• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Trimma sol elen

Loke

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
37449
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga och okunniga campare!

Diskussioner kring Elektroblock EBL 99 har förts här tidigare har jag sett men jag vill ändå lyfta frågan då jag söker specifik kunskap för egen del.

Lite bakgrund:

Jag och min fru har besökt Bengt i Örkelljunga och införskaffat oss en Fiat Hymer b644 ifrån 2002 som vi är väldigt nöjda med.
Bengt i Örkelljunga förtjänar egentligen en helt egen tråd men vi vill iallafall nämna detta team och tacka dom för all hjälp och allt stöd som vi har fått av dom under vårt sökande efter husbilen som vi ville ha. Dom har funnits där både före och efter affären, stor eloge till Bengt i Örkelljunga.
På taket sitter det 2st solceller ihopsatta i rad längsmed bilen ovanför förarplatsen som är 100x45cm styck, alltså totalt 200cm x 45cm. på dessa solceller kan jag läsa EniTecnologie MN5A C0503708.
Det sitter en regulator vid EBL 99 som heter Mobile technology solar-regulator MT 120/12 med en 10A säkring.
Jag ser också på vår EBL 99 att där det står solar så sitter det en 10A säkring.
Det sitter ett batteri under vardera framstol till bodelen.
All belysning är utbytt till LED.
Vi har införskaffat 2st nya AGM batterier som vi tror ska räcka till vårt behov "Powersafe 12v155FS" som väger 48,8kg styck.

Vad vill vi:
Vi vill kunna använda exempelvis smart tv 12/230v, kaffebryggare 230v, micro utan laddstolpe.

Nu till våra frågar:
1: Hur mycket ger dessa solceller?
2: Är dessa solceller tillräckliga så att vi kan byta till "Victron smart solar" + "Carspa PX2000" + 2st AGM batterier 150Ah/st eller behöver vi byta ut/komplettera med fler/större solceller?
3: Kan vi byta ut befintlig regulator och montera dit en "Victron smartsolar MPPT 100/20-48 20A" (12v-24v-48v)?
4: Är det en fördel att koppla regulatorn direkt till batterierna eller är det bättre att koppla via EBL 99 så som det är kopplat idag?
5: Vi har köpt en spänningsomvandlare som heter "Carspa PX2000-12" som vi vill nyttja för 230v i befintliga eluttag om det är möjligt utan att det ställer till det då vi eventuellt står vid stolpe och vill nyttja den elen i uttagen, (skapar det ett problem så kan vi dra fram uttag som är draget direkt ifrån spänningsomvandlaren)

Vi tar tacksamt emot hjälp och svar då vi är noviser i detta ämne.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
1. Ibästa fall runt 10A
2 Det går att byta, men ska ni driva inverter mm. krävs oftast mer
3 Ja
4 Jag föredra att koppla direkt på batteriet
5 Att få 230v i befintliga uttag via inverter kräver en del jobb och utrustning, enklast är att ha ett uttag från invertern

Räkna inte med hemmastandard med 230v, jag skulle avstå inverter, koka kaffe på gasol är mycket effektivare.
Tv går att driva på 12V.
Räkna på er förbrukning, planera batteribank efter det, ni måste också kunna fylla batterierna,
Stora invertrar är ett effektivt sätt att ta död på batterier
 
Senast ändrad:
Toppen