F
F.d. 12006
Guest
Hoppas att någon kan bidra med ett gott råd här. Efter att ha kört en längre sträcka med kylskåpet i gång på 12 volt visar det sig att bodelsbatteriet är så gott som slut. Slår av kylskåpet och kör ett par timmar till. Batteriet fortfarande slut...
Jag har nu skruvat loss batteriet under sätet och undersökt lite. Förutom batteriet sitter även ett gäng säkringar (hela) samt en box det står Calira Tremat TS45 på. På denna box finns tre anslutningar: en märkt D+, en med batteri 1 och den tredje med batteri 2. Anslutningen märkt batteri 1 verkar för övrigt vara bortkopplad, men batteri 2 går mycket riktigt till batteriet.
När jag startar bilen får jag ström på kabeln som går in i D+ ingången, men jag kan inte mäta mig till någon spänning ut ur boxen på varken på batteri 1 eller batteri 2.
Så till frågorna:
* Vad är Tremat boxen egentligen till för?
* Ska man kunna mäta sig till spänning på pluspolen till batteriet när generatorn laddar, eller hur fungerar laddning egentligen?
* Är det troligt att Tremat-boxen helt enkelt är trasig, så det är det som gör att batteriet inte laddas?
Bilen är för övrigt en Rimor Kivi från -95 på ett Fiat Dukato chassi med 1,9 l diesel.
Jag har nu skruvat loss batteriet under sätet och undersökt lite. Förutom batteriet sitter även ett gäng säkringar (hela) samt en box det står Calira Tremat TS45 på. På denna box finns tre anslutningar: en märkt D+, en med batteri 1 och den tredje med batteri 2. Anslutningen märkt batteri 1 verkar för övrigt vara bortkopplad, men batteri 2 går mycket riktigt till batteriet.
När jag startar bilen får jag ström på kabeln som går in i D+ ingången, men jag kan inte mäta mig till någon spänning ut ur boxen på varken på batteri 1 eller batteri 2.
Så till frågorna:
* Vad är Tremat boxen egentligen till för?
* Ska man kunna mäta sig till spänning på pluspolen till batteriet när generatorn laddar, eller hur fungerar laddning egentligen?
* Är det troligt att Tremat-boxen helt enkelt är trasig, så det är det som gör att batteriet inte laddas?
Bilen är för övrigt en Rimor Kivi från -95 på ett Fiat Dukato chassi med 1,9 l diesel.