• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikskatt

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Jag måste åka och besikta husbilen innan januari slut,men den är avställd och jag har fått tillbaka på trafikskatten.Räcker det att jag ställer på den och åker och besiktar den och sedan ställer jag av den igen ett dygn senare.Måste jag betala in kvarstående trafikskatt innan jag kan åka iväg och få tillbaka pengarna när den blir avställd igen
Mvh
Thomas Ek
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du kan ställa på bilen en dag och sen ställa av dagen efter. Då får du köra båda dagarna. Du kommer att få en faktura på hela resterande period som du ska betala inom 21 dagar. Men dagarna efter du ställt av den igen så kommer beloppet att minskas till en dag (man behöver inte betala för den dag man ställer av) och det räcker att du betalar detta belopp inom 21 dagar från påställning. Jag brukar betala så fort jag får veta rätt belopp för då kan jag dagarna efter se att ingen skuld finns kvar. Du ser allt på denna sida: Fordonets skulder

Men du har ytterligare en möjlighet.
Om du inte besiktigar i januari så kommer bilen att få körförbud. När du väl ska ställa på bilen, kanske i april, så får du köra bilen obesiktigad till bilbesiktningen. På det sättet sparar du några månader till nästa gång du ska besiktiga också eftersom tiden till nästa besiktning flyttas fram.
Nackdelen med detta är att man kanske vill ställa på bilen och köra lite för att kolla att allt är ok innan besiktning. Men det får man alltså inte göra med körförbud.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det ovan nämnda gäller väl bara husbilar registrerade efter 1 juli 2018...Ovan står inget om vilken (års)modell av husbil det är.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag besiktar det sista jag gör innan vintersömnen, skönt att slippa bes. på våren när många andra vill ha bes.tid.

Att ta ut husbilen nu för besiktning kommer aldrig att ske så länge den är i min ägo.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det ovan nämnda gäller väl bara husbilar registrerade efter 1 juli 2018...Ovan står inget om vilken (års)modell av husbil det är.
Vad grundar du detta på? Kanske att det bara skulle gälla "Malusbilar"?

Men det som skiljer "Malusbilar" från andra bilar att de kan vara avställda så kort tid som fyra dagar för att du ska få tillbaka pengar. Andra bilar måste vara avställda minst 15 dagar för att få tillbaka skatt.
Men frågan handlar bara om hur länge bilen ska vara påställd. Och man kan ställa på en dag och ställa av nästa.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Det ovan nämnda gäller väl bara husbilar registrerade efter 1 juli 2018...Ovan står inget om vilken (års)modell av husbil det är.
Det har inget med årsmodell att göra. Du betalar bara skatt för de dagar den är påställd. I denna fråga alltså bara en dag. Det som skiljer "Malusbilar" är antalet dagar den kan vara avställd ( minst 4) mellan två påställningsperioder för att slippa betala även för mellanliggande dagar. För övriga bilar är denna period 15 dagar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag kan ställa av bilen på en fredag och sedan på igen på söndag. Dvs avställd två dygn och det kostar 74kr.
Du menar väl tvärtom. Alltså att du kan ställa en fredag och ställa av en söndag och att det då kostar dig 74 kr. Det kostar ju inget att ha den avställd.
Har du den däremot avställd bara två dagar så får du betala även för den tiden.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, så kan man också göra.

Notera dock att bilen måste vara trafikförsäkrad och har man s k garageförsäkring i samband med avställning så måste man alltså fixa trafikförsäkrningen separat när man kör till besiktning.

Dessutom får man bara köra till närmaste besiktningsorgan. Alltså finns risk att man inte kan välja var man vill besiktiga. Risken är naturligtvis liten att polisen råkar ta en. Men om något händer kanske det blir problem. Att betala för en dags påställningen tar bort denna risk.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Obs att vissa bolag inte går med på mer än trafikförsäkring om man kör till besiktningen med avställd bil. Det kan ju bli dyrt om man råkar "ställa till det" under färden till eller från besiktningen....
Jag har LF och har ovanstående krav.
Jag ville såklart ha helförsäkring, så det var bara att ställa på.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Funkar bra om du har årsförsäkring. Jag brukar fö ta den närmaste besiktningsstationen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Du menar väl tvärtom. Alltså att du kan ställa en fredag och ställa av en söndag och att det då kostar dig 74 kr. Det kostar ju inget att ha den avställd.
Har du den däremot avställd bara två dagar så får du betala även för den tiden.
Oops...självklart är det så jag menade.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hmm. När jag besiktigade senast ställde jag på bilen och ställde av dagen efter. Kom ingen faktura om varken skatt eller försäkring för den dagen.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När jag i höstas ställde in husbilen för vintern ställde jag på husbilen och dagen efter ställde jag av den igen.
Efter några dagar kom en räkning på trafikskatten på nästan 2000:- kr.
Efter några dagar loggade jag in på Transportstyrelsen och tittade på vilka obetalda avgifter som var registrerade på husbilen.
Det var en vägtrafikregisteravgift på 62:- kr och fordonsskatt på 16:- kr, sammalagt 78:- kr.
OCR-numren var angivna för avgifterna så jag betalade båda avgifterna (78:- kr).
Efter några dagar loggade jag in på Transporstyrelsen igen och kontrollerade om det fanns obetalda avgifter men det gjorde det inte.
Jag betalade aldrig den stora fakturan och har därefter inte hört något från Transportstyrelsen.
Kan tillägga att det var samma OCR-nummer på fakturan som den som angavs på Transporstyrelsens hemsida för fordonsskattenpå 16:- kr.
Bifogar en bild från Transportstyrelsens hemsida med de angivna obetalda avgifterna före min betalning..
 

Bilagor

  • Vägtrafikregisteravgift 2023-10-27.pdf
    41,2 KB · Visningar: 33

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag i höstas ställde in husbilen för vintern ställde jag på husbilen och dagen efter ställde jag av den igen.
Efter några dagar kom en räkning på trafikskatten på nästan 2000:- kr.
Efter några dagar loggade jag in på Transportstyrelsen och tittade på vilka obetalda avgifter som var registrerade på husbilen.
Det var en vägtrafikregisteravgift på 62:- kr och fordonsskatt på 16:- kr, sammalagt 78:- kr.
OCR-numren var angivna för avgifterna så jag betalade båda avgifterna (78:- kr).
Efter några dagar loggade jag in på Transporstyrelsen igen och kontrollerade om det fanns obetalda avgifter men det gjorde det inte.
Jag betalade aldrig den stora fakturan och har därefter inte hört något från Transportstyrelsen.
Kan tillägga att det var samma OCR-nummer på fakturan som den som angavs på Transporstyrelsens hemsida för fordonsskattenpå 16:- kr.
Bifogar en bild från Transportstyrelsens hemsida med de angivna obetalda avgifterna före min betalning..
Transportstyrelsen debiterar alltid full skatt när du ställer på bilen, ställer du av bilen dagen efter, ser du i appen MinaFordon hur mycket skatt du skall betala direkt vid avställningen.
Det går ju också att gå in på hemsidan och se hur mycket du är skyldig,precis som du gjort, där finns också OCRnummret samma som kommer på din räkning i brevlådan.
Det tar alltid några dagar innan beloppet på hemsidan visas, medan du i appen får rätt belopp direkt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
...där finns också OCRnummret samma som kommer på din räkning i brevlådan. ...
Har man Kivra så kan man få ordinarie fakturor (alltså en eller tre gånger per år beroende på belopp) där.

Fakturorna som man får efter att man ställt på efter en avställning har tidigare alltid skickats ut med vanlig post. Nu kommer även de i Kivra. Men bara på det "totala" beloppet. Om man ställer av igen inom några veckor och därmed ska betala mindre belopp får man däremot ingen ny faktura utan får kolla på "Fordonets skulder" på Transportstyrelsen. Om man trots allt betalar det urspungliga "för stora" beloppet så får man tillbaka pengarna så småningom.
 
Toppen