• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma verkar bara gå på max.

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Hej! Mitt första inlägg (postade i fel avdelning först) o jag försökte söka men hittade inget som matchade.
Precis införskaffat mig en knaus 595- 1998 med en truma värmare ( kan inte modellen men den har inte ett sånt bastuagregat inne i bilen utan endast små utblås här o var). Ställer termostaten på 20grader .. fläkten börjar gå o det låter som den hoppar igång fast den inte gör det. Testar olika grader mm.. vrider jag upp termostaten till max och startar om från panelen så beter sig pannan likadant med skillnaden att det tänder o går lite "tyngre" sen börjar fläkten jobba riktigt när värmen kommer. Vrider jag sen ner till 20 grader så hör man att fläkten går ner till tomgång o lågan slocknar antagligen. Väntar o det blir ganska kallt... pannan startar inte ..utan fläkten går på tomgång. Ingen röd lampa eller nått.. funderar på om termostaten e kass eller om brännaren behöver blåsas ur? .. tänker att den kanske bara får tillräckligt med gas på max ?. Den kan vara lite svårstartad oxå i början. Rent ut sagt den känns inte stabil.. tips och råd vad det kan vara för fel ?

Rent spontant så verkar det som om den inte känner av innertempen i bodelen och att den bara känner av varmvattnet. Startar jag pannan på morgonen tex. När vv-beredaren är kall så verkar pannan jobba som den ska, tills vattnet är varmt .. då börjar den trixa sig. Sätter jag varmvattnet på 60grader så låter det nästan som om det börjar koka inne i pannan. Luktar även "varmt/varm plast"

Tillägg.. haft igång den på max ett tag och vred ner den till 20 grader.. pannan stannade o endast väldigt i varvtal .. högt, lågt, mellan ...kanske ska vara så medans pannan svalnar?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag minns att jag hade något liknande.
Pannan i min bil har tre effektlägen, det finns även de med två effektlägen.
Dvs storlek på gaslågan.
När man börjar elda skall den starta med lägsta effekten, sen beroende på börvärde och ärvärde.
(Börvärde är den temp du ställer på termostaten, och ärvärde är aktuell temperatur inne i bilen)
Så väljer systemet lämplig effekt, dvs slår på en eller fler av magnetventilerna för gas.
Åtgärden var att ta ut brännaren, klippa trådarna till magnetventilerna så att jag kunde manövrer dem med 12 V inne i verkstaden.
Då kunde jag genom att blåsa med munnen bedöma att en av magnetventilerna öppnade med stort motstånd min luft.
Dvs ena brännaren var tät. Med tryckluft kunde jag blåsa brännaren genom resp magnetventil bakåt och då blåsa ut smutsen.
Sen med kontroll att blåsa med munnen var det öppet.
Sen har pannan gått helt problemfritt i alla sina år, 10 år.....
Den har två fläktar, en liten som ger primärluft, dvs luft till förbränningen, den startar först, sen skall lågan tändas.
Sekundärluftfläkten går sakta och ökar efter hand som det blir varmt io pannan och blåser in varmluft i bodelen.
Pannan går att köras utan vatten, då går allt fortare.

Regleringen tar sin tid, och man måste vänta och ha tålamod för att se att den ser till att få inställd temp i bodelen.
Det är ju ett proportionellt reglersystem, och tör man det hel tiden med att vrida på termostaten så blir det inte bra.

Tänk oxo på att termostatens skala sällan stämmer särskilt bra.
20 grader på den kan betyda 18 eller 24 grader i verkligheten.
Givaren sitter ofta i termostatvredet, vilket är en dålig plats då temperaturen där inte så bra överensstämmer med tempen i bodelen. Dvs man blir lite lurad.
Skiner solen på termostatvredet tror ju systemet att det är mycket varmt och ingen värme behövs...

Första åtgärd är nog för dig att skaffa handboken , eller bruksanvsningen till just din panna, och dess specifikationer, jag brukar alltid ta en bild av typskylten, där står vilket gastryck den är gjord för, och vilken maxeffekt.

Att lägga upp typbeteckning och data på pannan i tråden här kan hjälpa dig att få bra svar.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag minns att jag hade något liknande.
Pannan i min bil har tre effektlägen, det finns även de med två effektlägen.
Dvs storlek på gaslågan.
När man börjar elda skall den starta med lägsta effekten, sen beroende på börvärde och ärvärde.
(Börvärde är den temp du ställer på termostaten, och ärvärde är aktuell temperatur inne i bilen)
Så väljer systemet lämplig effekt, dvs slår på en eller fler av magnetventilerna för gas.
Åtgärden var att ta ut brännaren, klippa trådarna till magnetventilerna så att jag kunde manövrer dem med 12 V inne i verkstaden.
Då kunde jag genom att blåsa med munnen bedöma att en av magnetventilerna öppnade med stort motstånd min luft.
Dvs ena brännaren var tät. Med tryckluft kunde jag blåsa brännaren genom resp magnetventil bakåt och då blåsa ut smutsen.
Sen med kontroll att blåsa med munnen var det öppet.
Sen har pannan gått helt problemfritt i alla sina år, 10 år.....
Den har två fläktar, en liten som ger primärluft, dvs luft till förbränningen, den startar först, sen skall lågan tändas.
Sekundärluftfläkten går sakta och ökar efter hand som det blir varmt io pannan och blåser in varmluft i bodelen.
Pannan går att köras utan vatten, då går allt fortare.

Regleringen tar sin tid, och man måste vänta och ha tålamod för att se att den ser till att få inställd temp i bodelen.
Det är ju ett proportionellt reglersystem, och tör man det hel tiden med att vrida på termostaten så blir det inte bra.

Tänk oxo på att termostatens skala sällan stämmer särskilt bra.
20 grader på den kan betyda 18 eller 24 grader i verkligheten.
Givaren sitter ofta i termostatvredet, vilket är en dålig plats då temperaturen där inte så bra överensstämmer med tempen i bodelen. Dvs man blir lite lurad.
Skiner solen på termostatvredet tror ju systemet att det är mycket varmt och ingen värme behövs...

Första åtgärd är nog för dig att skaffa handboken , eller bruksanvsningen till just din panna, och dess specifikationer, jag brukar alltid ta en bild av typskylten, där står vilket gastryck den är gjord för, och vilken maxeffekt.

Att lägga upp typbeteckning och data på pannan i tråden här kan hjälpa dig att få bra svar.

Roysan
Håller med allt som roysan skriver om

Sen termostaten... I min förra husbil satt den på utsidan av samma skåp som värmaren var monterad i. Termostaten blev uppvärmd bakifrån av det varma skåpet. Jag limmade fast liggunderlag som isolering på baksidan inne i skåpet där termostaten satt. Blev bättre. Han sälja HB innan jag han flytta termostaten.
 
Senast ändrad:

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Tackar för svar! Ja denna har bara 2 lägen. Varmvatten eller varmvatten+varmluft.
Som ni säger så startar pannan med lite fläkt på, för att sen öka när värmen kommer ordentligt. Ja jag antar att min termost sitter i själva vredet. Det sitter på garderoben där pannan sitter. Dock sitter pannan vid golvet o vredet 1.7 m upp. Jag har instruktionsboken så jag får väl grotta ner mig i den ordentligt. Men det känns som om jag e ute på rätt väg med smutsig brännare, med tanke på att den den tänder inte alltid som den ska.. o tänder den inte så går ju aldrig fläkten igång på riktigt heller utan den går väl på det där startläget?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tackar för svar! Ja denna har bara 2 lägen. Varmvatten eller varmvatten+varmluft.
Som ni säger så startar pannan med lite fläkt på, för att sen öka när värmen kommer ordentligt. Ja jag antar att min termost sitter i själva vredet. Det sitter på garderoben där pannan sitter. Dock sitter pannan vid golvet o vredet 1.7 m upp. Jag har instruktionsboken så jag får väl grotta ner mig i den ordentligt. Men det känns som om jag e ute på rätt väg med smutsig brännare, med tanke på att den den tänder inte alltid som den ska.. o tänder den inte så går ju aldrig fläkten igång på riktigt heller utan den går väl på det där startläget?
Hade samma. Pannan på golvet o termostaten uppe. Hela skåpet blev varmt inne. Var lätt att torka kläder där
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Sensorn sitter i de flesta fall under själva ratten som man ställer in börvärde med, den som oxo har en grön LED..
Man kan dra ut ratten så ser man sensorn, jag flyttade min till en liten hållaren utanpå garderoben.
Det blev mycket bättre, satt sen in en liten fläkt i garderobsväggen, men den var för klen och hjälpte inte.
Onödigt med så varmt i garderoben, tyckte jag, bäst resultat är att ha garderobsdörren öppen under natten.
Problemet var att när det blir varmt i garderoben, blir väggen där sensorn sitter varm, och sensorn blir varm och tycker att det är varmt i bodelen, varvid pannan ger mindre värme.
Således blev det kallt i bodelen framåt natten. en lustig sak, men enligt beskrivningan finns en extra givare att köpa till med sladd, så den kan monteras ute i bodelen. Men det är ju inte ditt problem santa.knaus....

De två lägen du nämner är varmvatten resp varmvatten och värme
De har inte med pannans två elelr tre effektlägen att göra.

I en annan tråd har jag beskrivit hur man tr ut sekundärfläkten och gör rent den från damm i fläktrotorn och smörjer glidlagren.
Något som ger en effektivre fläkt och som sen drar mindre ström.

Men troligen har du skit i ett av munstyckena till brännaren.
Brännaren tar man ur nedtill och drar ut består av två magnetventiler och två långa rör, c:a 100 mm, som är själva brännaren,e ller gasblåsaren till brännaren.
Behövs en lååång insexskruvmejsel...


Roysan
 

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Tack roysan! Ska leta efter dessa rör! Suttit o försökt hitta en bra sprängskiss över pannan så jag kan klura ut om jag kan komma åt dem lätt eller om jag ska behöva riva hur hela pannan. Jag kanske uppdaterar med lite bilder sen så får experterna guida;) tack så mycket för era svar. Ska starta med att rengöra munstyckena samt rengöra så mycket jag kommer åt i fläktar,utblås mm .. bilen är ju 25 år gammal så jag misstänker att detta är nog inte gjort för ofta iaf. Måste bara tillägga efter 8 år med husvagn att det här med husbil är verkligen min grej .. var ute i 4 dagar o det är sån frihet o glädje att jag nästan blev religiös ha ha
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Magnetventilerna och brännarmunstyckena med sina 100 mm långa rör finner du där gasledningen går in, koppla loss gasledningen och skruva los plattan med magnetventilerna så får du ut brännarmunstyckena.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack roysan! Ska leta efter dessa rör! Suttit o försökt hitta en bra sprängskiss över pannan så jag kan klura ut om jag kan komma åt dem lätt eller om jag ska behöva riva hur hela pannan. Jag kanske uppdaterar med lite bilder sen så får experterna guida;) tack så mycket för era svar. Ska starta med att rengöra munstyckena samt rengöra så mycket jag kommer åt i fläktar,utblås mm .. bilen är ju 25 år gammal så jag misstänker att detta är nog inte gjort för ofta iaf. Måste bara tillägga efter 8 år med husvagn att det här med husbil är verkligen min grej .. var ute i 4 dagar o det är sån frihet o glädje att jag nästan blev religiös ha ha

Innan du börjar demontera pannan, försök att bekanta dej med hur den fungerar, eventuellt tillsammans med någon som har en liknande.
På låg effekt går fläkten mycket långsamt, men ökar när värmen i pannan ökar, inte när du vrider på vredet, m.a.o. du måste ha lite tålamod
och inte vrida upp och ned hela tiden, nu kommer ju lite kallare väder då är det ju mera lämpligt att testa pannan.
 

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Innan du börjar demontera pannan, försök att bekanta dej med hur den fungerar, eventuellt tillsammans med någon som har en liknande.
På låg effekt går fläkten mycket långsamt, men ökar när värmen i pannan ökar, inte när du vrider på vredet, m.a.o. du måste ha lite tålamod
och inte vrida upp och ned hela tiden, nu kommer ju lite kallare väder då är det ju mera lämpligt att testa pannan.
Jobjag har allt haft lite tålamod.. satt på pannan på morgonen när det var ruggigt i vagnen.. den startar oftast direkt men ibland tänder den in o lyser rött. Men när den hoppar igång så kikar den upp vattnet men det blir ingen större fart på fläkten .. haft på den i 30 min kanske .. det verkar som om när vattnet e uppvärmt slå släcker den sig o sen står fläkten bara o går på låg fart. Men ingen värme kommer då så det blåser bara svalt efter en stund när pannan svalnat
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På Youtube såg jag en film jag inte hittar igen där han gjorde såhär efter att ha lossar brännaren och magneterna på plats.

# med kraftiga vanliga magneter öppnades ventilerna.

#Bakifrån i gasen riktning spolades smuts ut med elektronikspray kom mycket svart smuts.

#sen blåsa rent med tryckluft, tryckluft på Burk funkar.

#Låt allt torka och avdunsta.

#återmontera.

Ska försöka hitta filmen när jag har tid. Den var på engelska om någon hittar den före jag.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja där ser vi ju hur han plockar ut brännaren, eller gasinloppen med de två magnetventilerna.
Han drar av magneterna från deras poitioner, som jag skrev klippte jag trådanra till magneterna och körde dem på 12 V i verkstaden.
Då kunde jag blåsa baklänges genom en åt gången
Att spraya in något lösningsmedel och sen blåsa med tryckluft bör vara bra.
Dvs hela tiden mot gasens normala flödesgång.
Sen lägger man spänning på den andra magneten och gör samma sak.
Vid återmonteringen kan man löda ihop de små trådarna till magnetspolarna.

Jag såg ingen smuts komma, men däremot kunde jag med munnen blåsa i gasens riktning och fanns det trögblåst genom ena magnetventilen, något som blev lätt efter renblåsningen.

De här delarna fanns förr att köpa på flera ställen, bara att googla TRUMA reservdelar eller brännare fläkt etc. men numer verkar de inte finnas.
Jag såg en firma som säljer fläktmotorn till sekundärluften, den som blåser ut värmen i bodelen.

Jag minns att det kunde vara lite klurigt att få in brännaren, eller enheten med magnetventilerna, de långa smala rören skulle in i hål inne i pannan, och dess två gasrör som går in i pannan.
Så se till att inte böja dem vid arbetet.

C6002 bör vara den jag har med 6 kW. och tre effektsteg. Dvs först ena magnetventilen sen den andra och tredje steget båda.

Att manövrera magneterna, med 12 V kan göras med ett labbaggregat, men ett sånt har ju inte alla.
Att ta in ett bilbatteri går, en batteriladdare (en gammal analog) duger, men en sådan kan göra att det surrar i magnetventilen, men hör man att den klickar till så är det ok.
De drar nog omkring 100 mA, dvs som relän, så en liten batterieliminator räcker. Eller 8 st AA batterier.

Fler än mig kanske inser att låta TRUMA pannan gå hela vintern för att (av någon anledning) hålla husbilen uppvärmd, inte är en bra ide.
En sån här panna är inte avsedd för kontinuerlig drift, men pallar säkert 30 år med normal drift, dvs minst 20 kalla sommarnätter per säsong.

Modernare pannor lär inte kunna klara den livslängden.

Jag minns i början av min husbilstid, hur många berättade att de lämnat in för service av TRUMAN, man bytte kretskort vilket var dyrt, det hjälpte sällan. Kortet ser robust ut och har mycket komponenter, men bör inte bli felaktigt.

Roysan
 

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Ja där ser vi ju hur han plockar ut brännaren, eller gasinloppen med de
Jag minns att det kunde vara lite klurigt att få in brännaren, eller enheten med magnetventilerna, de långa smala rören skulle in i hål inne i pannan, och dess två gasrör som går in i pannan.
Så se till att inte böja dem vid arbetet.

C6002 bör vara den jag har med 6 kW. och tre effektsteg. Dvs först ena magnetventilen sen den andra och tredje steget båda.

Att manövrera magneterna, med 12 V kan göras med ett labbaggregat, men ett sånt har ju inte alla.
Att ta in ett bilbatteri går, en batteriladdare (en gammal analog) duger, men en sådan kan göra att det surrar i magnetventilen, men hör man att den klickar till så är det ok.
De drar nog omkring 100 mA, dvs som relän, så en liten batterieliminator räcker. Eller 8 st AA batterier.

Fler än mig kanske inser att låta TRUMA pannan gå hela vintern för att (av någon anledning) hålla husbilen uppvärmd, inte är en bra ide.
En sån här panna är inte avsedd för kontinuerlig drift, men pallar säkert 30 år med normal drift, dvs minst 20 kalla sommarnätter per säsong.

Modernare pannor lär inte kunna klara den livslängden.

Jag minns i början av min husbilstid, hur många berättade att de lämnat in för service av TRUMAN, man bytte kretskort vilket var dyrt, det hjälpte sällan. Kortet ser robust ut och har mycket komponenter, men bör inte bli felaktigt.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Får du tag i en sådan så är även den lika gammal.

Vad som verkar kunna hända är att potentiometern som man vrider med temperturinställningen glappar.
Det är vanligt att sådana blir glappa med tiden, och samma sak sker i äldre radioapparater som volymkontroll och alla vet vi hur det kan glappa och knastra när man vrider på volymen.
Potentiometern skall då bytas, eller man kan spraya den invändigt med kontaktrengörande medel, eleketronikspray.
I vissa fall finns inga hål i dess hölje så går det inte.

Prova att motionera den lite, vrid fram och tillbaka 25 ggr från ändläge till ändläge, så finns chansen att det blir bättre, hjälper den det allra minsta är du inne på rätt spår i alla fall.

Trycker man på hela panelen som en film visade, så signalerar det glappkontakt på kretskortet, eller på de kontakter med vilka inkommande kablar är anslutna.
I sådant fall eleketronikspray på kontaktblocken, är det skruvplintar så kan man efterdra skruvarna. Och noggrann omlödning av kretskortet.
Att löda om ett kretskort krävs att man vet vad man gör, och har rätt lödverktyg, dock.

Roysan
 
Toppen