• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikförhållanden, något att tycka om?

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Det är ju detta som är kärnan till att lastbilarna ligger på så mycket bilen förmår tid är pengar.
Billigast ja så är det skall jag få kontraktet så får jag se hur lågt jag vågar räkna.
Det går ju ut över underhållet bilen måste rulla. Stillestånd vad är det jo förluster.
Vid besiktningen gäller det att få godkänt så iväg med dig lasten skall var framme i morgon kl 7.00
Jag förstår att det är gasen i botten som gäller.Men inte är detta bra för övriga traffikanter.
Något måste skärpas snöröjningen av våra vägar?Backarna det är där det korkar igen när en lastbil med släp viker sig eller inte ens kommer upp det är för halt.
Däcken mönsterdjupet krav på kjädjor på vintervägar kolla noga utlänska lastbilar kommer dessa fordon att klara våra vintervägar.
Som privat bilist har du helt andra förutsättningar, du kan planera din körning på ett helt annat sätt.
Kanske lite att tänka på för oss alla i trafiken.
Reta dig inte på en bil som påkallar din uppmärksamhet att komma för bi snabbt det kan vara så att det är livshotande för någon i bilen. Underlätta även den här omkörningen det känar vi alla på.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga kan vara något att tänka på hinner han med nu? Bäst att lätta på gasen.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej.

Glöm inte att i underkännande ingår tex. oljeläckage vid motor, dieselläckage vid anslutningar mellan tank och motor, fel på belysning.

Alla vet ju att en motor som är några år på nacken trycker ut lite olja
här och där. Dieselledningar fuktar lite i skarvar. Att 2 positionsljus av kanske 16 inte fungerar ljust den dagen eller att säkringen gått på en krets.

Alla dessa fel som inte är direkt trafikfarliga leder till underkännande.

I statistiken skiljs dessa inte från falerande bromsar, utslitna kopplingar mellan bil och släp, utslitna däck mm. som är betydligt allvarligare för trafiksäkerheten.

Peter.
Peter, obs vad jag refererade;
"Enl Göteborgsposten 2010-11-25 (utdrag); 90 procent av de bussar som trafikpolisen i Västra Götaland kontrollerat i höst har haft så allvarliga fel att de måste till verkstad innan de åter får sättas i trafik.
I atikeln sägs också bla map tisdagens bussbrand "Det är inte acceptabelt att bussar brinner, vad än orsaken är (Leif Blomquist 'S' ordf i Västtraf styrelse)".

Tycker att du är fel ute med "Glöm inte att i underkännande ingår tex. oljeläckage vid motor, dieselläckage vid anslutningar mellan tank och motor, fel på belysning". Eller "skämtar" du?

Ex drivmedels- och oljeläckage (= ingen bagatell) är den vanligaste orsaken till bilbränder, med underhåll ska det inte finnas något läckage (ingen bagatell och har inget med ålder att göra).

Dessa bussar som på goda grunder tagits ur trafik, en har tom brunnit upp, bussar skall självklart vara säkra för såväl passagerare som medtrafikanter.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Som jag i stort ser problematiken med trafikförhållandena idag, samspelet och respekten för medmänniskan /föraren, saknas. Precis som i övriga samhället, "alla" roffar åt sig efter konstens alla regler. Har jag ett stort fordon, en SUV eller Lb, ligger jag väldigt gärna någon meter bakom framförvarande. "jag klarar mig alltid" tycks tanken vara. Speciellt i dåligt väder praktiseras detta.
Detta är inget speciellt för E6, eller ens Sverige, nej samma fenomen råder i övriga Europa. Livet tycks vara en slit och släng produkt i dessa människors sinnen. Tills man själv indirekt eller direkt blir drabbad. Det finns alltid någon annan som både är större, starkare osv.

För egen del är det skönt att snart gå i pension och slippa bryet med alla former av förseelser och bortförklaringar. Därom kunde man skriva en bestseller.
Kör lugnt!

Mvh Fincan

"alla lever vi under samma himmel men har olika horisonter"

Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest

Peter, obs vad jag refererade;
"Enl Göteborgsposten 2010-11-25 (utdrag); 90 procent av de bussar som trafikpolisen i Västra Götaland kontrollerat i höst har haft så allvarliga fel att de måste till verkstad innan de åter får sättas i trafik.
I atikeln sägs också bla map tisdagens bussbrand "Det är inte acceptabelt att bussar brinner, vad än orsaken är (Leif Blomquist 'S' ordf i Västtraf styrelse)".

Tycker att du är fel ute med "Glöm inte att i underkännande ingår tex. oljeläckage vid motor, dieselläckage vid anslutningar mellan tank och motor, fel på belysning". Eller "skämtar" du?

Ex drivmedels- och oljeläckage (= ingen bagatell) är den vanligaste orsaken till bilbränder, med underhåll ska det inte finnas något läckage (ingen bagatell och har inget med ålder att göra).

Dessa bussar som på goda grunder tagits ur trafik, en har tom brunnit upp, bussar skall självklart vara säkra för såväl passagerare som medtrafikanter.

jag skämtar inte!!!!!. Bussar vet jag inget om, och bryr mej inte. Men de fel jag räknar upp gäller lastbilar och påverkar statistiken på "Tunga fordon".

Väntatills du behövt köra 70 000 mil med din husbil så skall du se att den är allt mindre än torr undertill.

Ej "amatör",

Peter.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det här är blev en riktig brandfackla. Jag förstår att det väcker känslor. Jag har i många år ansett våra svensak långtradarechaffissar som "vägens riddare". Visst finns riddarna kvar men de blir allt färre.

Peter skriver att "En lastbil med 60 ton och bra däck är det inte mycket väderlek som stoppar". Det är helt riktigt. Den stoppas knappast av en Volvo V70 heller men konsekvenserna blir svåra. Däremot stoppar den effektivt all annan trafik när den står på tvären över E4:an. Visst är inslaget av utländska tradare överrepresenterat nu när de tunga drakarna kasar runt på vägarna, men det är inte så enkelt. Jag har på kort tid blivt trängd av tradare, fått gira kraftigt pga tradare, jag har t o m kört av vägen för att inte köra in i en mötande tradare när den plötsligt ställde sig tvärs över Rv 23 vid en omkörning i det moddiga vädret! I samtliga fall har det varit svenska tradare.

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Krinil,hur vet du att det är svenska chaffisar?Om du inte känner till d så sitter d polaker,, slovener vitryssar å en massa andra typer i svensk reggade tradare nu för tiden.Det är den bistra verkligheten.
Ha d....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Krinil,hur vet du att det är svenska chaffisar?Om du inte känner till d så sitter d polaker,, slovener vitryssar å en massa andra typer i svensk reggade tradare nu för tiden.Det är den bistra verkligheten.
Ha d....

I två av de tre fallen blev vi kvar på platsen. Då var både jag ach chauförrerna kvar på platsen. Jag både träffade och pratade med dem. Så jag köper inte resonemanget om de ädla svenskarna och de andra "typerna". Det känns faktiskt som om branschen är på väg att spåra ur!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

anledningen till det är att man måste ha fart för att komma upp när det är halt,annnars blir man ståendes i backen

Om man anser att det är den framförvarande backen och inte trafiksituationen som bestämmer hastigheten, ska man genast stig ur sitt fordon och syssla med något annat!

L

Lotta och Jan

Guest

Alla som har tagit c eller dkörkort har fått lära sig att utföra daglig tillsyn före körning. Om alla hade utfört detta så hade man inte kört iväg med ett fordon som har fel och brister. Det tar 10 min. varje dag och ingår i dagliga rutiner. Att man sedan kör över sin förmåga skall man inte skylla på "marknaden", det är ett personligt ansvar. Betänk att personbilar är utrustade med vinterdäck. Tunga fordon däremot kör oftast omkring med sommardäck året runt. Då måste man anpassa hastigheten. Ett personligt ansvar.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tunga fordon ska inte få framföras med sommardäck på vintern!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

jag skämtar inte!!!!!. Bussar vet jag inget om, och bryr mej inte. Men de fel jag räknar upp gäller lastbilar och påverkar statistiken på "Tunga fordon".

Väntatills du behövt köra 70 000 mil med din husbil så skall du se att den är allt mindre än torr undertill.

Ej "amatör",

Peter.

Jag vet inte varför du kallar dig för ”ej amatör”, är det för att du möjligen kör lastbil och att vi andra som inte gör det är amatörer?

Betr 70.000 mil, jag kan inte ens tänka tanken att behöva köra ett fordon (lastbil, personbil eller MC) i dåligt skick! Fö ”tunga fordon” är mig veterligt inte undantagna från att behöva service/underhåll enligt serviceboken! Underhållskostnaderna ökar självklart med milen/åren, det är ett val för ägaren (trafiksäkerheten skall bibehållas).

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Varför ojar vi oss. Det viktigaste är ju att dom som är billigast får hand om snöröjning transporter mm. Visserligen kommer försäkringspremier att stiga på grund av alla olyckor. Men det tar man lätt igen, genom att handla billigt på nätet, och få varorna levererade av ett åkeri med låga transportksnader.
Nu har jag vist målat in mej i ett hörn, Eller murat in mej i källaren, kanske det heter nu mera.
Kör så det ryker;)
bosse b

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Visst har vi som konsumenter, precis som boss b skriver, ett ansvar. Jag tjatar ofta om att vi borde organisera oss och utöva vår samlade kraft, så kunde säkert mycket ändras. Exempelvis onödiga långa transporter. Belysa där låga priser uppnås genom ex bristande trafiksäkehet och onödig miljöpåverkan, osv. Nationella konsumentorganisationer som samarbetade med internationella motsvarigheter. Det är ju faktiskt vår samlade konsumtion som bekostar mycket av det här. Eller är jag för optimistisk! :)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ju mer transportarbete som utförs på vägar etc desto billigare blir det. Allt utgår från en parameter "transportkostnaden" i de formler som "logistikerna" tyvärr (i detta avseende) använder sig av världen över och som styr hur,varifrån, tillverkare, ta hem det gods vi behöver i vårt samhälle.

I ett penndrag skulle detta transportberoende kunna ändras om man tillförde ex en "miljöparameter som belastar transportkostnaden". Det skulle bla leda till "mindre" behov av transportarbete till förmån för allt närproducerat arbete (inte bara odling utan även för all slags produktion inkl industri).

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Får mig att tänka på det halvfärdiga italienska brödet som transporteras genom hela Europa och upp mot Sveriges nordligaste områden. Där bakas det färdigt ala
bakeoff. Transport givetvis med lastbilar.
Pusst!

mvh
Fincan

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det kann bero på att förarna blir allt yngre och saknar både rutin och ansvar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Många fordon körs enl vad man kan läsa ovan, utan säkerhetsmarginaler/över sin och fordonets förmåga i snömodd/halka, håller ex samma max hastigheter som gäller för sommarväglag (motiv kostnader?). Detta sker öppet mitt bland övriga intet ont anande men riskutsatta trafikanter.

I Sverige skyltar man inte med reducerad hastighet vid nederbörd .... i andra länder detta via skyltning, i vissa fall man får man inte heller köra varsomhelst med alla fordon.

Lastbilar med totalvikter på ca 60 ton och massor av Hk, många hjulaxlar med drivning på en enda av axlarna, utrustad med ojämnt slitna däck runt om, framförd i alla lägen med max tillåten fart, lämnar snömodd som mörklägger mötande och omkörda vägtrafikanter ..... mm - ingen bra kombination för att samsas bland övrig trafik.

Dessa övriga trafikanter oftast med personbilar utrustade med vinterdäck har i sig bättre vägegenskaper men lägre placerade vindrutor vilket är en del av problemet (sikten). Man bör betänka att samma trafikregler gäller för alla trafikanter oavsett fordon och i taskigt väglag gäller hänsyn, hänsyn ... och den får inte vara kostnadsbunden ... !

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Citat från ovan; "En lastbil med 60 ton och bra däck är det inte mycket väderlek som stoppar".

Nä, hoppsan stopp - va i h-e nu igen, mina kostnader hjälp???

Toppen