• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma C4002

superlas

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Hej! Upptäckte häromdagen när jag står utan el att truman varnar för låg spänning genom att blinka rött på panelen.
Tänkte att batteriet vart dåligt då vi precis köpt bilen begagnad och köpte ett nytt bodelsbatteri.
Laddade upp batteriet och truman verkade fungera bra en liten stund utan 220, sedan kom den röda lampan upp igen.
Har testat med att bara köra varmvatten och då fungerar det fint.
Så min egna slutsats är att det är något problem med motorn till fläkten, att den drar för mycket ström.
Har idag monterat ur fläkt och motor och den går ganska trögt när man snurrar på den.

Ska jag smörja? Var ska jag smörja i sånna fall?
Ska jag rengöra från allt kol eller ska det ligga kvar?

Har försökt få tag i en ny motor men verkar helt omöjligt. Den heter 3400-64100-05.

Behöver lite tips här!
 

superlas

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Nu har jag haft isär hela motorn och smörjt upp ordentligt. Har monterat tillbaka allt igen och efter ca 1 timma på batteriet med lite lampor igång börjar den varna på låg spänning igen.
Fattar inte. Tycker motorn rullade ganska lätt ändå.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ganska stort spänningsfall! Kan antingen bero på att motorn drar onormalt mycket ström eller att du har onormal resistans i ledningar eller övergångar. Mät spänningen mellan motor plus och batteri plus och jämför mellan motor minus och batteri minus! Då vet du på vilken sida du har en eventuell övergångsresistans och kan fortsätta därifrån!
 

superlas

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Ganska stort spänningsfall! Kan antingen bero på att motorn drar onormalt mycket ström eller att du har onormal resistans i ledningar eller övergångar. Mät spänningen mellan motor plus och batteri plus och jämför mellan motor minus och batteri minus! Då vet du på vilken sida du har en eventuell övergångsresistans och kan fortsätta därifrån!
Hej!
Nu blir jag lite osäker här.
Hur gör jag det?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Precis, förläng ena mätkabeln till mätinstrumentet med en kabel, inget krav på viss area. Sen mäter man som sagt mellan + och + samt -och- på batteri och motor när motorn drar ström. Summan av dessa två spänningar blir i ditt fall 12,42-10,71=1,71 volt
 

superlas

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Precis, förläng ena mätkabeln till mätinstrumentet med en kabel, inget krav på viss area. Sen mäter man som sagt mellan + och + samt -och- på batteri och motor när motorn drar ström. Summan av dessa två spänningar blir i ditt fall 12,42-10,71=1,71 volt
Har nu mätt på truman igen och när den startar och i början så är det inget stort spänningsfall.
Dock när varmluftfläkten startar och kör på hög effekt kommer spänningsfallet direkt!
 
Toppen