• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic SL3002+fläkttillsats!

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Tänk vad fort en säsong går, och snart är det slutåkt för min del, jobbet kräver ju sitt:mad:

OK, över till min fråga/or--som rubriken säger "heter" värmaren i min husbil Trumatic SL3002, till den finns det kopplat en fläkttillsats, och jag förmodar att den drivs av 12V, eller hur?

Jag har inte provat att få fart på värmaren, och heller inte på fläkten. Problemet är att laddenheten packat ihop, död helt enkelt.
Den "styr" även distrubitionen av 12V till bl.a nämda fläkt, den styr även en del andra 12V-funktioner, men dessa funktioner klarar jag mig utan.

Men om jag nu får fart på värmaren, måste då också fläkten vara på? Jag förstår ju att fläkten får varmluften att cirkulera i värmesystemet, jag har en del öppningar för varmluften att strömma ur, smart tycker jag, men är det nödvändigt att fläkten går samtidigt som själva värmaren går?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trumatic SL3002+fläkttillsats!

Hejsan igen, nej det är inte nödvändigt att fläkten går, men man får hålla koll vid/runt värmaren för det blir jäkligt varmt när inte fläkten blåser iväg den uppvärmda luften. Så utan fläkt är nog mest en mycket tillfällig nödlösning som man hela tiden måste hålla koll på, och inte något man skall använda med flit.
Jag har för mig att beroende på vilken gas som används så är värmaren på uppåt 3,9kW, så var försiktig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Trumatic SL3002+fläkttillsats!

Tack Jankro!

Jag får väl helt enkelt försöka att koppla fläkten så att jag "manuellt" kan starta den. Får helt enkelt dra kablar från bodelsbatteriet till fläkten med någon slags strömbrytare.

Synd att laddenheten är kass, men allt går ju att ordna ändå, merjobb så klart, men vad gör man inte för att få lite värme i bodelen.

Tack för svar JANKRO
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Trumatic SL3002+fläkttillsats!

På min Knaus gav laddaren upp och tackade för sig. Den sköter om elförsörjningen till hela husbilen och med den urkopplad funkade liksom inget.
Samtal med återförsäljaren indikerade på ett ganska högt pris för en ny laddare.
Jag tog kontakt med en lokal förmåga som kollade upp och fixade till laddaren för en mycket ringa summa.
Fel tråd att göra reklam i men kontakt förmedlas mer än gärna
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Trumatic SL3002+fläkttillsats!

Hej ejorg!

Skicka gärna ett privat meddelande och berätta hur jag kommer i kontakt med den "lokala förmåga" som fixade din laddenhet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trumatic SL3002+fläkttillsats!

På min Knaus gav laddaren upp och tackade för sig. Den sköter om elförsörjningen till hela husbilen och med den urkopplad funkade liksom inget.
Samtal med återförsäljaren indikerade på ett ganska högt pris för en ny laddare.
Jag tog kontakt med en lokal förmåga som kollade upp och fixade till laddaren för en mycket ringa summa.
Fel tråd att göra reklam i men kontakt förmedlas mer än gärna
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, det är helt ok. att hänvisa till en firma eller lägga in en länk till firman där man kan få hjälp, om man inte själv är inblandad i firman och försöker tjäna på det, för då hör det hemma under Företagsforum.
Däremot skall man inte lägga ut ett tel.nr. till någon privatperon där man kanske kan få hjälp.

M.v.h. JANKRO.
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Sv: Trumatic SL3002+fläkttillsats!

Hejsan igen, nej det är inte nödvändigt att fläkten går, men man får hålla koll vid/runt värmaren för det blir jäkligt varmt när inte fläkten blåser iväg den uppvärmda luften. Så utan fläkt är nog mest en mycket tillfällig nödlösning som man hela tiden måste hålla koll på, och inte något man skall använda med flit.
Jag har för mig att beroende på vilken gas som används så är värmaren på uppåt 3,9kW, så var försiktig.

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro, får jag låna tråden och fråga dig som kan detta, på min Burstner 610 1988 sitter en Traumatic SL 3002 med fläkttillsats. Min fråga är: går det att få igång värmen på 12v eller med 220 för fläkten går fint på både automat läget eller fyllda svarta pricken på och vred upp temp till 25 för att se om den startade igår när det var 18° ute och 19° i husbilen. Kände ingen värme hade både 220 inkopplat och laddaren på batteriet som gav 13v vid laddning men fläkten blåser. Och är det värmaren på Traumatic som används eller någon annan värmare/element som jag inte hittat, skall Traumatic värme reglaget ställas på något speciellt läge ovanpå en svart större plastratt tror jag är vid gasol användning? Har inte satt in gasol än. Skall strömställaren stå på 1: nät eller 2: generator? Lång fråga får vi se om du vet eller tips till en nybörjare tackar på förhand
 

Bilagor

  • 20230610_112426.jpg
    20230610_112426.jpg
    1,4 MB · Visningar: 14
  • 20230610_112459.jpg
    20230610_112459.jpg
    1,5 MB · Visningar: 14
  • 20230610_112529.jpg
    20230610_112529.jpg
    1,3 MB · Visningar: 14

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Hej Jankro, får jag låna tråden och fråga dig som kan detta, på min Burstner 610 1988 sitter en Traumatic SL 3002 med fläkttillsats. Min fråga är: går det att få igång värmen på 12v eller med 220 för fläkten går fint på både automat läget eller fyllda svarta pricken på och vred upp temp till 25 för att se om den startade igår när det var 18° ute och 19° i husbilen. Kände ingen värme hade både 220 inkopplat och laddaren på batteriet som gav 13v vid laddning men fläkten blåser. Och är det värmaren på Traumatic som används eller någon annan värmare/element som jag inte hittat, skall Traumatic värme reglaget ställas på något speciellt läge ovanpå en svart större plastratt tror jag är vid gasol användning? Har inte satt in gasol än. Skall strömställaren stå på 1: nät eller 2: generator? Lång fråga får vi se om du vet eller tips till en nybörjare tackar på förhand
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tyvärr så var nog denna tio år gamla fråga p.g.av att ägaren trodde att det han kallar för fläkttillsats var något extra, men det var fläkten som sitter original i Truma'n och kan justeras med originaldosan med automatisk fartökning vartefter värmen kommer, eller en ställd fart (Truma-dosan på din första bild) som du redan fått fart på.
Då kan man i värsta nödläge köra den med koll och känsla i nödfall på sin gasol, och hålla stenkoll på att det inte blir för varmt vid kaminen, ev. utan plåtkåpan, och ofta finns det en garderob eller något annat ovanför värmaren som man också får ha koll på.

Din extravärme är från en firma som hette Ingengörsteknik i Växjö som inte finns längre för ägaren dog för bortåt tio år sedan och firman satts visst i k.k. efter det. Men eltillsatsen var i alla fall godkänd som tillbehör för både din och nyare varianter av Truma'n.
Jag vet tyvärr inget alls om denna tillbehörsvärmare eller något om funktionen 2 (Generator, som inte borde betyda 12V elvärme vilket inte är rimligt) i de olika lägena m.m. eller varför det inte kommer värme i läge 1 fast termostaten borde kalla på värme. Kanske en säkring eller jordfelsbrytare som är avslagen??
Det jag kan föreslå är att läsa genom och skriva en fråga i denna gamla tråd.......
...................... som någon kunnig då förhoppningsvis ser, eller skapa en tråd och skriva "Elvärme från Ingengörsteknik i Växjö" som rubrik.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Hejsan, tyvärr så var nog denna tio år gamla fråga p.g.av att ägaren trodde att det han kallar för fläkttillsats var något extra, men det var fläkten som sitter original i Truma'n och kan justeras med originaldosan med automatisk fartökning vartefter värmen kommer, eller en ställd fart (Truma-dosan på din första bild) som du redan fått fart på.
Då kan man i värsta nödläge köra den med koll och känsla i nödfall på sin gasol, och hålla stenkoll på att det inte blir för varmt vid kaminen, ev. utan plåtkåpan, och ofta finns det en garderob eller något annat ovanför värmaren som man också får ha koll på.

Din extravärme är från en firma som hette Ingengörsteknik i Växjö som inte finns längre för ägaren dog för bortåt tio år sedan och firman satts visst i k.k. efter det. Men eltillsatsen var i alla fall godkänd som tillbehör för både din och nyare varianter av Truma'n.
Jag vet tyvärr inget alls om denna tillbehörsvärmare eller något om funktionen 2 (Generator, som inte borde betyda 12V elvärme vilket inte är rimligt) i de olika lägena m.m. eller varför det inte kommer värme i läge 1 fast termostaten borde kalla på värme. Kanske en säkring eller jordfelsbrytare som är avslagen??
Det jag kan föreslå är att läsa genom och skriva en fråga i denna gamla tråd.......
...................... som någon kunnig då förhoppningsvis ser, eller skapa en tråd och skriva "Elvärme från Ingengörsteknik i Växjö" som rubrik.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack för att du tar dig tid. Fick igång värmen igår med 220 inkopplat i bilen och 12v batteriet laddas fint automatiskt. Värmen blåser upp till 30° mätt luften. Men inte fått den att starta automatiskt än på läge auto utan kör på fyllda pricken. Skall suga bort allt gammalt damm nere i se vad som sker.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite fundering till hjälp bara. När man har fläktstyrningen på "Automat" så sitter det en avkänning på själva gasolkaminen i bakkant någonstans där fläkten sitter har jag för mig, den styr fläkten, inte steglöst men kanske i fyra steg eller så (är inte säker på om alla årsmodeller är helt lika). Om den avkänningen inte blir varm av elen så kanske inte den ens kommer upp till lägsta stegets hastighet.......
Har du provat med A och satt igång gasolen i stället, för då skall den tydligt reagera med att stega upp snart nog (annars så kanske något är trasigt för A).
Troligen är det så också att på A så stegar den ju upp vartefter värmen kommer, men vredet för hastighet styr ändå maxvarvet på fläkten även på A läget och bör då stå högt eller max.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, lite fundering till hjälp bara. När man har fläktstyrningen på "Automat" så sitter det en avkänning på själva gasolkaminen i bakkant någonstans där fläkten sitter har jag för mig, den styr fläkten, inte steglöst men kanske i fyra steg eller så (är inte säker på om alla årsmodeller är helt lika). Om den avkänningen inte blir varm av elen så kanske inte den ens kommer upp till lägsta stegets hastighet.......
Har du provat med A och satt igång gasolen i stället, för då skall den tydligt reagera med att stega upp snart nog (annars så kanske något är trasigt för A).
Troligen är det så också att på A så stegar den ju upp vartefter värmen kommer, men vredet för hastighet styr ändå maxvarvet på fläkten även på A läget och bör då stå högt eller max.

M.v.h. JANKRO.

Och fläkten går mycket långsamt på A innan värmen kommer.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hejsan, lite fundering till hjälp bara. När man har fläktstyrningen på "Automat" så sitter det en avkänning på själva gasolkaminen i bakkant någonstans där fläkten sitter har jag för mig, den styr fläkten, inte steglöst men kanske i fyra steg eller så (är inte säker på om alla årsmodeller är helt lika). Om den avkänningen inte blir varm av elen så kanske inte den ens kommer upp till lägsta stegets hastighet.......
Har du provat med A och satt igång gasolen i stället, för då skall den tydligt reagera med att stega upp snart nog (annars så kanske något är trasigt för A).
Troligen är det så också att på A så stegar den ju upp vartefter värmen kommer, men vredet för hastighet styr ändå maxvarvet på fläkten även på A läget och bör då stå högt eller max.

M.v.h. JANKRO.
Jag kommer ihåg att det finns en tråd som handlar om att flytta på givaren som känner av värmen. Originalplatsen verkar inte vara den mest optimala. Jag kommer inte ihåg vad den tråden heter. Du har skrivit i den tråden. Du kanske minns den tråden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kommer ihåg att det finns en tråd som handlar om att flytta på givaren som känner av värmen. Originalplatsen verkar inte vara den mest optimala. Jag kommer inte ihåg vad den tråden heter. Du har skrivit i den tråden. Du kanske minns den tråden.
Hejsan, det gäller inte den givaren till fläkten, utan termostatgivaren till själva gasolvärmen.
När de här Truma'värmarna är/var utrustade med original/men ändå extra elslingor så satt det en annan gasoltermostat i dem som mer kände värmen i kaminen än värmen nere på golvet/boutrymmet. Detta för att det troligen inte skulle kunna bli för varmt i kaminen, (ca. 3500W gasol plus 2000W el samtidigt).
Detta gjorde att gasolen pendlade mellan pilotlåga och bara lite till ibland så fort man hade elslingorna på, och höll ner totalt Ca. 5500w till bara lite mer än 2000W elvärme.
Problemet blev tyvärr att när man bara hade gasolvärmen på så hölls även då gasolvärmen ner lite för mycket av den givaren..... Och då var det läge att flytta den för att få ut mer värme från gasolen, men samtidigt får man då tänka sig för om man skall använda elen med den omflyttade gasoltermostaten...... Helst bör man då välja det ena eller det andra och inte båda samtidigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, det gäller inte den givaren till fläkten, utan termostatgivaren till själva gasolvärmen.
När de här Truma'värmarna är/var utrustade med original/men ändå extra elslingor så satt det en annan gasoltermostat i dem som mer kände värmen i kaminen än värmen nere på golvet/boutrymmet. Detta för att det troligen inte skulle kunna bli för varmt i kaminen, (ca. 3500W gasol plus 2000W el samtidigt).
Detta gjorde att gasolen pendlade mellan pilotlåga och bara lite till ibland så fort man hade elslingorna på, och höll ner totalt Ca. 5500w till bara lite mer än 2000W elvärme.
Problemet blev tyvärr att när man bara hade gasolvärmen på så hölls även då gasolvärmen ner lite för mycket av den givaren..... Och då var det läge att flytta den för att få ut mer värme från gasolen, men samtidigt får man då tänka sig för om man skall använda elen med den omflyttade gasoltermostaten......

M.v.h. JANKRO.

Var det inte när man hade någon mycket tidig, nästan "hemgjord" elvärme till S3002/S5002? Jag har givaren på originalplatsen framför gasolpannan innanför kåpan vid golvet, och det fungerar utmärkt.
F.ö. givaren sitter i fläkten.
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Hejsan, lite fundering till hjälp bara. När man har fläktstyrningen på "Automat" så sitter det en avkänning på själva gasolkaminen i bakkant någonstans där fläkten sitter har jag för mig, den styr fläkten, inte steglöst men kanske i fyra steg eller så (är inte säker på om alla årsmodeller är helt lika). Om den avkänningen inte blir varm av elen så kanske inte den ens kommer upp till lägsta stegets hastighet.......
Har du provat med A och satt igång gasolen i stället, för då skall den tydligt reagera med att stega upp snart nog (annars så kanske något är trasigt för A).
Troligen är det så också att på A så stegar den ju upp vartefter värmen kommer, men vredet för hastighet styr ändå maxvarvet på fläkten även på A läget och bör då stå högt eller max.

M.v.h. JANKRO.
Skall prova med gasolen har besiktat gasolen idag allt godkänt. På 220 vill värmaren bara gå ibland märkte jag nu. Värmaren gick inte igång idag bara kall luft.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Var det inte när man hade någon mycket tidig, nästan "hemgjord" elvärme till S3002/S5002? Jag har givaren på originalplatsen framför gasolpannan innanför kåpan vid golvet, och det fungerar utmärkt.
F.ö. givaren sitter i fläkten.
Hejsan, inte hel säker men troligen tvärt om. När elvärmetillsatsen var "originalmonterad från fabrik och in the beginning" så satt denna uppflyttade och med långt kappilärrör avkännare i överkant på kaminen.
Jag tror jag läste någonstans att vid eftermontering av elslingor så borde man montera den sortens termostat som säkerhet men det blev sällan gjort.
Jag tror också att det var kopplat så att elvärmen inte funkade om inte fläktsystemet var på. Men vet ej säkert och det kanske beror på när och vem som monterade eltillsatsen..........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här är en bild (utan plåtkåpan) för de som inte vet vilken värmare som det handlar om.
1. är normal originalmontering av gasoltermostaten, (till gasollågan alltså).
2. är originalplacering av gasoltemostaten och troligen originaltillbehör till 2x1000W elslingor, en framför och en bakom aluminiumenheten för gasol.
3. är vettig ny placering av gasoltermostaten för att den inte skall dra ner även enbart gasolvärme för tidigt.
Värmare.jpg
Men det finns ju mycket årsmodeller på dessa värmare och de hänger ju med ännu som enbart luftvärme, ibland som extra till vattenburen värme i lite större bilar.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, inte hel säker men troligen tvärt om. När elvärmetillsatsen var "originalmonterad från fabrik" in the beginning så satt denna uppflyttade och med långt kappilärrör avkännare i överkant på kaminen.
Jag tror jag läste någonstans att vid eftermontering av elslingor så borde man montera den sortens termostat som säkerhet men det blev sällan gjort.
Jag tror också att det var kopplat så att elvärmen inte funkade om inte fläktsystemet var på. Men vet ej säkert och det kanske beror på när och vem som monterade eltillsatsen..........

M.v.h. JANKRO.

Jag läste igenom TRUMA:s monteringsanvisning för ULTRAHEAT som ju eltillsatsen heter, och där nämns vad jag kan se, ingenting om att flytta känselkroppen för gasregleringsventilen till annan position, och heller inte något om att man inte får köra gas och el tillsammans.
Däremot förefaller det som att det finns ett överhettningsskydd i ULTRAHEAT så att den slår ifrån om temperaturen vid kombinerad körning blir för hög. Detta har jag inte prövat eftersom vi använder elvärme väldigt lite, eller egentligen inte alls eftersom vi sällan står på platser med el, och inte heller ser något behov. Det är också väldigt vagt beskrivet i bruksanvisningen.
 
Senast ändrad:
Toppen