• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma c343 ingen värme

hasselqvist

HBK Intresserad
Kommun
Åre
Hej!

Har ägt en husbil några år men inte provat värmen ännu. Är heller inte så bra på sånt och har bara en bruksanvisning på tyska.

Den går igång men lampan lyser bara gult fast sken. Kommer luft från ventilations hålen,men bara kall luft.

Är det så på den här att man måste fylla på vatten för att få luftvärme? Gör man det på/i samma tank som övriga vatten? Har ingen annan vatten tank vad jag sett.

Nu provade jag med 220 V. Men när jag provade med inne/bodelens batteri så lyser gula lampan i 30 sekunder och man hör värmaren gå igång men sen lyser röd lampa fast och värmaren tystnar. Det batteriet står på laddning nu. Spis mm fungerar med gas.

Någon som har erfarenhet och vill tipsa oss om allt vi bör veta

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Värmaren skall fungera utan vatten, det är bara om du vill ha varmvatten i kranarna. Du kan inte köra värmen på 12 v. Är bilen inporterad från Tyskland så är det inte säkert att du kan få värme från 230 v. de brukar inte vara utrustade med elpatron. Återstår gasol.
Fungerar allt annat på gasol som det skall?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Har ägt en husbil några år men inte provat värmen ännu. Är heller inte så bra på sånt och har bara en bruksanvisning på tyska.

Den går igång men lampan lyser bara gult fast sken. Kommer luft från ventilations hålen,men bara kall luft.

Är det så på den här att man måste fylla på vatten för att få luftvärme? Gör man det på/i samma tank som övriga vatten? Har ingen annan vatten tank vad jag sett.

Nu provade jag med 220 V. Men när jag provade med inne/bodelens batteri så lyser gula lampan i 30 sekunder och man hör värmaren gå igång men sen lyser röd lampa fast och värmaren tystnar. Det batteriet står på laddning nu. Spis mm fungerar med gas.

Någon som har erfarenhet och vill tipsa oss om allt vi bör veta
De där Värmarna är ganska känsliga med batterispänningen, så du bör ha ett fräscht och välladdat bodelsbatteri, annars startar den inte.

hasselqvist

HBK Intresserad
Kommun
Åre
Värmaren skall fungera utan vatten, det är bara om du vill ha varmvatten i kranarna. Du kan inte köra värmen på 12 v. Är bilen inporterad från Tyskland så är det inte säkert att du kan få värme från 230 v. de brukar inte vara utrustade med elpatron. Återstår gasol.
Fungerar allt annat på gasol som det skall?
Allt annat funkar med gasolen. Tänker att man måste ha nån sorts el/batteri för att starta upp det?

Så jag ska inte behöva fylla vatten i tanken för att få ut luftvärme då?

Toppen