• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Trappsteg till bodel går inte in automatiskt!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Knaus 650 2021 har ett motorstyrt steg som fungerar normalt när man kör det manuellt.
Om man har steget ute och startar bilen skall steget gå in, detta har fungerat i 3 år men inte nu!
Samma funktion även på parabolen, som inte heller går ner vid start numer.
Allt annat verkar fungera i bilen.

Hittar inga säkringar, som dessutom är mycket dåligt för att inte säga inte alls dokumenterat i bruksboken!
Elschema existerar inte, denna utrustning är antagligen eftermonterat vilket inte gör det lättare.

Finns det någon hjälp därute så vore jag djupt tacksam!

Mvh Göran S.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Leta reda på den äkta D+ och dra sen nya kablar/relän till det D+ skall styra...
Gör det enkelt ;)
Det är just det vi håller på med, att leta på den rätta D+!
Det finns inga kopplingsschemor, eller annan info var man ska börja leta, inga uppmärkta säkringar i bildelen!

Den borde komma från tändningsnyckeln men då får man göra ett eget system till kyl, Parabol och insteg.

Lite svårt för mitt gamla huvud, har du något "enkelt" tips hur man gör en sån operation?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du konstaterat att generatorn laddar?
När du vrider på tändningen, tänds laddlampan då?
När du startar motorn, slocknar densamma då?
Du kan även mäta spänningen på startbatteriet med motorn avstängd/igång, utan ansluten 230V eller solpanel för att försäkra dej om att generatorn skickar ut D+.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du konstaterat att generatorn laddar?
När du vrider på tändningen, tänds laddlampan då?
När du startar motorn, slocknar densamma då?
Du kan även mäta spänningen på startbatteriet med motorn avstängd/igång, utan ansluten 230V eller solpanel för att försäkra dej om att generatorn skickar ut D+.

Bilen är från 2021, tveksamt om den har vanlig D+ utan en simulerad sådan från Elblocket (EBL)
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har du konstaterat att generatorn laddar?
När du vrider på tändningen, tänds laddlampan då?
När du startar motorn, slocknar densamma då?
Du kan även mäta spänningen på startbatteriet med motorn avstängd/igång, utan ansluten 230V eller solpanel för att försäkra dej om att generatorn skickar ut D+.
Ska kolla det sedan men är nog böjd att hålla med Montreal om simulerad D+.
Nu blir det stavhopp på OS!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ska kolla det sedan men är nog böjd att hålla med Montreal om simulerad D+.
Nu blir det stavhopp på OS!

Det är enkelt att konstatera, simulerad D+ ger signal i tändningsläge, den riktiga D+ kommer först när generatorn genererar egen spänning/ström.

Kanske du minns ifall fotsteget gick in redan på tändningsläget.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Nu har "vi" löst problemet, d.v.s. min son.
Den smala kabeln till EL 768 kom från generatorn, alltså + när motorn går och matade de funktioner som försvunnit pga en bränd liten sak på kretskortet. Han flyttade jumpern till minus och via ett relä förbi skadan så nu är funktionerna återställda. Fråga mig inte vidare hur och vad han gjort för det ligger över min kompetensnivå att svara på!
Varför det blivit bränt på kortet är fortfarande en gåta men lämnar den därhän för nu.

Tack alla för era bidrag och tips vilka har gjort att vi kunnat göra den här operationen.

Mvh Tuzzan/Göran S.
 
Toppen