• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumans olika lägen

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Hejsan.. Vår truma har (som säkert de flestas) olika lägen att välja mellan.

2kw el
1kw el
Gas
Gas+ 1kw el
Gas + 2kw el

Ungefär så. Betyder det att om man vill ha ut maximal effekt ur pannan så väljer man gas + 2kw el? Dvs att den adderar ihop effekten eller kommer den ta mindre gas om man kör på el + gas?

Någon har sagt att den adderar effekten och någon har sagt att den går mindre på gasen om man kör blandat så mest effekt får man med bara gas.

Vet att det kanske inte är exakt 1 och 2kw men för enkelhetens skull :)

Ha en fortsatt bra helg!!
/nybörjaren
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Ställer du den på mix gas+ el1 elr el2 så priar den elen först hjälper det inte så stöttar den upp med gas

Effekt lägen är El 900w + 900w. Gas är 2000w, 4000w, 6000w detta gäller Truma 6E
hej, tack för svaret. Vet inte om jag har truma 4e eller 6e (ska kolla instruktionsboken) men med gas 2000, 4000 och 6000w hur ställer du in dom lägena? Jag har bara ett gasläge sen 1-5 på vredet och då borde det ju rimligtvis vara 5 olika lägen men det är lite sak samma. Enbart gas ger alltså mest effekt? Står man på el så kör man med fördel el + gas för att spara på gasen sålänge man får tillräckligt varmt i husbilen? :)

har för mig att jag läst att om man tänker blanda mellan gas och el så ska man se till så att den först tänder upp och börjar värma på gas innan man vrider över den på mix mellan el och gas? stämmer det?

Det sitter ju en tempsensor vid el-panelen, reglerar den temperaturen helt och hållet? Dvs även om jag sätter den på 5an så kommer det inte bli för varmt utan termostaten kommer sköta det?

Många frågor hehe :oops::p
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
hej, tack för svaret. Vet inte om jag har truma 4e eller 6e men med gas 2000, 4000 och 6000w hur ställer du in dom lägena? Jag har bara ett gasläge sen 1-5 på vredet och då borde det ju rimligtvis vara 5 olika lägen men det är lite sak samma. Enbart gas ger alltså mest effekt? Står man på el så kör man med fördel el + gas för att spara på gasen sålänge man får tillräckligt varmt i husbilen? :)
Gaslägen sköter den själv. Är det kallt, så kör den igång med full effekt. Vart efter den värms upp så slår den ifrån själv. För att sen bara typ gå på tomgång
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
hej, tack för svaret. Vet inte om jag har truma 4e eller 6e (ska kolla instruktionsboken) men med gas 2000, 4000 och 6000w hur ställer du in dom lägena? Jag har bara ett gasläge sen 1-5 på vredet och då borde det ju rimligtvis vara 5 olika lägen men det är lite sak samma. Enbart gas ger alltså mest effekt? Står man på el så kör man med fördel el + gas för att spara på gasen sålänge man får tillräckligt varmt i husbilen? :)

har för mig att jag läst att om man tänker blanda mellan gas och el så ska man se till så att den först tänder upp och börjar värma på gas innan man vrider över den på mix mellan el och gas? stämmer det?

Det sitter ju en tempsensor vid el-panelen, reglerar den temperaturen helt och hållet? Dvs även om jag sätter den på 5an så kommer det inte bli för varmt utan termostaten kommer sköta det?

Många frågor hehe :oops::p
läge 1-5 är temperaturen så vill du har typ 20gr så är det läge 3
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
har för mig att jag läst att om man tänker blanda mellan gas och el så ska man se till så att den först tänder upp och börjar värma på gas innan man vrider över den på mix mellan el och gas? stämmer det?
Inte läst elr hört nån stans

Ställer min på mix nu på vårkanten, var efter det blir varmare så är det enbart El
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
tack för svaren, jag kanske skulle gjort det innan men nu läste jag instruktionsboken :cool: och där står att totaleffekten inte ökas av att man lägger till elstavarna. Då ska jag gå ut och ställa in den på blanddrift nu istället för att spara gas, andra natten vi sover i husbilen på tomten.. hoppas på att kunna ta oss iväg på premiärturen nästa helg :D ha det fint!!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
tack för svaren, jag kanske skulle gjort det innan men nu läste jag instruktionsboken :cool: och där står att totaleffekten inte ökas av att man lägger till elstavarna. Då ska jag gå ut och ställa in den på blanddrift nu istället för att spara gas, andra natten vi sover i husbilen på tomten.. hoppas på att kunna ta oss iväg på premiärturen nästa helg :D ha det fint!!
Ja du ;) instruktionsböcker är fantastiska, jäkligt omanliga men otroligt informativa. Själv står vi på en parkering utanför Karlsborg på enbart gas. Varmt och gott är det iaf.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
tack för svaren, jag kanske skulle gjort det innan men nu läste jag instruktionsboken :cool: och där står att totaleffekten inte ökas av att man lägger till elstavarna. Då ska jag gå ut och ställa in den på blanddrift nu istället för att spara gas, andra natten vi sover i husbilen på tomten.. hoppas på att kunna ta oss iväg på premiärturen nästa helg :D ha det fint!!
Använd gärna HB utan sladd ett dygn. Är först då som man vet att allt fungerar och att batteriet är okej
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Nu är vi ute på våran premiärtur någonsin med en "riktig" husbil och vad vi trivs!! :cool: märkte att det kommer varmvatten när man kör trumans på "energival" gas och värmeväljaren på enbart värme (gaslågan) ett snäpp ner på väljaren är värme + 60c vatten.

Är första läget värme + 40c vatten då? (se bild)

Funderar då på vad som händer när vi kör värmen utan vatten i systemet? Kör man varmvattenberedaren torr då eller känner den av att det inte finns vatten och startar därmed ej? :)
 

Bilagor

  • 20230325_072948.jpg
    20230325_072948.jpg
    2,2 MB · Visningar: 29

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är inga problem och köra den utan vatten i pannan men du ska köra den bara på eldslågan. Kommer inte riktigt ihåg om fläkten går när du kör bara på vattenuppvärmning men det bör den ju inte göra för det blir oftast varmt nog i bilen på sommaren, som jag tidigare har skrivet så är instruktionsboken informativ men omanlig ;)
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Det är inga problem och köra den utan vatten i pannan men du ska köra den bara på eldslågan. Kommer inte riktigt ihåg om fläkten går när du kör bara på vattenuppvärmning men som jag tidigare har skrivet så är instruktionsboken informativ men omanlig ;)
Kör på enbart flamman/lågan nu (som på bild) och får varmluft + varmvatten. Tänkte faktiskt plocka fram instruktionsboken men den ligger hemma, lite drygt att bläddra i manualer på mobilen :rolleyes:;)
 
Toppen