I de husbilar vi har haft/har har vi alltid ett tryckutjämningskärl för att få ett jämnare vattenflöde och jämnare gång på pumpen.
Det som jag tycker är egendomligt är att luften tycks försvinna gradvis tills kärlet är helt fyllt med vatten. Hur kan detta komma sig? Det finns inget synligt läckage. Om det var läckage borde det synas när behållaren är helt fylld så vida inte läckaget är så litet att vattnet hinner avdunsta i takt med att det läcker ut efter att luften tagit slut.
Detta har hänt på alla tre varianter där den nuvarande är en Fiamma med gummiblåsa.
Var tar luften vägen? Kan det ha något att göra med att bilen körs på olika höjder med olika lufttryck som på något sätt tömmer behållaren på luft? Jag har svårt att tro att luften "löser" sig i vattnet och följer med ut.
Eller kan det vara så att luften helt enkelt diffuderar ut genom kärlets väggar på grund av olämpligt material? I så fall borde ett kärl i rostfritt vara bättre men var hittar man en sådan? Förr fanns det i båttillbehörskataloger en typ av rostfritt kärl som såg ut som en miniatyr av gamla tiders hembränningsapparater bestående av två skålar som svetsas ihop, den ena rättvänd och en uppochnervänd ovanpå. Dessa verkar ha försvunnit från marknaden. Någon som sett sådana nyligen?
Det som jag tycker är egendomligt är att luften tycks försvinna gradvis tills kärlet är helt fyllt med vatten. Hur kan detta komma sig? Det finns inget synligt läckage. Om det var läckage borde det synas när behållaren är helt fylld så vida inte läckaget är så litet att vattnet hinner avdunsta i takt med att det läcker ut efter att luften tagit slut.
Detta har hänt på alla tre varianter där den nuvarande är en Fiamma med gummiblåsa.
Var tar luften vägen? Kan det ha något att göra med att bilen körs på olika höjder med olika lufttryck som på något sätt tömmer behållaren på luft? Jag har svårt att tro att luften "löser" sig i vattnet och följer med ut.
Eller kan det vara så att luften helt enkelt diffuderar ut genom kärlets väggar på grund av olämpligt material? I så fall borde ett kärl i rostfritt vara bättre men var hittar man en sådan? Förr fanns det i båttillbehörskataloger en typ av rostfritt kärl som såg ut som en miniatyr av gamla tiders hembränningsapparater bestående av två skålar som svetsas ihop, den ena rättvänd och en uppochnervänd ovanpå. Dessa verkar ha försvunnit från marknaden. Någon som sett sådana nyligen?