• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikanters attityder, överdrivet eller inte?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Aftonbladets nätupplaga just nu; http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article8405186.ab Ingen annanstans än i Sverige finns sådan hänsynslöshet

En ensidig jakt på fortkörare räcker inte för att för att komma tillrätta med olyckorna i trafiken. Man måste jobba med attityder. Framförallt med unga pojkars attityder, men även med jäktade kvinnors, och med stressade medelålders mäns attityder.

Vägarna är inte ett dataspel, där liv och död bara är på låtsas. Vägarna är en skör bit av infrastrukturen där alla ska ha rätt att färdas. För att ta sig fram säkert. Utan risk att i varje ögonblick överfallas av mottrafikanterna.

B

Byggare Bob

Guest
Sv: Trafikanters attityder, överdrivet eller inte?

Jag tror att man upplever samma sak i trafiken i de flesta länder. Det som starkt skiljer Sverige från övriga Europa är ofoget att prata i telefon under körning. Inte minst tung trafik ingår bland dessa "hulliganer".

Att i snömodd få möte med en stor lastbil där föraren snackar i luren är inte roligt. Kan inte förstå varför man inte låta bli detta ofog. Tror inte det kan vara så viktiga saker att avhandla att tiden för att stanna skulle påverka meddelandet.

Lätt att tänka tillbaka på den tid då det inte fanns mobiler och hur man då löste olika frågeställningar.

:wideeyed:Kanske är det så att min generation börjar bli mossig och oförstående till teknikens utveckling?:wideeyed:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det finns bra tekniska lösningar för telefon i bil. I min husbil har jag en kombinerad radio/navigator/CD/DVD/Backmonitor som också trådlöst dockar telefonen. (blåtand)
Allt sköts sedan från knapparna på ratten och ljudet komer i högtalarna. Microfonen sitter i apparaten i mittkonsolen. Detta lämnar händerna fria och stör ungefär lika mycket som en bra låt på radion. Det är så bra ordnat att telefonboken kommer upp på backkameraskärmen och uppringning sker med ett knapptryck från ratten.
Ibland är tekniken rätt bra att ha.

F

F.d. 52919

Guest

Vår lösning är att co-driver sköter all apparatur eftersom vi alltid åker tillsammans sen om jag kör ensam så har jag telefon på tyst passning och mobilsvar!!
Morfar

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag tror att ni missuppfattar och förringar de problem som Collins tar upp i Aftonbladet, han skriver där bla vidare;

Jag kör varje år hundratals mil i olika länder och på olika kontinenter men ser aldrig en sådan buskörning, en sådan hänsynslöshet och en sådan oginhet som på de svenska vägarna.

Sverige har på grund av polisens totala felsatsning blivit trafikvärstingarnas paradis på jorden. Notoriska fortkörare är extremt uppmärksamma på eventuella poliser och har kollen på fartkamerorna. Det är inte de som stoppas, bötfälls och i värsta fall blir av med körkortet. Utan vanliga Svensson som glömt bort sig och missat en hastighetsskylt.

Och medan polisen jagar Svensson kryssar busarna mellan filerna, tränger andra bilister, orsakar inbromsningar och plötsliga undanmanövrer och hotar både säkerheten och lugnet på vägarna. År efter år. Värre och värre.

B

Byggare Bob

Guest

Hej Relax,
nej, jag tror inte någon förringar de påstådda problemen, de finns, klart och belagt och vad oginheten beträffar är den absolut slående här i Sverige, inte minst när det gäller att släppa fram- eller in en medtrafikant. Detta problem ser man ytterst sällan på kontinenten, även om det där också finns flåbusar i trafiken.
Det är också rätt att polisen många gånger riktar sin uppmärksamhet på de som av misstag råkar överträda hastighetsgränsen med någon enstaka kilometer istället för att försöka klämma åt de utstuderade busarna som vet var kamerna är placerade. Men så är det ju med det mesta här i samhället, småsyndarna är lättast att klämma åt.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag tror att ni missuppfattar och förringar de problem som Collins tar upp i Aftonbladet, han skriver där bla vidare;

Jag kör varje år hundratals mil i olika länder och på olika kontinenter men ser aldrig en sådan buskörning, en sådan hänsynslöshet och en sådan oginhet som på de svenska vägarna.

Sverige har på grund av polisens totala felsatsning blivit trafikvärstingarnas paradis på jorden. Notoriska fortkörare är extremt uppmärksamma på eventuella poliser och har kollen på fartkamerorna. Det är inte de som stoppas, bötfälls och i värsta fall blir av med körkortet. Utan vanliga Svensson som glömt bort sig och missat en hastighetsskylt.

Och medan polisen jagar Svensson kryssar busarna mellan filerna, tränger andra bilister, orsakar inbromsningar och plötsliga undanmanövrer och hotar både säkerheten och lugnet på vägarna. År efter år. Värre och värre.

Jaha och som svensson har jag rätt att missa en hastighetsskylt och slippa böter bara för att jag glömt bort mig.:rolleyes: verkar som Collins åkt på fortkörningsböter men jag kan ju ha fel där:D

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Fel kan även "Svensson" göra som Collins skriver men inte med någon som helst rätt! Jag anser att Collins är helt rätt ute med hela innehållet i sin artikel!

Jag har själv torskat ett antal ggr betr fortkörning, jag försvarar inte mina fortkörningar de har varit både medvetna och oförsvarbara (tider till möten, mm). Jag vägrar tro att andra förare inte själva skulle veta vad de sysslar med, ex köra för fort, tränga andra, självhävdelsebegär, mmm!

"Mogna och ansvarskännande förare" inser naturligtvis att vägar inte är bra "lekplatser" men alla är tyvärr inte mogna och saknar kanske den självinsikt som Collins ytterst avser/efterlyser. Trots allt så kan vi alla någon gång göra fel - som den Svenson som Collins beskriver.

F

F.d. 52909

Guest

Håller fullständigt med, ser dagligen en massa "idioter" ute på vägarna som absolut inte skulle få köra ett motorfordon.

F

F.d. 25098

Guest

Men Relax!!!

Du har ju "medvetet" kört för fort till dina möten. Vad får det dej att klandra ner pår ungdommar som kör för fort mellen fartkamerorna?? "Svensson" som missar kameran är väl mer okoncentrerad än ungdommarna som ser skyltarna.

Peter.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Jag tycker Collin överdriver rätt rejält när han spetsar till det med att vi i Sverige skulle vara så usla. Han har rätt i att vi är kassa på rätt mycket och att attityderna måste förändras men att vi är är ett paradis för bildårar är ju befängt. Om det nu skulle vara fallet skulle vi inte ha lägst dödstal i trafiken i jämförelse med folkmängden. Typiskt tillspetsad artikel av kvällspressen.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Herre min skapare vad bra vi är.............Det är bara andra som gör fel- kör för fort -ligger i fel fil -parkerar som krukor mm mm.
Yrkestrafiken livsfarlig, kör odubbat, kör för fort, livsfarlig att möta - uttröttade förare mm
Att vi egentligen vågar fara ut på våra vägar är ett under.
Tror jag går ut i vår insnöade bil och njuter en stund med ett glas gott vin med lite bra musik och begrundar detta som skrivs om bilismen och dess förare. Kanske läser om något trovärdigt i Aftonbladet. Vem vet????
En trevlig helg tillönskas alla och grubbla inte för mycket på andras beteende och framfart....
Hälsningar Bror

F

F.d. 29925

Guest

Ja, nåt fel måste det vara på svenska bilister, i alla fall om man ser på antalet döda i förhållande till folkmängden. Eller är det kanske så att vi är bäst i hela EU, ja kanske hela världen?:rolleyes:

För egen del är nog Parlermo en stad där man nog helst bör åka Taxi. På Malta, visserligen en del år sedan, där gällda t.ex inga stoppskyltar utan den som kom först fram till korsningen och signalerade ansåg sig ha rätt till företräde. (det funkade för malteserna)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tack och lov styrs inte trafiksäkerhetsarbetet enbart av kvällspressen. Collin är säkert en kunnig motorjournalist men hans huvudsakliga uppgift är inte att höja trafiksäkerheten..., det är att sälja lösnummer. Visst kan man tycka att polisen borde satsa mer på beteendeövervakning än rena hastighetskontroller..., särskilt om man själv nyligen torskat för en fortkörning.

Samtidigt är de här diskussionerna förbaskat bra. Oavsett vad vi skriver här får det oss att tänka efter. För det handlar aldrig om "dom", utan det handlar alltid om oss! Det är vi tillsammans som utgör hela trafikmiljön. Det är vi tillsammans som avgör hur säker trafiken blir.

Krister N

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Attityderna i trafiken blir aldrig bättre utan bra förebilder och var finns dom??
/Åke

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Men Relax!!!

Du har ju "medvetet" kört för fort till dina möten. Vad får det dej att klandra ner pår ungdommar som kör för fort mellen fartkamerorna?? "Svensson" som missar kameran är väl mer okoncentrerad än ungdommarna som ser skyltarna.

Peter.

Hej Fuzzy!
I regel har väl "ungdomar" körkortet på prov eller ?
Mvh.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej Fuzzy!
I regel har väl "ungdomar" körkortet på prov eller ?
Mvh.

Alla har väl körkort på "prov" för sköter man sig inte så ryker det och jag håller med om mycket som snacket om att mobiltelefoni i samband med bilkörning tar bort koncentrationen från körningen men vart drar man gränsen ?

Jag anser även att köra bil och äta glass , leta efter den borttappade nappen till det skrikande barnet , hur många har man inte sett köra bil med korv med bröd i handen : Vart drar man gränsen ??

När det gäller attityder och lagar är man ju även förvånad (kanske inte ) över hur många som kör fulla varje dag och min senaste kontakt med sprit var när min familj blev rammade av ett rattfyllo som sedan smet , som tur blev det ingen frontalkrock och jag kunde vända och stoppa henne (1,78 i promille hade damen på 65år) .

Sen har vi ju dom Svenska vägarna som dom satt hastighetsbegränsningarna så man inte snart kan köra på den högsta växeln och jag ser likheter med "farfars bilar" på Liseberg ,
vissa sträckor är så urbota tråkiga och köra på så man får ju ..... Breda vägar som förrut var 90km/h och är nu sänkta till 70 km/h men man spar ju bränsle :) .
Visst man tjänar/sparar inte mycket tid och man kanske skall köpa sig en gammal bil som skrammlar och lever så man håller sig "vaken" ;) :) .

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Det behövs erfarenhet som bilförare, pricis som med allt annat här i är i livet. Att öppna upp våra fina motorbanor med jämna mellanrum för ungdommar ( och även vi äldre ) med lite slalom och bromsövningar och som final att få köra några varv i full fart kan säkert fostra.
Det är ju betydligt bättre och säkrare att tappa kontrollen på bana än i trafiken.

Har själv haft nöjet att få testa 3 av Sveriges fina motorbanor och kan bara säga att inte blev det någon buskörning på vägen hem.

Det kan naturligtvis slå fel och man utnyttjar sin nyvunna erfarenhet i trafiken, men jag möter hellre en fartdåre som vet var gränsen går än en som testar sina gränser.

Peter.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Håller helt med dig Fuzzy, har haft "yrkesförmånen" att bla testa/följa upp bilar fram till introduktion inkl jämförande prov med konkurrentbilar på Volvos testbanor i Hellered - på allmänna vägar med trafik gäller dock så mycket mer än bara det tekniska framföradet av fordonet!

Mot bakgrund av egna erfarenheter, tror jag dessutom att motorcyklister "som verkligen lärt sig köra aktivt" får närbesläktade och minst lika nyttiga erfarenheter med att ex "planera sin egen körning"!

Toppen