• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trosa

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Det ser ut som den fina ställplatsen har fått 2.20bommar. Man har ändrat och flyttat platserna alldeles mot edanöbron ca 8-10 platser blev det synd på så fin plats.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Trosa

Tråkigt på ett kanonställe. De fyra platserna i gästhamnen brukar ju vara upptagna.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Tror nog man kan stå 6-8 där ibland. Men jag håller med dig det är synd när man gör det sämre för oss

F

F.d. 55338

Guest

Det ser ut som den fina ställplatsen har fått 2.20bommar. Man har ändrat och flyttat platserna alldeles mot edanöbron ca 8-10 platser blev det synd på så fin plats.
Det var väntat att det skulle sluta på det viset. När det finns H-bilsåkare som kan vara så snuskiga att dom tömmer toatanken i sjön samt även åker därifrån med gråvattnet rinnande under bilen!! Och sen är det ju så att vissa inte respekterar P-bestämmelserna på den anvisade platsen. Så man kan säga att som man bäddar får ligga. Jag förstår att Trosa stad har tröttnat. Tack alla ni som har förstört för dom som respekterat ordningsföreskrifterna. Så här kommer det att bli på flera andra platser när det finns såna här personer. OVE :mad::mad::mh4::mh4:

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025

Hej
åkte förbi Trosa idag på väg hem. Tre bommar med 2.20 höjd har det blivit för att hägna in P-platen för båtägarnas bilar. Även gräsytorna vid parkeringen är nu inhägnade med staket ca 0.4m högt, allt för att inte det skall gå att parkera där. Och som det skrevs i första inlägget, Husbilsplatserna är minskade till antal och flyttade intill Edanöbron.
Tråkigt och för något år sedan fick Trosa utmärkelsen Bästa Ställplatsen.
Men allt är säkert resultat av vårt eget beteende som lett till Trosabornas klagan och minst två negativa artiklar i lokaltidningen.

Precis i dagarna har Oxelösunds kommun beslutat att tillåta en natts övernattning i Husbil på parkeringsytor. Allt för att få husbilsturisterna att stanna till. Det är ju positivt och ett steg i rätt riktning.

Låt oss påverka varandra så att vi får behålla de få platser som skapas.

Hälsningar
Hans L Valfisken
4815
Ps
bifogar artiklarna från Sörmland Nyheter.

Bilagor

• Latrintömning i hamnen SN aug-11.pdf
    587,2 KB · Visningar: 356
  • Växande Husbilskolloni SN aug-11.pdf
    1 MB · Visningar: 269

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Och sen är det väl också så att ett forum som detta har bidragit till att skapa medvetenhet om Trosa som husbilsresmål hos fler, vilket dragit dit fler, vilket skapat fler inlägg, vilket dragit dit fler, osv.

Tyvärr kanske vi måste behålla våra favoritställplatser för oss själva och inte via forumet sprida dem till tusentals andra om vi vill att de skall finnas kvar i framtiden. Trist, men vad göra?

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jag har varit i Trosa många år och jag har upplevt att det är lungt och stilla på ställplatsen lika lungt som det är när båtarna samlas nere i hamnen. Men det hela är väl att det skymmer en del villaägare där nere. Dom är uppfostrade att på deras tid skulle det vara båtar vid vattnet och inga Husbilar. Tyvärr har moderaterna stor makt i Trosa.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Just precis Dom rödgröna ville ordna tömmningsmöjligheter på ställplatsen men blev nedröstade dom har ju inte majoritet som bekant.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Åkte genom Trosa i helgen.
Såg då att en husbilsägare verkligen tog sitt ansvar map tömning av tankar i Trosa.

Denna husbil stod på en P-ficka UTANFÖR Trosa och tömnde sina tankar:aja:

AnnMari & Affe

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1698
Medlemskap
2025

Man kan tydligen stå gratis på parkerinen mitt emot ICA Trossen. Det är ju definitivt inte lika mysigt som nere vid vattnet, men kanske bättre än inget:swoon:. Kanske vi kan få trevligt ändå

att träffa andra husbilsåkare. Men det är ju SYND för Trosa har varit " vårt " helgmål ganska

länge nu, kommer att sakna vår bästa plats.Ann-MARI

F

F.d. 55338

Guest

Jag har varit i Trosa många år och jag har upplevt att det är lungt och stilla på ställplatsen lika lungt som det är när båtarna samlas nere i hamnen. Men det hela är väl att det skymmer en del villaägare där nere. Dom är uppfostrade att på deras tid skulle det vara båtar vid vattnet och inga Husbilar. Tyvärr har moderaterna stor makt i Trosa.
OJDÅ, nu börjar det att "slira" det har väl ingen betydelse vilket parti som styr i en kommun. Man ska väl EJ tömma toa o gråvatten på en ställplats om det INTE finns anordning för det!!! ELLER?? Sen skriver du att du varit i Trosa mycket, kan tala om för dig att jag är född på sjukstugan där (nuvarande kommun hus) så min erfarenhet om Trosa med omnejd är rättbra!!! Okej även det här sista hamna lite utanför det verkliga ämnet!! Ha det bra allihop i sommar o sen måste VI vara rädda ställplatserna som finns. Kör lungt med :mh4: . OVE :msn_sunglasses::bye:

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025

OJDÅ, nu börjar det att "slira" det har väl ingen betydelse vilket parti som styr i en kommun. Man ska väl EJ tömma toa o gråvatten på en ställplats om det INTE finns anordning för det!!! ELLER?? Sen skriver du att du varit i Trosa mycket, kan tala om för dig att jag är född på sjukstugan där (nuvarande kommun hus) så min erfarenhet om Trosa med omnejd är rättbra!!! Okej även det här sista hamna lite utanför det verkliga ämnet!! Ha det bra allihop i sommar o sen måste VI vara rädda ställplatserna som finns. Kör lungt med :mh4: . OVE :msn_sunglasses::bye:
På dom bara.

Ingemar

Toppen