• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trevlig artikel

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig artikel

Det var trevlig läsning.
Kul att de uppmärksammat Husbilsresenärerna :yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trevlig artikel

Jag ser bara rubriken, sedan en kommentar om att resten av artikeln bara är för prenumeranter.
Hur lyckas du läsa artikeln, är det så enkelt att du är prenumerant?
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig artikel

Nej, jag har inte läst hela artilkeln, utan man får vara glad "för det lilla" Och rubriken verkar ju tilltalande, då det inte är alla kommuner som vet att husbilsägare finns.
Carina ;)


blank.gif
blank.gif
blank.gif
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trevlig artikel

Håller med dig om den positiva attityden från den kommunen.
Har stött på några flera under våra resor i norr och syd, hoppas det går upp, även för Göteborgs kommunfolk vilka vi är.
Glädjer mig också åt att en vägrånare haffades i Göteborgstrakten.
Se den tråden.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig artikel

javascript:showLargeImage(61552,26990,501,365,'HK')

javascript:showLargeImage(61552,26990,501,365,'HK')


Fem veckor i husbil, men aldrig att Isabelle och Roger Dyrander längtar hem. De har rest i Sverige, Norge och Finland. Nästa sommar siktar de på Europa. Foto: Anna Wahlgren





2007-07-24 kl. 01.00
Camping mitt i city

SÖDERHAMN







Fakta:I år säljs ungefär 4000 nya husbilar och 6000 nya husvagnar i Sverige. Varje år ökar husbilsförsäljningen med 25 procent och det är bara en tidsfråga innan den har gått om försäljningen av husvagnar. Det är dyrt med husbil, från 450 000 kronor och uppåt. De vanligaste modellerna kostar runt 600 000 kronor.Publiken är främst 50+åringar. Många har sålt en båt eller ett sommarhus.



Skriv första kommentaren!

Bland den snabbt växande gruppen husbilsägare är citycamping den hetaste trenden. I Söderhamn finns en dold pärla.

Den ser inte mycket ut för världen. Bredvid gästhamnen ligger en ödslig parkeringsplats med en ensam husbil. Söderhamns Citycamping har bara haft ett tiotal gäster den här sommaren. Men de som kan branschen ser en stor potential för den här typen av campingplatser. Husbilsägarna jublar åt rymliga parkeringsplatser med eluttag, dusch, tvättstuga, toalett och närhet till både vattnet och staden.

Det finns bara några få campingplatser av den här typen i hela Sverige. I Tyskland finns det massor och där är fenomenet med speciella campingplatser för husbilar, så kallade ställplatser, enormt.

– Vi husbilägare är en annan typ av människor än de som har husvagn. De är yngre, har ofta småbarn och är intresserade av bad. Vi har kommit hit för att det är nära till stan, säger Roger Dyrander som bor med sin fru Isabelle i husbil.

De husbilsemestrar för tredje sommaren i rad och har bott ett dygn på Söderhamns Citycamping. Den här sommaren bar det av till Malmö, västkusten och södra Norge. Nu reser de upp längs med kusten på väg hem till Gällivare.

– Vi har försökt resa efter vädret men det var omöjligt i år, säger Isabelle.

De reser helst utan planering, efter väderstrecken. Om det hade varit möjligt hade de bott på citycampingar hela semestern. Två cyklar sitter fasthakade på husbilen. I Söderhamn har Isabelle och Roger det mesta på gångavstånd men kanske cyklar de iväg och tittar på traktens kyrkor. Idag har de gått in till centrum, tittat i affärer och ätit på restaurang.

– Det är rofyllt här med vattnet och båtarna. Jag har redan hunnit rekommendera den här campingen till vänner, säger Isabelle.

Hon och Roger har bestämt att på väg ner genom Sverige kommer de alltid att stanna i Söderhamn. Dyranders funderar på att flytta söderut och öppna en egen citycamping. De har sett att behovet ökar. Husbilsägare vill inte gärna ställa sig utmed vägarna.

– Vägpirater vill man inte råka ut för, även om de troligen är en myt, säger Roger.

Torbjörn Stålenhag är redaktör på tidningen Husvagn & Camping som kartlägger Sveriges ställplatser för husbilar och gjorde ett nedslag i Söderhamn tidigare i sommar. Nyligen var Torbjörn med i SVT:s Gomorron Sverige-soffa för att diskutera husbilar och modern camping. Han förklarar att en ny typ av campare växer fram, en äldre välbärgad publik som är mer intresserad av shopping och uteliv än av den grillosande samvaron på en stekhet grusplan vid havet. Trenden kommer från Tyskland, Frankrike och Italien.

– Det är lite enögt att tro att alla campare njuter av att packa ihop sig på en stor campingplats och springa runt i likadana träningsoveraller, säger Torbjörn Stålenhag.


 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trevlig artikel

En stilla undran så här vid midnatt:
Sover aldrig HBK 6 och 9 eller gör du som jag, sover när jag har tid.
;)
 
Toppen