• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikanters attityder, överdrivet eller inte?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Trafikanters attityder, överdrivet eller inte?

Tror att Åke & Gertie har greppat hur en stor del av verkligheten i detta med attityder förändrats. Har jobbat i yrkestrafiken större delen av mitt liv. Tidigare fanns det en yrkesheder detta med att vara tydlig och förutseende samt hjälpsam i trafiken. Detta har mer o mer suddats ut och blivit lite "jag ska fram o skiter om andra får vänta". Och yrkestrafikanter kör lite samma stil. En samhällsutveckling inom allt har drabbat detta fenomen och den stora frågan är, hur vi skall kunna rätta till saken. Det jag själv kan göra åt saken som yrkesförare är att fortsätta med den rätta attityden. Häggen i Umeå

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Häggen!
Vad glad jag blir när jag läser din tolkning av mitt inlägg. Det är precis så jag menar. Hur många föräldrar säger inte till sina barn " Ni skall köra som jag säger och inte som jag kör".
/Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Förr kallade långtradarchaffissarna för vägens riddare.
Nu gäller oftast regeln "Störst går först".

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tidigare fanns det en yrkesheder detta med att vara tydlig och förutseende samt hjälpsam i trafiken. Detta har mer o mer suddats ut och blivit lite "jag ska fram o skiter om andra får vänta".

Hehe sådant ser man mycket i Falköping " jag skall fram och jag skiter i om andra får vänta och det är dom som ligger i 30 på "genomfartsgatorna" och gärna slickar mittstrecket och när det är rödljus så sitter dom nog och tittat på att nu blir det grönt jaha då frikopplar jag och lägger väl i 1:an nu och släpper upp kopplingen ... oj är det redan gult igen men jag hinner nog ... Lite överdrivet men man får vara glad om 2 eller 3 bilar kommer över per grönljusintervall .

Visst det går långsamt och försiktigt men suck så irriterande med dessa sniglar , jag vill dock påpeka att jag är ingen raceförare i stan men man vill ju gärna att det skall flyta lite .

När vissa kommer till en rondell så går det ju inte flyta in i rondellen utan halva rondellen skall vara tom innan man skall våga köra in .

B

Boxer

Guest

Skåningarna tycker själva att de är landets bästa bilförare. Hela var fjärde person ger sig själv toppbetyget en femma. Totalt anser endast två procent Sveriges bilförare att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet, och var femte man ger sig själv högsta betyg. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Låter som Husbilsklubben följer riksgenomsnittet, det är svårt att ändra attityder när 98% tycker att dom kör lika bra som medelbilisten eller bättre. 3 av 4 män anser att dom kör bättre eller mycket bättre än medelbilisten.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Klockrent Boxer, klockrent! Du slår huvet på spiken.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Skåningarna tycker själva att de är landets bästa bilförare. Hela var fjärde person ger sig själv toppbetyget en femma. Totalt anser endast två procent Sveriges bilförare att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet, och var femte man ger sig själv högsta betyg. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Låter som Husbilsklubben följer riksgenomsnittet, det är svårt att ändra attityder när 98% tycker att dom kör lika bra som medelbilisten eller bättre. 3 av 4 män anser att dom kör bättre eller mycket bättre än medelbilisten.

Hur görs bedömmingen "bra" ?

Hur är man "bra" ?

B

Boxer

Guest

Hur görs bedömmingen "bra" ?

Hur är man "bra" ?

Det lämnar undersökningen åt var och en att bedömma men jag antar att de flesta tycker det är att köra på ett hänsynfullt och trafiksäkert sätt. Det finns naturligt vis dom som tycker annorlunda, men grejen med undersökningen är ju att dom tycker sej vara duktiga.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Förr kallade långtradarchaffissarna för vägens riddare.
Nu gäller oftast regeln "Störst går först".

Då är det nog läge att köpa in denna "lite" förstorade 3-axlade Hummer med 6 st 24" hjul, speciellt om de flesta bilförare själva anser sig köra så bra?

Toppen