• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikskatt

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har man Kivra så kan man få ordinarie fakturor (alltså en eller tre gånger per år beroende på belopp) där.

Fakturorna som man får efter att man ställt på efter en avställning har tidigare alltid skickats ut med vanlig post. Nu kommer även de i Kivra. Men bara på det "totala" beloppet. Om man ställer av igen inom några veckor och därmed ska betala mindre belopp får man däremot ingen ny faktura utan får kolla på "Fordonets skulder" på Transportstyrelsen. Om man trots allt betalar det urspungliga "för stora" beloppet så får man tillbaka pengarna så småningom.
Jag som ställer av så fort jag inte använder bilen, använde enbart appen MinaFordon för att se hur mycket jag skall betala.
För dom som använder bilen hela året fungerar säker Kivra bra.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det var inte speciellt riktat till dig @Olof G utan mer allmän info om att Transportsstyrelsen numera använder Kivra mer än de tidigare gjort.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Transportstyrelsen debiterar alltid full skatt när du ställer på bilen, ställer du av bilen dagen efter, ser du i appen MinaFordon hur mycket skatt du skall betala direkt vid avställningen.
Det går ju också att gå in på hemsidan och se hur mycket du är skyldig,precis som du gjort, där finns också OCRnummret samma som kommer på din räkning i brevlådan.
Det tar alltid några dagar innan beloppet på hemsidan visas, medan du i appen får rätt belopp direkt.
Redan när ovanstående var nyskrivet och jag läste det så funderade jag på varför appen skulle vara snabbare än hemsidan. Transportstyrelsen påstår ju att det krävs en kvällskörning för att det exakta beloppet ska kunna beräknas.
Igår ställde jag på min bil. Idag ställde jag av den på eftermiddagen. Först ikväll någon gång efter kl 21 står det hur mycket som ska betalas. Det gäller både för appen och för hemsidan. Alltså ingen skillnad mellan app och hemsida.
Eftersom påställning skett söndag och avställning måndag ligger dessutom Transportstyrelsen efter i körningarna (de gör inga körningar under helgen). Det innebär att beloppet som står både i app och på hemsida är det belopp som gäller för påställning och fram tills betalninsperioden är slut. Först senare, kanske efter körningen i morgon kväll kommer det rätta beloppet att stå, alltså för en dag.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Om jag vet att jag ska vara borta mindre än tre veckor från det att jag ställer på husbilen via appen så har jag följande rutin.
när jag kommer hem ligger det en faktura på skatt som skall betalas fram till nästa ordinarie betalningsdag. När jag ställer av husbilen via appen så står det hur mycket jag skall få tillbaka under förutsättning att skatten är betald. Skillnaden mellan den summan och fakturabeloppet lägger jag in på min nätbank för betalning det aktuella datumet, smidigt och bra inom nån timme från att jag kom hem är vägskatten betald.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Redan när ovanstående var nyskrivet och jag läste det så funderade jag på varför appen skulle vara snabbare än hemsidan. Transportstyrelsen påstår ju att det krävs en kvällskörning för att det exakta beloppet ska kunna beräknas.
Igår ställde jag på min bil. Idag ställde jag av den på eftermiddagen. Först ikväll någon gång efter kl 21 står det hur mycket som ska betalas. Det gäller både för appen och för hemsidan. Alltså ingen skillnad mellan app och hemsida.
Eftersom påställning skett söndag och avställning måndag ligger dessutom Transportstyrelsen efter i körningarna (de gör inga körningar under helgen). Det innebär att beloppet som står både i app och på hemsida är det belopp som gäller för påställning och fram tills betalninsperioden är slut. Först senare, kanske efter körningen i morgon kväll kommer det rätta beloppet att stå, alltså för en dag.
Nu brukar jag inte göra dygnsavställningar, men ställer av efter en vecka tex., då står beloppet du får tillbaka när du trycker "ställ av" i appen, det vill säga skillnaden mellan det transportstyrelsen skickar ut i brevlådan och det du skall betala.
Exempel du får en räkning på 2000kr i brevlådan som du inte har betalat än, i appen står då när du ställer av efter en vecka ,att du skall få tillbaka 1600kr, då kan man räkna ut att beloppet du skall betala är 400kr.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nu brukar jag inte göra dygnsavställningar, men ställer av efter en vecka tex., då står beloppet du får tillbaka när du trycker "ställ av" i appen, det vill säga skillnaden mellan det transportstyrelsen skickar ut i brevlådan och det du skall betala.
Exempel du får en räkning på 2000kr i brevlådan som du inte har betalat än, i appen står då när du ställer av efter en vecka ,att du skall få tillbaka 1600kr, då kan man räkna ut att beloppet du skall betala är 400kr.
De uppgifterna finns även på hemsidan. Du skrev "Det tar alltid några dagar innan beloppet på hemsidan visas, medan du i appen får rätt belopp direkt." Men det är ingen skillnad mellan app och hemsida.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
När du ställt av husbilen, vänta två vardagar, logga sedan in på "Fordonets skulder" på Transportstyrelsen, där ser du hur mycket du skall betala för tiden bilen varit påställd, med OCR-nummer osv. Bara att betala i internetbanken och strunta i lappen med den "stora" betalningen oavsett om den kommer på Kivra eller hem i brevlådan. Här är länken till Fordonets skulder: Fordonets skulder Transportstyrelsen


fordonets.JPG
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Redan när ovanstående var nyskrivet och jag läste det så funderade jag på varför appen skulle vara snabbare än hemsidan. Transportstyrelsen påstår ju att det krävs en kvällskörning för att det exakta beloppet ska kunna beräknas.
Igår ställde jag på min bil. Idag ställde jag av den på eftermiddagen. Först ikväll någon gång efter kl 21 står det hur mycket som ska betalas. Det gäller både för appen och för hemsidan. Alltså ingen skillnad mellan app och hemsida.
Eftersom påställning skett söndag och avställning måndag ligger dessutom Transportstyrelsen efter i körningarna (de gör inga körningar under helgen). Det innebär att beloppet som står både i app och på hemsida är det belopp som gäller för påställning och fram tills betalninsperioden är slut. Först senare, kanske efter körningen i morgon kväll kommer det rätta beloppet att stå, alltså för en dag.
Ja, efter tisdagens datakörning på Transportstyrelsen finns nu det rätta beloppet att betala både i appen och på hemsidan. Alltså ingen skillnad mellan dem.
Att det denna gång tog två körningar beror på avställningen skedde under helgen. Om avställning sker innan körningen en vardagkväll brukar uppgiften finnas redan samma dag, men alltså efter ca kl 21.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Var hittar man beloppet i appen?
Jag har svurit både en och två gånger att jag måste in på hemsidan och klicka en herrans massa gånger för att hitta beloppet.
Fordonsuppgifter, VISA FORDONSUPPGIFTER, Skatt och avgifter, Debiterad fordonsskatt inkl. avgifter.
Dock kan man inte se OCR-numret så man kan ändå inte betala med hjälp av uppgifterna från endast appen.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Fordonsuppgifter, VISA FORDONSUPPGIFTER, Skatt och avgifter, Debiterad fordonsskatt inkl. avgifter.
Dock kan man inte se OCR-numret så man kan ändå inte betala med hjälp av uppgifterna från endast appen.
En stilla undran. Varför krångla till det med att leta efter uppgifter på Transportstyrens hemsida och/eller app? Det enklaste är väl ändå att betala beloppet på inbetalningskortet för att sedan få tillbaka överskjutande belopp helt automatiskt till sitt konto via Swedbank.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
En stilla undran. Varför krångla till det med att leta efter uppgifter på Transportstyrens hemsida och/eller app? Det enklaste är väl ändå att betala beloppet på inbetalningskortet för att sedan få tillbaka överskjutande belopp helt automatiskt till sitt konto via Swedbank.
Det är inte alls krångligt utan väldigt enkelt och denna gång betalade jag 37 kr. Hade det varit i början på en betalningsperiod hade jag istället fått betala över 4000 kr om jag skulle betalt enligt fakturan för att så småningom få tillbaka. Varför ska jag betala in det när det inte behövs?
Så gör jag. Du får göra som du vill.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Det är inte alls krångligt utan väldigt enkelt och denna gång betalade jag 37 kr. Hade det varit i början på en betalningsperiod hade jag istället fått betala över 4000 kr om jag skulle betalt enligt fakturan för att så småningom få tillbaka. Varför ska jag betala in det när det inte behövs?
Så gör jag. Du får göra som du vill.
Ja, naturligtvis får var och en göra som den vill. Men som du själv skrev kan man inte få fram ocr-numret på appen utan man måste in på hemsidan också. Dessutom måste en eller två körningar göras av Transportstyrelsen innan beloppet blir rätt. Jag upplever det som mer jobb och krångel än att betala in hela beloppet (samtidigt som alla andra räkningar) för att sedan med automatik få tillbaka överskottet, men det är jag det.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, naturligtvis får var och en göra som den vill. Men som du själv skrev kan man inte få fram ocr-numret på appen utan man måste in på hemsidan också. Dessutom måste en eller två körningar göras av Transportstyrelsen innan beloppet blir rätt. Jag upplever det som mer jobb och krångel än att betala in hela beloppet (samtidigt som alla andra räkningar) för att sedan med automatik få tillbaka överskottet, men det är jag det.
Jag använder själv hemsidan. Appen togs upp av någon annan och sen svarade jag på en direkt fråga om den.

OCR-numret får man antingen (som jag gör) via Fordonets skulder eller genom att ta det från den ursprungliga fakturan eftersom det inte ändras även om beloppet ändras.

Jag har under nästan tre års tid ställt på och av ca 85 gånger. Under den tiden har jag betalat knappa 13 000 kr. Om jag skulle ha betalat alla ursprungliga fakturor istället för det rätta beloppet hade jag betalat in ca 262 000 kr. Självklart hade jag fått tillbaka överskottet så småningom. Men det är mycket pengar att ligga ute med.
 
Toppen