• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Truma SL3002 1990 värmepanna tänder bara med skruvmejsel

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
766
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej,
Min gamla trumapanna har funkat perfekt i alla år men nu när jag ska dra igång den som vanligt så hör jag tickande ljud för tändmodulen men den tänder inte.

Jag skruvar bort det lilla 2 cm fönstret där man kan se lågan igenom och kör ner en skruvmejsel och då tänder lågan. Verkar som att den inte får jord på något vis eller vad man kan kalla det från tännmodulen. Skruvmejseln vidrör värmarens chassi genom hålet och när den kommer i närheten av tändaren där nere så startar Gnistan

Så nu har jag värme men jag får skruva bort det lilla fönstret varje gång och köra ner en skruvmejsel för att tända och det är ju riktigt bökigt .

Någon som känner till detta problem och vad man kan testa för att lösa det tack.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240927_090412_Google.jpg
    Screenshot_20240927_090412_Google.jpg
    297,5 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vet inte hur det fungerar på din truma.... Men när min truma 6002 tickade, så var det tändstiften som var nerslitna...
Kanske din skruvmejsel fungerar som längre tändstift.... En tanke bara.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.541
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej,
Min gamla trumapanna har funkat perfekt i alla år men nu när jag ska dra igång den som vanligt så hör jag tickande ljud för tändmodulen men den tänder inte.

Jag skruvar bort det lilla 2 cm fönstret där man kan se lågan igenom och kör ner en skruvmejsel och då tänder lågan. Verkar som att den inte får jord på något vis eller vad man kan kalla det från tännmodulen. Skruvmejseln vidrör värmarens chassi genom hålet och när den kommer i närheten av tändaren där nere så startar Gnistan

Så nu har jag värme men jag får skruva bort det lilla fönstret varje gång och köra ner en skruvmejsel för att tända och det är ju riktigt bökigt .

Någon som känner till detta problem och vad man kan testa för att lösa det tack.
En gammal tråd som du är med i. Du ska kanske fokusera på tändboxen.
Det kan även vara rost och smuts vid brännaren.

Post in thread 'Truma värmare ger ej gnista'
Truma värmare ger ej gnista
 
Toppen