• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6 problem

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Hej

Jag har en Truma Combi 6 i min husbil Rapido 983M från 2008.
När jag kör i värmeläget utan varmvatten dvs. första snäppet medurs på vredet (se bild) så får jag väldigt hög temperatur på varmvattnet vilket jag inte borde få i och med att jag kör i läge utan värme på varmvatten. Jag har för mig att varmvattnet har blivit lite ljummet i detta läget när jag har använt det med åren men nu är det så varmt att det är på gränsen att man skållar sig på det.
När jag var ute sist sen höstas med bilen så hade jag på värmen till bodelen men utan värme till varmvatten och då kom det en knall från värmaren vid två tillfällen och då var varmvattnet på gränsen till koktemperatur. Jag trodde att det var någon säkerhetsventil som löste ut när det smällde men jag vet ej om det finns någon sådan på varmvattenberedaren.

Har någon varit ute för detta?

Manövervred Truma 6.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Konstruktionen är ju så att när värmaren jobbar så blir vattnet varmt och ju hårdare den får jobba ju varmare blir vattnet, sedan så kan du ju värma vatten utan att fläkten går men då ställer du ju den bara för varmvatten produktion.

Ställer du pannan i "värmeläge" en varm sommardag så kommer vattnet inte att bli varmt. Att det däremot smäller i pannan har jag ingen förklaring till.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Smällandet kan bero på "tändstiften" som slits med åren, en ny sats kostar ca 1000:- spänn, sen skall någon göra jobbet. Satser består av två tändtrådar och en känselkropp. Byt allt när du ändå håller på.
Kolla också avgasröret om det är av alumunium, de kan brista vid smällar, i så fall byt till ett rostfritt avgasrör.. ..
 

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Problemet har löst sig. Det står fel i Rapidos instruktionsbok. Läget med värme utan varmvatten ska bara användas om man inte har vatten i varmvattenberedaren. I detta läge finns det ingen reglering av varmvattentemperatur. Jag har kört i läget med värme och 60 graders varmvatten utan problem. Dvs man ska inte använda läget utan varmvattensymbol om man har vatten i tanken och i varmvattensytemet för då går den upp i koktemperatur om man har värmen på en längre stund. Trumas egen instruktion är korrekt.
 
Toppen