• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Trappsteg till bodel går inte in automatiskt!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Knaus 650 2021 har ett motorstyrt steg som fungerar normalt när man kör det manuellt.
Om man har steget ute och startar bilen skall steget gå in, detta har fungerat i 3 år men inte nu!
Samma funktion även på parabolen, som inte heller går ner vid start numer.
Allt annat verkar fungera i bilen.

Hittar inga säkringar, som dessutom är mycket dåligt för att inte säga inte alls dokumenterat i bruksboken!
Elschema existerar inte, denna utrustning är antagligen eftermonterat vilket inte gör det lättare.

Finns det någon hjälp därute så vore jag djupt tacksam!

Mvh Göran S.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Mätte med motorn/tändningen av, då går 12 volt+ igenom.

D+ verkar ju vara någon form av huvudsäkring och inte bara till den funktionen som saknas. Allt annat verkar ju funka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det en säkring på 2A som du mäter på?
Sitter den vid startbatteriet?, bobatteriet? eller på EBL?

Du kan även mäta på 12V-reläet bakom kylskåpsgallret på utsidan, manöver signalen där är D+
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Spänning på D+ oavsett motor går eller avslagen.
D+ på elcentralen EL 768 i garaget är på 15A, finns ingen på 2A!
Säkringar under stolen finns ingen beskrivning på, varken i bilen eller i boken men ingen 2A där heller!

Bakom kylskåpet finns inget man kommer åt att mäta på utan att dra ut kylen.

Menar du att kylen får samma signal när man startar för att slå över på 12V i stället för gasol?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Spänning på D+ oavsett motor går eller avslagen.
D+ på elcentralen EL 768 i garaget är på 15A, finns ingen på 2A!
Säkringar under stolen finns ingen beskrivning på, varken i bilen eller i boken men ingen 2A där heller!

Bakom kylskåpet finns inget man kommer åt att mäta på utan att dra ut kylen.

Menar du att kylen får samma signal när man startar för att slå över på 12V i stället för gasol?
D+ används bara som styrsignal, normalt till kylskåp, parabol och fotsteg. Ofta finns säkringen runt startbatteriet och är utförd som en hängsäkring på 2A.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Du skrev tidigare att du har spänning på D+ även med motorn avstängd, då har du inte funnit den riktiga D+ signalen.
Jag har också anat det!

Kom efter mycket arbete ner till startbatteriet, men som vanligt inget där heller. Ingen 2A häng- eller vanlig säkring där eller under stolen.
Har den "rätta" D+ någon mer funktion i bilen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Huvudfunktionen är att kicka igång laddningen från generatorn när man startar motorn, när den sedan laddar så håller generatorn spänningen på D+ kretsen.

Sen kan den signalen bara användas som manöver till reläer m.m. ej som belastning för att driva något, därför är det så svagt uppsäkrat.

I just ett campingfordon så finns det många användningsområden.
Sammankoppla start-och bobatteri, växla energikälla på aes kylar, parkera antenner, stänga takluckor, dra in fotsteg m.m.

En del campingfordon har en "simulerad D+" som då ofta ger signal/spänning så fort man bara vrider nyckeln till tändning.
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Testade att kylskåpet inte går på 12V när tändningen är av, verkar ju rätt så långt, MEN det gick inte på 12V när motorn gick heller!
Kan det vara så att det ska gå några minuter innan det slår över till 12V?
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Testar, provar, och mäter om och om igen.
Kylskåpet startar inte på 12V när motorn går på tomgång, vill bara starta på gasol men den är stängd så då larmar det.

Har hittat en smal kabel som ser ut att vara eftermonterad, osäkrad ansluten till EL 768 vid beteckning Basis Fahrseug på kortet, 12V med motor igång, 0Volt motor avslagen. Kan det vara "rätt D+"?

Satte i 220-kabeln, startade kylen som vanligt med knappen, alla alternativ lyser ett tag och vill sedan starta på gasol!!!!!

Jag blir inte klok på det här, blir bara svårare ju mer man testar.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej igen, har nu tagit hjälp av min son som så småningom såg en bränd väldigt liten svart sak ca 3x1 mm fastlödd med tre punkter på kretskort EL 768 vid en jumper och en ansluten tunn kabel märkt Basis Fahrzeuge på kortet. Kabeln ser ut att vara eftermonterad och är oklamrad till kortet. Skulle den kunna vara den rätta D+?

Har letat på nätet om man kan köpa en ny EL 768 utan resultat. På Toptrons sida hittar jag inget. Intressant att se vad den kostar!
Jag tror inte att det går att laga/ byta den lilla svarta, dessutom kan det vara fler fel på kortet, eller vad det nu kan vara som gjort att D+ manöver saknas i bilen.
 
Toppen