Biella är en trevlig stad på ca 500möh med berg (2400-2500m) bakom o risfält framför på Po-slätten. Jag jobbade där 2år med textil maskiner o träffade min fru, jag jobbade med hennes bästa vän som tyckte vi skulle träffas, 2002 gifte vi oss där, men pga ekonomin, (min fru jobbade på Fila, huvudkontoret låg i Biella, jag har kompisar som träffat Stenmark o Borg, när dom gjorde reklam för Fila!) så flyttade vi tillbaks till Göteborg. Biella/Biellese var en av de rikaste regionerna fram till mitten 90-talet, många kända märken bl.a. Cerutti 1881, Zegna med dyra kostymer ligger i Biella.
Ett fint o speciellt ställe är Oropa, ett kloster o stor kyrka som ligger mycket fint på ca 1000m med en kabin som går upp till 1800m, därifrån går en korglift upp till monte Camino på ca 2400m, en klar dag ser man ner till Ligurien med sina berg.
Det finns en bra ställplats en liten bit från där cabinen startar, man betalar o får kod i klostret, runtom även inom klostret ligger massa restauranger o caféer, kan rekomendera polenta concia (majs gröt med smält smör) med olika ostar, salami, bröd o gott rött vin, finns massa lokala goda viner! En annan piemontesisk specialitet är bagna cauda, en typ av fondue gjort på bl.a anjovis o vin, som man doppar grönsaker som selleri, paprika mm i, supergott. Detta var lite tips för att locka er
www.atl.biella.it

Buona serata
Anders
Ett fint o speciellt ställe är Oropa, ett kloster o stor kyrka som ligger mycket fint på ca 1000m med en kabin som går upp till 1800m, därifrån går en korglift upp till monte Camino på ca 2400m, en klar dag ser man ner till Ligurien med sina berg.
Det finns en bra ställplats en liten bit från där cabinen startar, man betalar o får kod i klostret, runtom även inom klostret ligger massa restauranger o caféer, kan rekomendera polenta concia (majs gröt med smält smör) med olika ostar, salami, bröd o gott rött vin, finns massa lokala goda viner! En annan piemontesisk specialitet är bagna cauda, en typ av fondue gjort på bl.a anjovis o vin, som man doppar grönsaker som selleri, paprika mm i, supergott. Detta var lite tips för att locka er
Tourism in Biella - Piedmont - Official Biella Tourist Site
Discover Biellese: nature, mountains, natural parks, spiritual sites, medieval hamlets, food and wines, refined wools.

Buona serata
Anders
Senast ändrad: