• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trevliga möten på vägarna.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Efter att ha skaffat en HB, har jag snabbt märkt av en positiv attityd hos nästan alla HB-åkare, att man hälsar på varandra vid möten ute på vägarna. Detta gäller även fordon med utländska nummerplåtar.
Det påminner mig att när vi var ute på sjön, där hälsar man att för att "signalera" att allt är OK.

Jag tycker att det är en trevlig gest, som bidrar till ett vänligare bemötande ute på våra vägar.

Likaledes är det trevligt när man kommer till en camping/ställplats när någon vinkar en välkommen. Redan där har man skapat en kontakt. Det slutar oftast med att man tar en kontakt efter man har stannat.

Väl mött ute på våra vägar.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Trevliga möten på vägarna.

Ett ämne som har diskuterats förut. Tyvärr har jag märkt att hälsningstrenden minskar mycket dom sista åren. Vi har kört mycket på västkusten i år, både norr och söder ut från Göteborg räknat. På senaste turen till Falkenberg räknade jag till fem hälsningar på nervägen och tre på tillbakavägen. Jag räknade inte antal husbilar vi mötte men det var många. Kan tillägga att jag inte körde motorvägen.

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Vi har i juli kört från Mälardalen och upp till övre Norrland, Kiruna-Nikkaluokta, och jag kan lova att minst 90 % av dem som vi mötte vinkade glatt.
Så ryktet om att hälsningen börjar avta är betydligt överdrivet.

Vink på Er och ha en fortsatt skön sommar

Suning

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Vi har i juli kört från Mälardalen och upp till övre Norrland, Kiruna-Nikkaluokta, och jag kan lova att minst 90 % av dem som vi mötte vinkade glatt.
Så ryktet om att hälsningen börjar avta är betydligt överdrivet.

Vink på Er och ha en fortsatt skön sommar

Suning

Då får jag väl åka till norrland då. Jag vill tillägga att jag hälsar ALLTID.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Med att hälsa vid möten kommer så småningom att försvinna.
Husvagnar gjorde detta för men inte nu längre.
Kanske bättre att hälsa när man står still. Det går ändå inte att starta en konversation vid möten.
Arne B

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Trist att tendensen sprider sig. Nu när vi var i Norrland, så var det en mycket hög frekvens av de som både vinkade innan mig, och även de som jag var först att hälsa på.
Jag uppskattar i alla fall en glad vinkning från mina medtrafikanter.
Hoppas att detta inte avstannar.

Fortsatt trevlig sommar.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Med att hälsa vid möten kommer så småningom att försvinna.
Husvagnar gjorde detta för men inte nu längre.
Kanske bättre att hälsa när man står still. Det går ändå inte att starta en konversation vid möten.
Arne B

Självklart att det inte blir något mer än en hälsning på vägen, men när jag kommer till en ställplats/camping och någon hälsar på mig blir jag naturligtvis intresserad att ta en kontakt när jag har stannat.

Har redan fått flera trevliga kontakter med andra HB-ägare. Både medlemmar och andra.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Lite kul är det allt med denna gest, har bara funderat över detta när vi började åka husbil i mitten oå -80 talet var vi inte så många så då kändes det lite speciellt. Sedan tyckte jag att det avtog en del men nu när vi var neråt Europa så hälsar både tyskar fransmän och holländare som aldrig förr.

F

F.d. 25418

Guest

Jag hälsar alltid tillbaka om någon mötande hälsar, däremot hälsar jag aldrig själv först! För när jag har hälsat först och den mötande inte hälsar tillbaka så känns det lite dumt. Det blir en ond cirkel tillslut om alla gör som jag.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag hälsar alltid tillbaka om någon mötande hälsar, däremot hälsar jag aldrig själv först! För när jag har hälsat först och den mötande inte hälsar tillbaka så känns det lite dumt. Det blir en ond cirkel tillslut om alla gör som jag.

Det är väl den andra som borde känna sig dum...

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Var lite halvdött med husbilar som hejade i Sverige så jag la ner det när vi körde ut ur Sverige, men i Tyskland började fölk heja (trodde det var en svensk grej ??), hejade oavbrutet i 500mil :)

Peter :)

PC300

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2025

Hej på er!
Vi är ju ganska nya HB-ägare - sedan midsommar, närmare bestämt :)
Vi har hakat på hälsningstrenden och märkt att det är svårt att hinna hälsa först :) Vi har hunnit resa ca 500 mil. Gjort en tripp ner till södra Tyskland, genom Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna, Danmark och Legoland och hem till huvudstaden igen. Vi har även hunnit besöka fantastiska Orsa och på den vägen, sthlm-Orsa-sthlm, hälsade 99 %.
Ett perfekt och roligt sätt att hålla sig pigg och alert vid ratten.

Snart bär vinkresan av till Norrbotten!:music-icon:

/carro

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Var precis runt Göteborg och där hälsar dom fantastiskt-dåligt:oops:

Lämnade detta område och for upp i Värmland och där vinkas det igen, precis som någon tidigare skrev så känner man sig dum när inte hälsningen kommer tillbaka, men vi ger oss inte så lätt vi kommer att vinka på!!

Själva har vi bara missat att hälsa på en då vi inte hann få upp handen i en stressad situation..

Plåtisar hälsar vi aldrig på då vi inte har hunnit lära oss skillnaden mellan en plåtis och varutransportbil:rolleyes: Vissa husbilar är ju lika stora som en linjetrafikbuss och dom missar vi ibland också..

F

F.d. 17667

Guest

Som i så mycket annat... vi är olika... och det är bra det.
Många, kanske de flesta... vad vet jag, verkar tycka om detta med att vinka.
Jag respekterar att folk tycker så och gör så, men själv tycker jag det är larvigt och förväntar mig naturligtvis att andra ska respektera vad jag tycker.
Att man fortfarande vinkar till varandra på sjön förstår jag bättre då detta har sin grund i mångaåriga seder.... allt bra med mig/dig... vink på sjön.
I husbilen har jag annat som upptar min uppmärksamhet... trafiken...naturen...medpassagerare...diskussioner...samtal...hunden mm, dvs jag prioriterar annat före att titta in i alla mötande husbilars mörka förarhytter för att besvara/vara först med vink.
I vissa situationer i trafiken vinkar jag... men det har inte med att göra om det är husbil jag möter eller ej. Det kan vara någon jag känner igen eller ett vink till tack för något.
Att träffa och samtala med andra husbilister på p-plats, ställplats, camping .... en helt annan sak och sådana möten tilltalar mig mer.

Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Var lite halvdött med husbilar som hejade i Sverige så jag la ner det när vi körde ut ur Sverige, men i Tyskland började fölk heja (trodde det var en svensk grej ??), hejade oavbrutet i 500mil :)

Hejsan var 2 veckor i Sverige i början av månaden märkte stor skillnad mellan Finland och Sverige när det gäller hälsande här i Finland hälsar vi också mellan husbil och husvagn i Sverige var det inte ofta någon ville hälsa tillbaka men det bjuder jag på (hade mellersta dottern med och det var hon som konstaterade att svenskarna inte hälsar tillbaka)
Ha de paffw

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

I husbilen har jag annat som upptar min uppmärksamhet... trafiken...naturen...medpassagerare...diskussioner...samtal...hunden mm, dvs jag prioriterar annat före att titta in i alla mötande husbilars mörka förarhytter för att besvara/vara först med vink.

Självklart är vi alla olika och det ska respekteras.

När det gäller trafiken tycker jag precis tvärtom. När det ändå är den man ska koncentrera sig på kan man liva upp det med att heja, särskilt under längre pass.

F

F.d. 1521

Guest

Nybliven husbilsägare med noll koll ibland...
Åkte på premiärturen med fröken Fiat mot västkusten och precis som jag läst vinkades det glatt till mig från framförallt husbilar.
Jag satt kort och gott och lyfte armen konstant, alla hälsade å jag var så lycklig.
Men efter ett par mil (ca 12 faktiskt) tyckte frugan att jag inte skulle köra med helljusen på, nu vinkades det inte lika mycket... Dumstrut på!

F

F.d. 17667

Guest

Självklart är vi alla olika och det ska respekteras.

När det gäller trafiken tycker jag precis tvärtom. När det ändå är den man ska koncentrera sig på kan man liva upp det med att heja, särskilt under längre pass.

Javisst är det skönt att vi är olika, el del tycker om att vinka... andra inte.

F

F.d. 53308

Guest

Hejsan var 2 veckor i Sverige i början av månaden märkte stor skillnad mellan Finland och Sverige när det gäller hälsande här i Finland hälsar vi också mellan husbil och husvagn i Sverige var det inte ofta någon ville hälsa tillbaka men det bjuder jag på (hade mellersta dottern med och det var hon som konstaterade att svenskarna inte hälsar tillbaka)
Ha de paffw

Kunde konstatera samma sak när vi körde i Sverige under två veckor. I Finland hälsar i stort sett alla ofta både chaufför och passagerare, i Sverige var det nästan ingen som hälsade tillbaka. Körde hem via Haparanda och tyckte vägen blev lite tråkig enda nöjet var att hälsa på mötande husbilar och få en vink tillbaka.

F

F.d. 53358

Guest

Vi har kört från Lilla Edet till Närpes i Finland via Happaranda tur o retur. De flesta hälsar norr om Karlstad. De roliga mötena har vi på campingplatserna, i Jällivare träffade vi HBK medlem nummer 6 och pratade en stund och fick bra tips på vad vi skulle titta på.
Trevlig semester

Toppen