sådan? Förr fanns det i båttillbehörskataloger en typ av rostfritt kärl som såg ut som en miniatyr av gamla tiders hembränningsapparater bestående av två skålar som svetsas ihop, den ena rättvänd och en uppochnervänd ovanpå. Dessa verkar ha försvunnit från marknaden. Någon som sett sådana nyligen?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.277
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Tack, det är ju något sådant jag är på jakt efter men inte så stort. Den jag tänker på vill jag minnas var på ca 2 liter och såg ut ungefär så här:

Tryckkärl rostfritt 2.jpg
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Hej! Detta problem förekommer även för oss som har hydrofårcisterner, alltså eget vatten. Man får fylla på luft allt då och då. Luften försvinner med vattnet ut i ledningen.

Mvh Sanddammaren
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.277
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Ah-ha, då hjälper inte ett rostfritt kärl förstår jag. Då får jag hitta på ett enkelt sätt att trycka in luft. Funderar på en handpump som används till blodtrycksmanschetter. Den kunde då vara permanent inkopplad på Fiammas tryckutjämnare som har en påfynnadsnippel av typen däcksventil. Men ger en sådan tillräckligt tryck?

Jag kan fylla på med en kompressor eller däckpåfyllare men kärlet sitter lite dumt till. Det är också lite lurigt att inte fylla på för mycket eftersom det är små mängder som behövs.


En blodtrycksmanschett ger 300mmHg vilket inte är mycket. Vattenpumpen ger ett tryck på ca 2,8 bar vilket motsvarar 2250mmHg. Får leta vidare.....
 
Senast ändrad:

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Fyll max 1 - 1,5 bar.

0,5 sek tryck med en luftklocka på någon bensinmack.
Räcker 1 säsong 6-7 månader för de flesta husbilsåkare.

Gör om proceduren nästa vår.

Melle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Juster opp trykket med tomt vatnsystem en gang i året og saken skulle fungere.
På biler med Alde 3010 panna er det enklest å tømme varmvatndelen en gang i blant - det tar omlag 1 mnd før luftputen i varmvatnberederen er brukt opp.

Årsaken til at luften forsvinner skyldes osmose og trykker på vatnet.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Har haft 2 st Fiamma A20 tryckhållningskärl (blå med luftpåfyllning). Första började läcka vatten i skarven mellan de två plasthalvorna. Trodde på otur, köpte ny (som skall vara fylld med ett förtryck på 0,9 bar) och monterade. Tyckte efter en tid att den inte påverkade paustiderna för vattenpumpen så jag monterade ut den idag. Den håller inget tryck utan luften pyser ut genom vattenanslutningarna (tömd på vatten). Har monterat isär tryckhållningskärlet, kan inte se något läckage i gummiblåsan och flänsen som skall täta mellan halvorna ser ok ut.
Trots detta pyser luften ut omgående när man lägger på ca 1-1,5 bar. (Maxtryck enligt bruksanvisning 8 bar).
Så summa summarum - köp inte detta kärl - eller har jag bara haft otur? Någon annan som har samma erfarenhet?
/Boo
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Jag köpte också detta tryckkärl och upptäkte snart att den läckte luft,Plockade bort detta och köpte ett riktigt expansionskärl från Hjertmans.
Arne.
 
  • Gilla
Reaktioner: Boo

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Kontaktade de två importörerna av Fiammas produkter (Holiday i Kållered och Kama i Tenhult). Båda hade ALDRIG hört talas om några reklamationer på detta kärl.
Jag talade om för dem att det var s**t de sålde och att jag tänkte berätta det för er andra. Något tal om att ersätta prylen var det inte fråga om.
Skall titta på Hjertmans katalog nu, tack Arne!
/Boo
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.277
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Idag monterade jag ur vår trycktank och skruvade isär den.

Trycktank1.jpg


Gummimembranet hade en spricka i toppen med en liten, liten del som var genomgående. Antagligen går luften ut där eftersom kärlet var helt fyllt med vatten. Några droppar hade också letat sig ut genom sprickan till den del som skall vara luftfylld.

Trycktank2.jpg


Jag tänker nu leta upp ett kärl som inte har membran men en luftningsskruv i toppen. Då behöver jag bara stänga pumpen, öppna en kran och därefter tömma kärlet om det blir vattenfyllt genom att öppna luftningsskruven. Detta förutsätter att kärlet sitter högre än kranen. Eftersom den typ av kärl jag tånker på är transparenta så ser jag när det börjar bli dags att "lufta".

Antagligen beror mitt problem på att jag aldrig tömmer vattensystemet i bilen vilket gör att tryckkärlen blir helt vattenfyllda med tiden (förutom att det i nuvarande tank finns en spricka).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tryckutjämnare/hydrofor utan luft

Vi har diskuterat detta i en tidigare tråd.

Ett expansionskärl utan gummimembran måste med jämna mellanrum tömmas helt på vatten så att det bildas en ny luftkudde för att det skall fungera. T.ex. Aldepannen har genom sin konstruktion inbyggt expansionskärl och i deras bruksanvisning står just detta att varmvattenberedaren måste tömmas från allt vatten ca en gång per månad då den används.

Luften i expansionskärlet läcker inte ut, istället är det så att luften under tryck förenar sig med vattnet och försvinner därmed efterhand.

Expansionskärl med gummimembran har inte den nackdelen men måste istället ha rätt tryck på luftsidan av membranet, ca 3/4 av pumpens max-tryck. Med för högt tryck orkar pumpen inte pressa in membranet och med för lågt så pressas membranet upp i toppen och funktionen blir mindre eller uteblir. Detta, liksom att luftkudden saknas, märker man enkelt eftersom pumpen då står och "hackar" när man öppnar kranen lite grann.

Ett enkelt expansionskärl som dessutom är genomskinligt kan man själv lätt fixa med en upp och nervänd PET-flaska (1,5 liters) någonstans på ledningen från pumpen.
 
Toppen