• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic SL3002+fläkttillsats!

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Tänk vad fort en säsong går, och snart är det slutåkt för min del, jobbet kräver ju sitt:mad:

OK, över till min fråga/or--som rubriken säger "heter" värmaren i min husbil Trumatic SL3002, till den finns det kopplat en fläkttillsats, och jag förmodar att den drivs av 12V, eller hur?

Jag har inte provat att få fart på värmaren, och heller inte på fläkten. Problemet är att laddenheten packat ihop, död helt enkelt.
Den "styr" även distrubitionen av 12V till bl.a nämda fläkt, den styr även en del andra 12V-funktioner, men dessa funktioner klarar jag mig utan.

Men om jag nu får fart på värmaren, måste då också fläkten vara på? Jag förstår ju att fläkten får varmluften att cirkulera i värmesystemet, jag har en del öppningar för varmluften att strömma ur, smart tycker jag, men är det nödvändigt att fläkten går samtidigt som själva värmaren går?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här är en bild (utan plåtkåpan) för de som inte vet vilken värmare som det handlar om.
1. är normal originalmontering av gasoltermostaten, (till gasollågan alltså).
2. är originalplacering av gasoltemostaten och troligen originaltillbehör till 2x1000W elslingor, en framför och en bakom aluminiumenheten för gasol.
3. är vettig ny placering av gasoltermostaten för att den inte skall dra ner även enbart gasolvärme för tidigt.
Visa bilaga 229237
Men det finns ju mycket årsmodeller på dessa värmare och de hänger ju med ännu som enbart luftvärme, ibland som extra till vattenburen värme i lite större bilar.

M.v.h. JANKRO.

Den bilden är väl en ännu äldre värmare än 3002S/5002S, Trumas Ultraheat ser inte alls så ut utan har värmeslingorna bakom gaspannan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag läste igenom TRUMA:s monteringsanvisning för ULTRAHEAT som ju eltillsatsen heter, och där nämns vad jag jkan se, ingenting om att flytta känselkroppen för gasregleringsventilen till annan position, och heller inte något om att man inte får köra gas och el tillsammans.
Däremot förefaller det som att det finns ett överhettningsskydd i ULTRAHEAT så att den slår ifrån om temperaturen vid kombinerad körning blir för hög. Detta har jag inte prövat eftersom vi använder elvärme väldigt lite, eller egentligen inte alls eftersom vi sällan står på platser med el, och inte heller ser något behov. Det är också väldigt vagt beskrivet i bruksanvisningen.
Ja, jag la till "in the beginning" för de jobbade säkert med olika lösningar för att det inte skulle bli alldeles för varmt i "grytan", och när din kom så hade de säkert ombearbetat säkerheten flera gånger.
För placeringen med termostaten i överkant gjorde ju att det påverkade enbart gasolvärmen också när det inte borde.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen