• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trevliga möten på vägarna.

Sea me work

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
11676
Medlemskap
2025
Sv: Trevliga möten på vägarna.

Har varit ute på resa i 14 dgr, från Uddevalla tur o retur Gällivare. Uppresan via Inlandsvägen och nerresan via Haparanda. Vad gäller hälsningsfrekvensen på denna tur så uppgick den nog till drygt 90%. De allra flesta vinkade glatt. Det är ju inte alltid man sitter och tittar på mötande bil, men visst känns det lite trevligt att "vara vänner i trafiken" ! Man får ju även armträning :). Ha det gott o fortsätt hälsa!!

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Som i så mycket annat... vi är olika... och det är bra det.
Många, kanske de flesta... vad vet jag, verkar tycka om detta med att vinka.
Jag respekterar att folk tycker så och gör så, men själv tycker jag det är larvigt och förväntar mig naturligtvis att andra ska respektera vad jag tycker.
Att man fortfarande vinkar till varandra på sjön förstår jag bättre då detta har sin grund i mångaåriga seder.... allt bra med mig/dig... vink på sjön.
I husbilen har jag annat som upptar min uppmärksamhet... trafiken...naturen...medpassagerare...diskussioner...samtal...hunden mm, dvs jag prioriterar annat före att titta in i alla mötande husbilars mörka förarhytter för att besvara/vara först med vink.
I vissa situationer i trafiken vinkar jag... men det har inte med att göra om det är husbil jag möter eller ej. Det kan vara någon jag känner igen eller ett vink till tack för något.
Att träffa och samtala med andra husbilister på p-plats, ställplats, camping .... en helt annan sak och sådana möten tilltalar mig mer.

Vänta här nu..

Sportmotorcyklar hälsar på varandra och inte på glidarhojar och tvärtom.
Busschaufförer hälsar på varandra och likaså lastbilschaufförer.
Tävlingscyklister hälsar på varandra men inte på motionärcyklister.
Det är trevligt att hälsa enl oss och många andra med ett likasinnat intresse.

Men om du nu hade en husbil hade du kanske inte tyckt det var lika löjligt att hälsa på andra husbilar. Jag respekterar ditt beslut att inte hälsa, men tala då om att du sitter i en plåtis som lätt förväxlas med en varutransportbil, därav hälsas det väldigt lite mellan plåtisar.

Men vi som fortfarande vill hälsa gör det med glädje oavsett om någon cyklist eller motorcykelåkare tycker att vi är löjliga i våra husbilar...

*Vink Vink*

F

F.d. 17667

Guest

......."Men om du nu hade en husbil hade du kanske inte tyckt det var lika löjligt att hälsa på andra husbilar. Jag respekterar ditt beslut att inte hälsa, men tala då om att du sitter i en plåtis som lätt förväxlas med en varutransportbil, därav hälsas det väldigt lite mellan plåtisar"
........"

Enligt mitt registreringsbevis har jag en husbil, har du annan fakta?
Att jag anser det larvigt att vinka betyder inte att jag anser andra som vinkar...vara larviga

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Har just kommit hem ifrån en mycket trevlig vistelse på Arkösund's camping.

Även när vi kom dit, var det många som vinkade oss välkomna. Likaledes gjorde vi när andra campare kom. Vi fick på detta vi ett flertal nya vänner.

Självfallet är det upp till var och en OM man vill vinka tillbaka ute på vägarna.

Jag uppskattar i alla fall den enkla gesten, och tycker att det ett trevligt, och enkelt sätt att visa gemenskap oss husbilsägare emellan.

Fortsatt hänsyn ute på vårt vägnät.

Tyvärr åter hemma igen.........., men snart ute igen.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej var det mycket Normän & västsvenskt folk?
Mvh.

QUOTE=Roggan & Irene;570213]Ett ämne som har diskuterats förut. Tyvärr har jag märkt att hälsningstrenden minskar mycket dom sista åren. Vi har kört mycket på västkusten i år, både norr och söder ut från Göteborg räknat. På senaste turen till Falkenberg räknade jag till fem hälsningar på nervägen och tre på tillbakavägen. Jag räknade inte antal husbilar vi mötte men det var många. Kan tillägga att jag inte körde motorvägen.[/QUOTE]

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Hej var det mycket Normän & västsvenskt folk?
Mvh.

QUOTE=Roggan & Irene;570213]Ett ämne som har diskuterats förut. Tyvärr har jag märkt att hälsningstrenden minskar mycket dom sista åren. Vi har kört mycket på västkusten i år, både norr och söder ut från Göteborg räknat. På senaste turen till Falkenberg räknade jag till fem hälsningar på nervägen och tre på tillbakavägen. Jag räknade inte antal husbilar vi mötte men det var många. Kan tillägga att jag inte körde motorvägen.
[/QUOTE]

Många var norrmän och om dom svenska förarna var västsvenskar är svårt att veta.

Hugo

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
4280
Medlemskap
2026

Har varit runt Nordkalotten 700mil i sommar och hälsat som bara den på alla husbilar oavsett nationalitet. En kul grej hände på en parkeringsplats som fick mig att fundera. Vi satt utanför husbilen vid rastbord när det passerade en husbil förbi, föraren bara tittade på oss men när han passerade Hugo hälsade han på den tomma husbilen. Så min fråga blir:
hälsar vi på själva bilen eller hälsar vi på människorna i bilen.
Likaså har det hänt att jag svängt in på en parkering och det stått folk utanför husbilen som bara tittar när man hejar.
Jaja så kan de va men hejar man inte utanför "skalet" kan man ju låta bli innanför också.
Björn:twitcy:

Toppen