• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trumatic, tändar-automatiken slutar inte "ticka"

El-Berra

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mullsjö
Har en Trumatic S 3002 med automatisk tändning. Tänder snabbt och smärtfritt och värmaren funger utan anm. men... När den tänt fortsätter "tickandet" från tändningen - minns inte om det varit så förr, för det är många år sedan jag hade igång den.

Någon som vet om den skall fortsätta "ticka" när pannan tänt eller har begrepp om varför den gör det. Det är bara två tunna sladdar från tändmodulen. En sladd är dubbeltrådig och går till vredet för effekten, den andra är enkel och går förmodliogen till tänd elektroden?

Verkar som vredet sluter en krets och startar tändmodule, medan en termostat, i eller vid brännare, skall bryta strömmen till tändmodueln när det blir varmt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har en Trumatic S 3002 med automatisk tändning. Tänder snabbt och smärtfritt och värmaren funger utan anm. men... När den tänt fortsätter "tickandet" från tändningen - minns inte om det varit så förr, för det är många år sedan jag hade igång den.

Någon som vet om den skall fortsätta "ticka" när pannan tänt eller har begrepp om varför den gör det. Det är bara två tunna sladdar från tändmodulen. En sladd är dubbeltrådig och går till vredet för effekten, den andra är enkel och går förmodliogen till tänd elektroden?

Verkar som vredet sluter en krets och startar tändmodule, medan en termostat, i eller vid brännare, skall bryta strömmen till tändmodueln när det blir varmt?

Hej vredet sluter bara strömmen till batteriboxen så att gnistan börjar hoppa (resten av vridningen har bara med termostatfunktionen till värmen att göra.
När man trycker ner vredet så kommer gasolen och lågan tänds då skall gnistan sluta hoppa direkt.
Efter fem/tio sekunder släpper man upp vredet och lågan fortsätter att brinna.
Den ensamma kabeln går till en metallpinne inne vid brännaren där gnistan hoppar över till brännaren och tänder lågan.
Sedan har det inget med termostater eller annat att göra för gnistan sluter hoppar av att lågan tänds och någon slags jonvandring gör att gnistan slutar hoppa.
Gör rent, ta bort synglaset och blås brännaren ren m.m. för det kan vara så att gnistan hoppar över på annat ställe än just vid metallstiftet till brännarjord. svårt att säga exakt, men det är ingen annan avkänning än just den tända lågan som påverkar något så gnistan slutar hoppa, likväl som på kylskåp m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

El-Berra

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mullsjö
Hej vredet sluter bara strömmen till batteriboxen så att gnistan börjar hoppa (resten av vridningen har bara med termostatfunktionen till värmen att göra.
När man trycker ner vredet så kommer gasolen och lågan tänds då skall gnistan sluta hoppa direkt.
Efter fem/tio sekunder släpper man upp vredet och lågan fortsätter att brinna.
Den ensamma kabeln går till en metallpinne inne vid brännaren där gnistan hoppar över till brännaren och tänder lågan.
Sedan har det inget med termostater eller annat att göra för gnistan sluter hoppar av att lågan tänds och någon slags jonvandring gör att gnistan slutar hoppa.
Gör rent, ta bort synglaset och blås brännaren ren m.m. för det kan vara så att gnistan hoppar över på annat ställe än just vid metallstiftet till brännarjord. svårt att säga exakt, men det är ingen annan avkänning än just den tända lågan som påverkar något så gnistan slutar hoppa, likväl som på kylskåp m.m.

M.v.h. JANKRO.
Hej JANKRO. Är med så långt att brännaren tänds och brinner bra. Det är bara det att tändaren fortsätter göra gnistor. Där för undrar jag vad som släcker (stänger av) gnistorna. Om det ev. är en timer i tändaren eller hur tändaren vet att upphöra skicka gnistor. Det börja gnistar så for man vrider på vredet - innan man tryckn ned vredet - och fortsätter tills man vrider av det. Detta med "jonvadrning" låter märkligt...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja kan tyckas underligt men gnistan har plus och brännaren har minus/jord och när lågan tänds så blir det någon jonvandring som gör att det blir plus i lågan också och därför hoppar inte gnistan längre... Om lågan slocknar ex. blåses ut så tänder gnistan igen på en gång och tänder om gasen direkt, om lågan inte tänds inom ca. 20sekunder så kallnar tändsäkringen/lågans avkänning och då slutar en svag spänning/ström (också något fysiskt) som skapas av värmen i avkännaren att hålla upp tändsäkringens lilla magnetvantil och gasolflödet upphör helt. Men den delen/avkänningen har inget att göra med att gnistan hoppar eller inte, utan enbart lågan och fysik.
Om det fortsätter att ticka så hoppar gnistan för att det finns jord på fel ställe, kanske bara skräp eller "läckande" tändkabel eller metallpinnen/gnistpinnen som gnistan hoppar från är inte tillräckligt inne i lågan. På kylskåp med liknande fel så kan det sluta med att man får byta gnistenheten ibland för att få ordning på problemet.
En det sätter dit en strömbrytare i stället för vredets lilla brytare, som då startar tickandet, och stänger av brytaren när lågan är tänd, men det är inget att rek. för dels så tänds ju inte lågan om igen om den har blåsts ut och dels så hör man ju inte att gasolen är slut om det inte börjar ticka, Samt en säkerhetsgrej blir bortkopplad även om gasolen stängs av efter en liten stund om lågan slocknar och då inte tänds om automatiskt.
Försök att ex. genom att ta bort synglaset och blåsa rejält ren inne i brännaren efter flera år utan användning med damm och skräp samt kanske döda spindlar få rent därinne först och främst.
Det är delvis öppet underifrån men där sitter/skall det sitta ett finmaskigt nät över öppningen i golvet som måste bort i så fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.745
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, ja kan tyckas underligt men gnistan har plus och brännaren har minus/jord och när lågan tänds så blir det någon jonvandring som gör att det blir plus i lågan också och därför hoppar inte gnistan längre... Om lågan slocknar ex. blåses ut så tänder gnistan igen på en gång och tänder om gasen direkt, om lågan inte tänds inom ca. 20sekunder så kallnar tändsäkringen/lågans avkänning och då slutar en svag spänning/ström (också något fysiskt) som skapas av värmen i avkännaren att hålla upp tändsäkringens lilla magnetvantil och gasolflödet upphör helt. Men den delen/avkänningen har inget att göra med att gnistan hoppar eller inte, utan enbart lågan och fysik.
Om det fortsätter att ticka så hoppar gnistan för att det finns jord på fel ställe, kanske bara skräp eller "läckande" tändkabel eller metallpinnen/gnistpinnen som gnistan hoppar från är inte tillräckligt inne i lågan. På kylskåp med liknande fel så kan det sluta med att man får byta gnistenheten ibland för att få ordning på problemet.
En det sätter dit en strömbrytare i stället för vredets lilla brytare, som då startar tickandet, och stänger av brytaren när lågan är tänd, men det är inget att rek. för dels så tänds ju inte lågan om igen om den har blåsts ut och dels så hör man ju inte att gasolen är slut om det inte börjar ticka, Samt en säkerhetsgrej blir bortkopplad även om gasolen stängs av efter en liten stund om lågan slocknar och då inte tänds om automatiskt.
Försök att ex. genom att ta bort synglaset och blåsa rejält ren inne i brännaren efter flera år utan användning med damm och skräp samt kanske döda spindlar få rent därinne först och främst.
Det är delvis öppet underifrån men där sitter/skall det sitta ett finmaskigt nät över öppningen i golvet som måste bort i så fall.

M.v.h. JANKRO.
Man kanske kan tillägga att man genom ett hål i kåpan kan se förbränningen, där ser man också att avkännaren blir varm som ett litet stift som
blir rödgult då är det varmt nog för att tändmodulen skall stängas av. När man startar pannan skall vredet stå relativt högt typ läge 5-6.
 

El-Berra

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mullsjö
Hej igen, ja kan tyckas underligt men gnistan har plus och brännaren har minus/jord och när lågan tänds så blir det någon jonvandring som gör att det blir plus i lågan också och därför hoppar inte gnistan längre... Om lågan slocknar ex. blåses ut så tänder gnistan igen på en gång och tänder om gasen direkt, om lågan inte tänds inom ca. 20sekunder så kallnar tändsäkringen/lågans avkänning och då slutar en svag spänning/ström (också något fysiskt) som skapas av värmen i avkännaren att hålla upp tändsäkringens lilla magnetvantil och gasolflödet upphör helt. Men den delen/avkänningen har inget att göra med att gnistan hoppar eller inte, utan enbart lågan och fysik.
Om det fortsätter att ticka så hoppar gnistan för att det finns jord på fel ställe, kanske bara skräp eller "läckande" tändkabel eller metallpinnen/gnistpinnen som gnistan hoppar från är inte tillräckligt inne i lågan. På kylskåp med liknande fel så kan det sluta med att man får byta gnistenheten ibland för att få ordning på problemet.
En det sätter dit en strömbrytare i stället för vredets lilla brytare, som då startar tickandet, och stänger av brytaren när lågan är tänd, men det är inget att rek. för dels så tänds ju inte lågan om igen om den har blåsts ut och dels så hör man ju inte att gasolen är slut om det inte börjar ticka, Samt en säkerhetsgrej blir bortkopplad även om gasolen stängs av efter en liten stund om lågan slocknar och då inte tänds om automatiskt.
Försök att ex. genom att ta bort synglaset och blåsa rejält ren inne i brännaren efter flera år utan användning med damm och skräp samt kanske döda spindlar få rent därinne först och främst.
Det är delvis öppet underifrån men där sitter/skall det sitta ett finmaskigt nät över öppningen i golvet som måste bort i så fall.

M.v.h. JANKRO.
Tack för förklaring! Tyckte först det lät märkligt, men kom sedan att täcka på åska och vad som händer runt tiden för urladdningen/blixten, där pratar man också om jonvandring. Jag tar till mig dina ord och kollar...
Ang. "synglaset". Är det bara att ta bort och sätta dit, eller behöve det ngn form av ny packning?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Först synglaset, det är faktiskt så att själva glaset är så gammaldags att det är/var glimmer som ibland blir dåligt och inte så genomskinligt längre. Det fanns en liten påse med en sats att köpa med ny glimmerruta och en packning till vaje sida, men det går nog att använda det gamla igen om du är försiktig när du lossat skruvarna som håller det.
Vem vet, det kanske har kommit någon modernare variant av synglas än glimmer men det blir ju varmt som .... Kanske samma glaskeramik som i spiselhällar kunde vara något....
-------------------

Ja hej igen, det kan låta märkligt med joner och elektroner m.m. men det är inget påhitt om man läser på lite även om man inte fattar ett jota om just fysiken i det hela, minus blir plus när det brinner?
Ofta förklaras det med att boxen känner av att det brinner så "gnistpinnen" blir varm och att boxen då känner av det och slutar att skicka gnistor, och det kan säkert bero på att om tändkabeln är dålig "så får boxen inte signalen att det brinner" och fortsätter att skicka gnistor och då med ny kabel och bra kontakt så funkar det igen.
Men att det blir bra med en ny kabel beror ju då i stället på att det inte är dålig isolering längre och gnistan då inte längre kan hoppa där isoleringen "läcker", eller om gnistpinnen inte är tillräckligt långt från jordad metall i stället för mitt i lågan.
Det kan kanske även bero på att gnistpinnen är för nära termovakten/termoelementet som håller gasolflödet öppet så gnistan hoppar lättast till den i stället för ner mot brännaren... Om nu termovakten fortfarande är minus/jord.
På ex. kylskåp med modellen med kort böjd gnistpinne i 90° så skall den vara riktad nedåt mot brännaren och inte i sidled mot termovakten.

Sådant här bråkar ofta på vårkanten och tyvärr så byts många termovakter och ibland hela brännarenheterna ut, ibland utan att felet försvinner vilket är naturligt för det beror bara på gnistenheten om gnistan fortsätter att ticka eller inte när lågan har tänds.
Ibland hjälper det att byta ut både termovakt och/eller brännaren för att det skall blir bra, men det beror inte på de nya delarna att det blir bra utan bara att man skruvat och flyttat på delarna till gnistan så de prylarna kommit i rätt läge samt att damm och skräp också är borttaget.
Ibland måste man som sagt byta ut gnistboxen för att det skall bli bra, men möjligen blir det bra för man ändrar förutsättningarna och ev. får bättre jordning av boxen, i alla fall på kylskåp.
Men man får väl se det som en rejäl renovering som aldrig är helt bortkastat varken på kylskåp eller värmare.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen