• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafiksäkerhetsvård

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Snappade den här idén som har en liten knorr... med omtanke om alla husbilsförare med en relativ hög genomsnittsålder.

Bilbesiktningen och vårdcentralen byggs ihop till en enhet för "trafiksäkerhetsvård"...

Samtidigt som du bokar tid för besiktning får du en tid på vårdcentralen i samma hus där syn, hörsel, rörlighet och övriga viktiga parametrar
kollas och ut kommer en nybesiktigad bil och "certifierad" förare som får vistas på vägen i ytterligare 2 år. :wink: Har nyligen själv förar-certfierat mig.

Det är viktigt med relativt korta intervall. En gråstarr hinner utvecklas bra på 2 år.
Och senil blir man bara av att tänka...

Bosse
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Ojojoj vilken fullständigt superbriljant idé, som jag hoppas . . . . . . aldrig någonsin kan komma i närheten av att bli realiserad! ! !

Det märks att det är höst och att forumet håller på att stanna av brist på fräscha trådar och konstruktiva idéer. Må Lucia med tärnor och andra "ljushuvuden" snart komma och lysa upp detta höstmörker och alla dystra sinnen!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Ojojoj vilken fullständigt superbriljant idé, som jag hoppas . . . . . . aldrig någonsin kan komma i närheten av att bli realiserad! ! !

Snacka om konstruktiv idè !!!

Nu är vi där !!! Det gick fortare än jag trodde att de skulle sno idén :D:D

Varannan som testade ögonen vid bilbesiktningen hade dålig syn utan att veta om det
å det var inte bara 60++are...

Å Lucia o allting :D

Bosse
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Snappade den här idén som har en liten knorr... med omtanke om alla husbilsförare med en relativ hög genomsnittsålder.

Bilbesiktningen och vårdcentralen byggs ihop till en enhet för "trafiksäkerhetsvård"...

Samtidigt som du bokar tid för besiktning får du en tid på vårdcentralen i samma hus där syn, hörsel, rörlighet och övriga viktiga parametrar
kollas och ut kommer en nybesiktigad bil och "certifierad" förare som får vistas på vägen i ytterligare 2 år. :wink: Har nyligen själv förar-certfierat mig.

Det är viktigt med relativt korta intervall. En gråstarr hinner utvecklas bra på 2 år.
Och senil blir man bara av att tänka...

Bosse

Kanon YallaYalla varför inte köra hela racet fullt ut!!!

:rolleyes: Varenda Yrkeschaffis av Tunga fordon genomgår en sådan varje gång deras körkort skall förnyas, och det på en yrkeskategori som alla tycks veta allt om, som alla tydligen anser att de är likställda med för att det råkar ha ett körkort som ger dem tillåtelse att framföra ett fordon över 3,5 ton på ett B-kort.:twitcy:

Ja kära vänner det finns mycket som somliga inte vet eller inte vill veta:rolleyes:

Dessutom kanske det skulle införas Färdskrivare för alla fordon över 3,5 ton. som redovisar kör och vilotider samt lagliga raster inom 4 timmars perioder och lagstagdag vilotid på 11 tim efter 8 timmars körning:)!
Detta bara som en reflektion för var i ligger skillnaden på en utröttad privatchaufför och ett proffs i samma situration:rolleyes:

Ni vet väl att det kostar allt mellan 4000-10000 SEK att bryta mot dessa regler eventullt utredning av Åklagare, Efter att ha missat att trycka in rätt knapp på Färdskrivaren:twitcy: ojdå:wideeyed: men det gäller endast den som har som jobb att köra på våra vägar och de måste ju vara mer farliga än de som kör Sveirge-Spanien på rekordtid:):mad:

Ni har väl läst på nyheterna om "problemet" med de som kör snöröjningsfordon?
Tidigare har Polisen "sett genom fingrarna" på rast och vilotider för dessa, Nu har Trafikverket övertagit ansvaret för tillsynen av dessa och vipps så kom man på att de är undantagna från dessa EU-regler för inte kan väl vi privartbilister drabbas av oplogade vägar!!!

Då återstår frågan, är dessa regler till för att hålla trafiksäkerheten på rätt nivå :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Man skall ha vingar för att flyga!!

Vingen3 du är rätt på det... men du glömte införandet av alcolåset...
och alldeles för stora barskåp i husbilar...:D

Bosse
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Trafiksäkerhetsvård

hEJ VINGEN Där har du fel det är 4.30 + 4.30 = 9 tim
sen har inte polisen sett mellan fingrarna utan dom har haft dispans somm vissa andra
sedan fick nogon på transportstyrelsen försig att det int fick varaså dispansen drogsin
men det har nu tagistillbaka hur fn skulle det se ut på vägarna annars lite sunt förnuft
måste väl finnas
TOMMY
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

hEJ VINGEN Där har du fel det är 4.30 + 4.30 = 9 tim
sen har inte polisen sett mellan fingrarna utan dom har haft dispans somm vissa andra
sedan fick nogon på transportstyrelsen försig att det int fick varaså dispansen drogsin
men det har nu tagistillbaka hur fn skulle det se ut på vägarna annars lite sunt förnuft
måste väl finnas
TOMMY

Sunt förnuft saknas tyvärr inom lagstiftningen och särskilt inom Trafiklagstiftningen:)

Jodå min vän, Samma regler har gällt för all yrkesmässig trafik oavsett om det gällt gods eller väghållning. Tidigare har Polisen varit tillsynsmyndighet över ex. Väghållningfordon o "Sett mellan fingrarna på överträdelse" eller snarare inte rapporterat avvikande tid.
Tillsynen flyttades över till Transortssyrelsen som fann att de inte kunde göra några undantag i EU,s kör och vilotider. Nu har detta fixat sig som bekant.
Med andra ord en statlig myndighet godkänner olagligheter:wideeyed:

Grundreglen är max 8 timmars körtid som skall avbrytas efter 4 tim med antingen en rast på 15 min som sedan skall följas av en rast på 30 min. den måste förläggas som den sista under perioden.

Sedan finns det som alltid, för att göra det kompliserat:rolleyes: undantagsregler bland annat att det i vissa fall går att förlänga körtiden till 9 tim som då påverkar efterföljande dyngsvila och så vidare i all oändlighet.

Nu till "hur skulle det se ut om inte "plogbilen" fick köra så mycket som behövs för att hålla vägen snö/isfri.

Det kan knappast vara ett stort problem att fixa. Det är inte fordonet som har kör och vilotidsreglering utan chauffören.
Med andra ord det är bara för Åkeriet som utför detta jobb att ha tillräckligt med anställda så att den som kört sina timmar får avlösning.

Jämför Godstransporter där är i regel fler chaufförer anställda än antalet fordon på företaget, just för att kunna följa lagen.

Så fungerar seriösa Åkerier.

Några invändningar som de som utför snöröjning har varit att "hur skulle det se ut" om vi var tvungna att ta 45 min. rast just när det snöar som mest och tvingas sitta där medans vägen korkar igen.
Ser ju inte bra ut men hur ofta har polgbilen kört 4 timmar i sträck, för det är faktiskt körtiden som reglerar när rast skall tas inte den faktiska arbetstiden som väntetid då fordonet står stilla.



Det som kan vara ett problem är att det är svårt att planera för väderförhållanden naturligtvis.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Vi åkte från Arlanda 40 mil(natt) norrut för några veckor sedan i det värsta snöoväder
vi någonsin har upplevt. Man undrar hur det står till innanför pannbenet på dessa
långtradarchaffisar. Man blir omkörd trots att sikten är lika med noll, man blir omkörd
trots att man håller lagstadgad hastighet. På ett ställe blev vi utträngda i snömassorna
så en olycka var nära. Så vilka som behöver mer kontroll är uppenbart och då menar
jag inte bara synen.
Tommy R
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Ja du TO+GU det finns rötägg inom alla yrken även bland chaffisar. Det som förvånar mig är att ni kunde köra i lagstadgad hastighet i detta snöoväder:wideeyed:

Höll du verkligen 90 km/H eller kanske till och med 110 km/H där det var tillåtet.
Tja jag bara undrar i all enkelhet.:rolleyes:

Sedan kan det ju vara så att det ni upplevde som svåra körföhållanden eller dålig sikt inte upplevdes som det av andra trafikanter.

Låg själv i fredags 14/12 i ca 5 km efter en PB när det var snöoväder i mina hemtrakter som körde i ca 60 km/h på en välplogad 100 väg med en kö på ca 400-500 m av bilar efter sig.

Den föraren hade troligen en annan uppfattning av väglaget än de som låg efter.
Allt är relativt som bekant.;)

P.S
En Bikamera hade kunnat dokumentera vådslös körning, och satt fast den som trängde ut er i snön.:)
D.S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Våran hastighet upp till Söderhamn 50-70, omkörd både i Harmånger
och Jättendal på 70 sträcka av dom som höll 90-100.
Tommy R
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Verkar som att alla förare av fordon ( exklusive rullatorer) behöver en uppgradering av både syn och uppförande i trafik. Körkort är ju ingen licens som visar att man kan köra.

Längtar till en bilkamera speciellt i trafik som råder på helger och semestertider då folk verkar ha lämnat omdömmet hemma i garderoben.
Har ca 100 000mil i tjänst och runt 80 000mil i privat körning i bagaget hittils så jag har sett en hel del...:mad:

Bosse
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

TO+GU det är inte ovanligt att bli omkörd även där det är 70 och man håller just 70.
Är det då av ett tungt fordon Trailer eller ett 24m bil+släp så känner även jag olust när det sker.

För min del begriper inte jag hur de som tar risken att hårdköra med ett stort fordon på dåligt väglag är funtade.
Men det kan ju vara "ungdomlig" övertro på sin förmåga :mad:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

ett sådant sönderstressande tempo det är i trafiken idag,,
samhället klarar inte av nån snö överhuvudtaget,,
straffen är också obefintliga,,
häromdan 16 bilar i en skithög på E6-fjärås,,naturligtsvis 15 av dom # vårdslöshet i trafik#ock femton dårar mindre på vägen med indraget körkort,:p,
ja har säkert 250-300 tusen mil bakom mej,,aldrig nånsin vart inblandat i nånnting,,
men i alla tider har hållt ett avstånd där man har koll på läget framför,,
ock sett plåtar-bilar-olyckor på begränsat avstånd flyga omkring,,
visst va de bättre förr!!:D:D
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Sunt förnuft saknas tyvärr inom lagstiftningen och särskilt inom Trafiklagstiftningen:)

Jodå min vän, Samma regler har gällt för all yrkesmässig trafik oavsett om det gällt gods eller väghållning. Tidigare har Polisen varit tillsynsmyndighet över ex. Väghållningfordon o "Sett mellan fingrarna på överträdelse" eller snarare inte rapporterat avvikande tid.
Tillsynen flyttades över till Transortssyrelsen som fann att de inte kunde göra några undantag i EU,s kör och vilotider. Nu har detta fixat sig som bekant.
Med andra ord en statlig myndighet godkänner olagligheter:wideeyed:

Grundreglen är max 8 timmars körtid som skall avbrytas efter 4 tim med antingen en rast på 15 min som sedan skall följas av en rast på 30 min. den måste förläggas som den sista under perioden.

Sedan finns det som alltid, för att göra det kompliserat:rolleyes: undantagsregler bland annat att det i vissa fall går att förlänga körtiden till 9 tim som då påverkar efterföljande dyngsvila och så vidare i all oändlighet.

Nu till "hur skulle det se ut om inte "plogbilen" fick köra så mycket som behövs för att hålla vägen snö/isfri.

Det kan knappast vara ett stort problem att fixa. Det är inte fordonet som har kör och vilotidsreglering utan chauffören.
Med andra ord det är bara för Åkeriet som utför detta jobb att ha tillräckligt med anställda så att den som kört sina timmar får avlösning.

Jämför Godstransporter där är i regel fler chaufförer anställda än antalet fordon på företaget, just för att kunna följa lagen.

Så fungerar seriösa Åkerier.

Några invändningar som de som utför snöröjning har varit att "hur skulle det se ut" om vi var tvungna att ta 45 min. rast just när det snöar som mest och tvingas sitta där medans vägen korkar igen.
Ser ju inte bra ut men hur ofta har polgbilen kört 4 timmar i sträck, för det är faktiskt körtiden som reglerar när rast skall tas inte den faktiska arbetstiden som väntetid då fordonet står stilla.



Det som kan vara ett problem är att det är svårt att planera för väderförhållanden naturligtvis.

Jo mycket krångliga regler för de som kör lastbil, men tror du missat lite i tiderna.
körtid 4 tim 30 min, sedan 45 min rast 4:30 till ger 9 timmar klrning per dygn, som kan förlängas till 10 timmar två gånger i veckan...

Sen får du jobba max 6 timmar innan rast (körtid inkl annat arbete).

http://www.transportstyrelsen.se/Gl...ktillstånd/Kor- och vilotider/PV09001_web.pdf

Att stanna och tanka, tvätta rutor, kolla lasten ÄR INTE RAST.
Värt att tänka på för alla privatbilister...
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Hon kom men inte lyste hon upp mörkret hon gick på parkeringsljus :twitcy:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Ok kudden som du skriver undantag hit och dit, men jag hävdar med en dåres envishet att grunden är 8 timmars körtid, efter 4 tim skall en rast tas, antingen då på 45 min eller 15 min och därefter 30 min inom en 8 timmars period.

Sedan kommer de där "undantagen" men jag har sett på "min" digitala skrivare att det lyst rött och uppmaningen "Körtid överskriden" RAST.

Nog om detta tror inte ens att Länsman är helt hundra på reglerna utan har egna tolkningar ute på vägen som det gäller att bestrida om man har rent mjöl i påsen för det blir väldans dyrt om man åker dit. Att glömma trycka på rätt knapp på skrivaren kan rändera 4000 - 10000 Kr i böter.

Undra hur mycket andra yrkesgrupper får böta om de glömmer trycka på "släck ljuset" när de går hem från jobbet:mad:
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Trafiksäkerhetsvård

Ok kudden som du skriver undantag hit och dit, men jag hävdar med en dåres envishet att grunden är 8 timmars körtid, efter 4 tim skall en rast tas, antingen då på 45 min eller 15 min och därefter 30 min inom en 8 timmars period.

Sedan kommer de där "undantagen" men jag har sett på "min" digitala skrivare att det lyst rött och uppmaningen "Körtid överskriden" RAST.

Nog om detta tror inte ens att Länsman är helt hundra på reglerna utan har egna tolkningar ute på vägen som det gäller att bestrida om man har rent mjöl i påsen för det blir väldans dyrt om man åker dit. Att glömma trycka på rätt knapp på skrivaren kan rändera 4000 - 10000 Kr i böter.

Undra hur mycket andra yrkesgrupper får böta om de glömmer trycka på "släck ljuset" när de går hem från jobbet:mad:

Det är inget undantag utan solklara fakta
Tommy:spinny:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trafiksäkerhetsvård

OK EVOAK kör som du vill, ligg på gränsen och hoppas att du inte står där med bötesförläggandent på 10.000 SEK.
Jag skiter i att ligga på gränsen kör efter grundreglerna och Åkaren klagar inte:)

Men det är inte lätt att konkurrera på den förstörda svenska arbetsmarknaden inom Transport o Bygg med de ny svenska Trälarna, de från Östeuropa.

Holland som är ett EU-land kräver att de som jobbar i ett Holländskt företag skall vara skrivna i Holland:wideeyed:

Varför gäller inte detta i Sverige:confused::confused:

Men det är ju val 2014 så---- var och en får väl dra sin slutsatts:twitcy:

Hasse.
 
Toppen