• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips TRAFIKVERKETS FORDONSVÅGAR

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Tackar för insikterna och där ser man, trodde i min enfald att Trafikverkets vågar faktiskt var tillförlitliga och att det var mest lite sarkastiskt konstaterat att vi väl aldrig kunde vara överviktiga (om än riggade för tre veckors semester och fullt i alla skrymseln, tankar och kylar)! Men då kanske vi faktiskt är ganska rätt ute - om nu inte deras våg visar undervikt och vi istället har två hundra kilo övervikt, hemska tanke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
skrothandlaren skriver ju ut vågsedel när man ska registrerings bes en bil eller mc, så nock stämmer dom annars hade ju inte bes godkänt dessa vägsedlar
Vaa... Går det till så nu?
Det var några år sedan jag importerade ett fordon för reg.bes. men då fick jag göra det i Västerås på bes. med deras egen våg, och inget fordon har varit så lätt som det står i pappren man har med sig, man kan "lura" dem på tankvolymer och dess innehåll. Bättre att importera via en handlare, de får använda de ursprungliga "låga vikterna".
Men en skrothandlarvåg, Jösses :eek:
 
F

F.d. 73249

Guest
Vaa... Går det till så nu?
Det var några år sedan jag importerade ett fordon för reg.bes. men då fick jag göra det i Västerås på bes. med deras egen våg, och inget fordon har varit så lätt som det står i pappren man har med sig, man kan "lura" dem på tankvolymer och dess innehåll. Bättre att importera via en handlare, de får använda de ursprungliga "låga vikterna".
Men en skrothandlarvåg, Jösses :eek:
vadå nu ??????
det var i slutet av 80 talet början på 90 talet jag gjorde det första gången
på den tiden var det lantmännens våg i trelleborgs hamn, när dom la ner var det skroten på sjöviksvägen.
har byggt o sfro bes mängder med mc o importerat en hel del bilar
 
F

F.d. 73249

Guest
jag har skickat ett mail till trafikverket o frågat om det verkligen ligger till så
att man inte kan lita på deras våg på vågplatsen.
får se vad dom svarar
 

Klampare

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
6521
Medlemskap
2024
det finns många ställen där lantbrukare väger in säden har vägt på skara vara slätten 100-200kr
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.616
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
jag har skickat ett mail till trafikverket o frågat om det verkligen ligger till så
att man inte kan lita på deras våg på vågplatsen.
får se vad dom svarar
Bättre lita på erfarenheter. Jag har t ex vid flera tillfällen vägt först på vågen söderut vid Helsingborg, vänt vid nästa avfart och sedan vägt på vågen norrut. Alltid med olika resultat, oftast med 100-200 kg skillnad.
 
F

F.d. 73249

Guest
Bättre lita på erfarenheter. Jag har t ex vid flera tillfällen vägt först på vågen söderut vid Helsingborg, vänt vid nästa avfart och sedan vägt på vågen norrut. Alltid med olika resultat, oftast med 100-200 kg skillnad.
tror inte på att det är så.
önskar svar från dom som vet hur det fungerar
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Bättre lita på erfarenheter. Jag har t ex vid flera tillfällen vägt först på vågen söderut vid Helsingborg, vänt vid nästa avfart och sedan vägt på vågen norrut. Alltid med olika resultat, oftast med 100-200 kg skillnad.
Jag har de senaste ca 5 åren vägt kanske 15 gånger på vågarna vid Helsingborg. Oftast i båda riktningarna. Vägningar gjorda både med personbil, personbil + husvagn, personbil + släp och husbil. Vägningarna har nästa alla gånger varit exakt lika i båda riktningarna för framaxel, bakaxel, släpaxel, och totalvikt. Någon gång har de skiljt 20 kg vilket är det minsta intervall vågarna visar. Det kan alltså räcka med att vågen mäter 1 kg (eller mindre) skillnad och det kan råka visas som 20 kg skillnad.

Min uppfattning är alltså att de två vågarna visar exakt lika i absolut majoritet av tillfällena. Om det är rätt totalvikt vet jag dock inte.

Nästa gång jag passerar och det finns personal ska jag fråga mer om vad som gäller med tanke på kalibrering etc.

Det ska bli intressant att höra vad highwayman får för svar på sin fråga till Trafikverket.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Jag har de senaste ca 5 åren vägt kanske 15 gånger på vågarna vid Helsingborg. Oftast i båda riktningarna. Vägningar gjorda både med personbil, personbil + husvagn, personbil + släp och husbil. Vägningarna har nästa alla gånger varit exakt lika i båda riktningarna för framaxel, bakaxel, släpaxel, och totalvikt. Någon gång har de skiljt 20 kg vilket är det minsta intervall vågarna visar. Det kan alltså räcka med att vågen mäter 1 kg (eller mindre) skillnad och det kan råka visas som 20 kg skillnad.

Min uppfattning är alltså att de två vågarna visar exakt lika i absolut majoritet av tillfällena. Om det är rätt totalvikt vet jag dock inte.

Nästa gång jag passerar och det finns personal ska jag fråga mer om vad som gäller med tanke på kalibrering etc.

Det ska bli intressant att höra vad highwayman får för svar på sin fråga till Trafikverket.
Hej! Jaha då har vi precis motsatt erfarenhet. För oss har det aldrig varit lika på södergående o norrgående vågställe.

Trevlig Midsommar

Sanddammaren
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hej! Jaha då har vi precis motsatt erfarenhet. För oss har det aldrig varit lika på södergående o norrgående vågställe.

Trevlig Midsommar

Sanddammaren
Min erfarenhet stämmer inte med din och Livibils. Att jag aldrig sett skillnader bevisar inget annat än att det varit så vid mina tillfällen. Att ni upplevt skillnader "bevisar" att det kan finnas skillnader. Det väger ju tyngre.

Därför återstår att se om Trafikverket svarar något på highwaymans fråga. Och om någon ev kan tala med personal på plats vid en av Trafikverkets vågplatser.

Fortsätt gärna väg på båda hållen när ni passerar och rapportera här. Jag har vägt senast idag med samma resultat på båda hållen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det viktiga är att man har lite marginaler kvar för ev. felvisning, har man möjlighet vid för hög vikt att dumpa 100L färskvatten så borde man klara en vägningskontroll.
Enligt mina vägningar så har jag 200-300kg kvar till totalvikten, det känns betryggande.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Min erfarenhet stämmer inte med din och Livibils. Att jag aldrig sett skillnader bevisar inget annat än att det varit så vid mina tillfällen. Att ni upplevt skillnader "bevisar" att det kan finnas skillnader. Det väger ju tyngre.

Därför återstår att se om Trafikverket svarar något på highwaymans fråga. Och om någon ev kan tala med personal på plats vid en av Trafikverkets vågplatser.

Fortsätt gärna väg på båda hållen när ni passerar och rapportera här. Jag har vägt senast idag med samma resultat på båda hållen.
Vi är på hemväg från Kroatien och vägde i Helsingborg, vi vägde också på nerresan på motsatta sidan. På resan hem gjorde frugan noggranna beräkningar hur mycket vi skulle kunna handla i Tyskland och jag tycker hon lyckades bra, vågen stannade på 3480 kg. Som ni förstår så litar jag både på dessa vågar och frugan. Liknande vägningar gör vi varje år när vi passerar och det har aldrig blivit fel.
Som nämnts tidigare så skall dessa vågar kalibreras av ett auktoriserat besiktningsorgan med jämna mellanrum, brukar vara 12-24 mån mellan kalibreringarna. Vid kalibreringen beräknas även en mätonoggrannhet som brukar variera mellan +- 20-50 kg för liknande vågar och skall ju dras av från mätresultatet vid ev övervikt. Mätonoggrannheten skall framgå av kalibreringshandlingen. Utöver kalibreringen bör ju även egenkontroller av vågen utföras med jämna mellanrum.
 
F

F.d. 73249

Guest
det verkar inte som om dom har någon intresse av att svara på mitt mail, tyvärr
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Idag vägde jag på E6 utanför Helsingborg. Först södergående och sen norrgående. Samma vikt på både.
Sen pratade jag med poliserna som höll på att kolla en lastbil. Därför ingen lång konversation.
Jag: "Hur rätt visar de här vågarna."
Polisen: "De är krönta och förväntas därefter visa rätt med en noggrannhet på +-20 kg."
 
F

F.d. 73249

Guest
detta fick jag av trafikverket idag.
så om dom inte är itu eller fylda med is så visar dom rätt
så hur ni lyckas få en en diff på flera hundra kilo är mej en gåta
från frafikverket.....

Våra vågar kalibreras enligt gällande kontrollprogram 1 gång per år. Det kan dock finnas vågar som är trasiga, om det finns trasiga nu så har projektledarna i de området koll och även polisen givetvis.

Precis som det står på vår hemsida via den länken du hänvisat till i mailet så står det:

Trafikverket kan inte garantera att alla vågar alltid fungerar som de ska. Vågar kan vara ur funktion, service kan vara beställd och det kan exempelvis vara is under vågplattan vilket kan ge missvisande resultat.
 
F

F.d. 73249

Guest
kan du utveckla det lite, att du tror at vågen inte uppfyller dom krav trafikverket har.
så menar du att polisen vägar fordon så där lite på lösa volymer ?
det finns regler för hur mycket en våg får diffa,
alla vågar som används yrkesmäsigt måste krönas av krediterat företag
allt från den lila guldvågen till den stora fordonsvågen.
det därför man kröner dom en gång om året o det är bara speciela företag
med tillstånd som kröna en våg.
någon tidigare i träden hintade att det var polisen som kröner inför varje användning, o det fel
detta med att kröna våger har man hållit på sen typ medelåldaren, fast då var det mer lod man krönade
så typ inte fiskhandlare o dylikt folk på marknaden kunde lura kunden
 
Toppen