• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafiksäkerhetsvård

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Hej Vingen3.
Funderar på det här med långtradare som fastnar i uppförslut
ganska ofta (Norrland). Är det inte höga böter i Norge om man
inte har snökedjor med?
Tommy R
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Hej Vingen3.
Funderar på det här med långtradare som fastnar i uppförslut
ganska ofta (Norrland). Är det inte höga böter i Norge om man
inte har snökedjor med?
Tommy R

Jo lastbilar som kör vintertid i Norge skall ha minst 8 st "kättingar". Styrkätting till framhjulen, kättingar till drivhjulen och bromskättingar till eventuellt släp.

Då jag körde på Norge fram till ca 2001 och man fastnat i uppförslut och inte hade kätting att lägga på blev böterna ca 5000 NOK om Länsman kom.
Dessutom utfördes och utförs Kättingkontroll av Biltillsynets personal lite titt som tätt oftas vid gränspassagerna men även ute på vägarna. Böter och påbud att köpa rätt antal kättingar innan vidare färd.

Nu körde jag sk. Linjebilar på Trondheim, Bergen, Stavanger men även Nordnorge så som Tromsö, Kirkenäs och en del turer ute på Lofoten året runt så våra fordon var rätt utrustade och med bra vinterdäck.

Det går inte vintertid att vara utan kätting i Norge om man som då fick köra över Hardangervidda Geilo och ner genom Mobydalen. På "vidda" börjde som regel vinterföret redan i september och höll på till sent i maj.

Jadu TO+GU det är skillnad på de kontinentala trailers som trafikerar vara vintervägar.
Obegripligt att de få köra in i landet med den urursla däckstatus vissa av dessa har, men så sitter de där i backarna och proppar igen vägen. Mycket vanligt här i trakterna av Jönköping. De utgör ju även fara för andra på planväg också:mad:
 
Toppen