• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma värme

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Prövade att starta den luftburna värmen i husbilen men doften som kom var ej trevlig, typ smält/bränd plast. Ser ut att vara original truma från när husbilen byggdes. En Citroën c25 1989. Tips på vad det kan vara?

Fanns en annan tråd angående bränd plastlukt men såg ingen lösning.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Prövade att starta den luftburna värmen i husbilen men doften som kom var ej trevlig, typ smält/bränd plast. Ser ut att vara original truma från när husbilen byggdes. En Citroën c25 1989. Tips på vad det kan vara?

Fanns en annan tråd angående bränd plastlukt men såg ingen lösning.
Den lukten brukar komma när pannan stått länge oanvänd. Försvinner efter 10-20 minuter
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Prövade att starta den luftburna värmen i husbilen men doften som kom var ej trevlig, typ smält/bränd plast. Ser ut att vara original truma från när husbilen byggdes. En Citroën c25 1989. Tips på vad det kan vara?

Fanns en annan tråd angående bränd plastlukt men såg ingen lösning.
Fläkthjulet kan behöva rengöras. Då ökar luftflödet och allt kyls bättre. Du behöver ta bort frontplåten för att komma åt fläkten. Var försiktig när du tar bort plåten. Det finns lite saker bakom den som kan gå sönder. Fläkthjulet syns tydligt. Det är lite pilligt att få bort smutsen och dammet. Kolla även att alla tilluftventiler är helt öppna runt om i bilen.
Kör fläkten på maxhastighet, använd inte autoläget för då kommer fläkten att varva ner när det är varmt i bilen. Tveksamt om du ska ska på effektläge 10, jag skulle kör på lägre effekt till att börja med.
Vad har du för modell, S3002? Finns det ett 230V elelement inbyggt i din värmare.
 

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Det är en Truma sl3002, vad jag la märke till idag var att om jag enbart kör fläkt luktar det inget. Kör jag fläkt och värmen på 4 så luktar det inget. Men när jag vred upp den till 9-10 lukta det direkt. Det blir jäkligt varmt, är det kåpan till fläkten som ”smälter”?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2,1 MB · Visningar: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    3,3 MB · Visningar: 18

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är en Truma sl3002, vad jag la märke till idag var att om jag enbart kör fläkt luktar det inget. Kör jag fläkt och värmen på 4 så luktar det inget. Men när jag vred upp den till 9-10 lukta det direkt. Det blir jäkligt varmt, är det kåpan till fläkten som ”smälter”?
Det två olika lågor, se länken.

Post in thread 'Truma s3002'
Truma s3002
 
Toppen