• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TRUMA fläkthus och motor

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
556
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Fann den här på TRADERA Fläktmotor truma combivärmarr auktionen avslutad, utan bud.....
Ser nästan lika ut som på min TRUMA 6002, men kontakten på sladden på motorn är annorlunda.
Bilderna visar att det är två skruvar uppifrån på själva fläkthuset.
Underkant är bara en styrpinne, så skruvarna bort, dra ut fläkthuset från värmarhuset och lyft upp.
Ett sätt att få tag på en ny motor, huruvida motorn fungerar om man byter kontakt på sladden, till äldre TRUMA som 6002 är en bra fråga, men högst troligt.
Bra att se bilderna ifall man behöver jobba med det hela.
Visar hur man kan ta ut fläkthus med motor för att smörja motorn och göra rent fläkten och fläkthuset.
Se detta inlägg som ett tips för underhåll.

Roysan
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Kolla på ebay kan mycket väl finnas där till rimligt pris Truma är ju inte kloka de ville ha 1200kr för en motor till en gammal värmare det är ju en väldigt enkel borst motor mycket gammal teknik. Den går lätt sönder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla på ebay kan mycket väl finnas där till rimligt pris Truma är ju inte kloka de ville ha 1200kr för en motor till en gammal värmare det är ju en väldigt enkel borst motor mycket gammal teknik. Den går lätt sönder.
Truma håller inga reservdelar längre till C-pannorna, helt slut enligt dem själva, då jag frågade dem om det på Dusseldorfmässan.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Fann den här på TRADERA Fläktmotor truma combivärmarr auktionen avslutad, utan bud.....
Ser nästan lika ut som på min TRUMA 6002, men kontakten på sladden på motorn är annorlunda.
Bilderna visar att det är två skruvar uppifrån på själva fläkthuset.
Underkant är bara en styrpinne, så skruvarna bort, dra ut fläkthuset från värmarhuset och lyft upp.
Ett sätt att få tag på en ny motor, huruvida motorn fungerar om man byter kontakt på sladden, till äldre TRUMA som 6002 är en bra fråga, men högst troligt.
Bra att se bilderna ifall man behöver jobba med det hela.
Visar hur man kan ta ut fläkthus med motor för att smörja motorn och göra rent fläkten och fläkthuset.
Se detta inlägg som ett tips för underhåll.

Roysan
Lägg ett bud eller kontakta säljaren kontakten går nog att fixa plus och minus hur svårt kan det vara?
Jag skulle förståss tagit isär motorn och lagat den men det är inte säkert att det går.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
556
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja laga motorn.
Jag har flera gånger ställt frågan: vad är det för fel på motorn?
Men inte fått något svar.

En likströmsmotor av den typen har glidlager, lätt att smörja bara att droppa på lite olja så går den lätt drar mindre ström och sparar även då elektroniken. Det går att göra rent fläkten och fläkthuset, därmed belasta motorn med dels färre drifttimmar och lägre varvtal.

Invändigt, en rotor lindad med koppartråd en kollektor och kol.
Magneter utgör fältet.
Knappast troligt att lindningen går sönder. Kräver mycket ström.
Kolen slits, ja, och de går ju att byta. Även om man inte får tag på rätt storlek så går det att fila in dem.
Kollektorn i sig bör hålla för många koluppsättningar.
Att få isär motorn, ja det kanske är klurigt, bockade plåthörn, går att bända upp, fila ner etc.
Att sluta till motorn efter ingrepp, lödning av höljet kanske.

Ja allt går, nästan, det lär inte gå att få in tandkrämen i tuben tillbaka sägs det, kanske heller inte Kalles kaviar.

Sen kan man ju var försiktig med motorn, och därmed Truman, och köra den minsta möjliga tid.
För länge sen hade vi en tråd där någon menade att han körde Truman hela vintern för att få värme, med avsikt att hålla ute fukt.
Då sliter man förstås ut både motor brännare och den lilla fläkten oxo.



Allt för att hålla liv i de gamla grejerna.


Roysan
 
Toppen