Det är nog ganska ovanligt att elektroniken där nere skulle bli varm... För normalt skall ju ny kall luft komma in därnere, och då kyler den ju ner området runt elektroniken... Har du mätt upp värmen så du vet att elektroniken blir varm..Visst har du rätt. Fläkten gör mest nytta vid det övre gallret som evakueringsfläkt. Och där bör den vara placerad. Som du skriver konvektion stiger alltid.
Det som jag tycker tillverkarna har missat är någon form av kylning för elektroniken. Kanske en annan konstruktion av boxen till modulen så att elektroniken inte blir för varm.
Det borde gå att bygga in en styrning i kretskorten från början för att tex starta en fläkt för att kyla ner elektroniken. Det finns olika sånna lösningar.
Ett exempel är elmotorer om den blir för varm. De Finns PTC givare i lindningen som stoppar motorn via extern styrning.
Eller att modulen inte är placerad bakom kylskåpet.
Det kan bli ganska varmt bakom skåpet.
Under alla mina år nere vid Medelhavet där jag varit med på temp upp till +42, men ändå har elektroniken inte lagt av..... Så jag förstår inte varför du skulle få problem med för varm elektronik...