• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma c 4002 röd lampa lyser efter 30 sek

Pia/Fusse

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Säter
HBK-Nr
31204
Medlemskap
2024
Jag är medveten om vad instruktionsboken säger och har kollat gasolförsörjningen.
Har plockat isär alltihop och kollat. tändaren fungerar. Det kommer fram gasol i ledningen.
Frågan är nu om det kan vara fel på någon sensor.
Åkte ut en helg och allt fungerade. Helgen efter så fungerade det inte alls.
Den går igång men bryter efter ca 30 sek med röd lampa som lyser utan avbrott.
Instruktionsboken säger att det beror på ingen gas. eller ingen luft.
Men den fläkten fungerar också. Så nu har jag snart kliat hål i huvudet för jag måste hitta på något sätt att felsöka och hitta problemet.
Google har inte gett någon hjälp i ärendet.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För att kontrollera gastrycket krävs en manometer som kan visa 30 mB, (millibar) i vissa bilar är det 50 mB.
Som alla saker åldras även en gasregulator.
En sådan manometer har man ju inte , men enklaste sättet att mäta låga tryck är ett U-rör.
Då måste vi omvandla 30 mB till mm vattenpelare.
En sajt för att omvandla måttenheter finns här: Konvertera Tryck, Millibar
Således är 30 mB lika med c:a 300 mm vattenpelare.
Ett U-rör på en halvmeter, (eller drygt halvmetern om du har ett 50 mB system), gjort av en plastslang på en bräda blir ett noggrant instrument.
Sen krävs en t-koppling så att man kan gå på gasolslangen som går in i bilen.
Letar man lite kan man hitta en manometer på någon loppis, har för mig att det förr fanns mätare för att trimma bilars förgasare, kanske de hade lämpligt skala.

Alternativet är att byta tryckregulator, de är inte så dyra.

Observera att det är en farlig gas, och att experimentera med gasen kräver att man vet vad man gör.
Se därför mitt tips som just ett tips, och att du själv måste ta hela ansvaret vid arbete på gasanläggningen.

Royan
 
Toppen