Snacka om rörig tråd! ! Frågan gäller om äldre bensin husbilar bör gå över till 98 oktan eller kan använda E10 .
Tur att det finns andra ställen på Internet att läsa om detta på.
Det finns listor där man kan se vilka bilar som klarar E10 o vilka som inte ska använda E10. I så fall blir det 98 oktan som gäller. Men nu till frågan... vad gäller för äldre.. 1980 tals..tidiga 1990 talsbilar.
Frågeställning handlar
överhuvudtaget inte om huruvida motorn startar eller ej! Det handlar om risken för inre skador i motorn, ventiler? Det handlat om huruvida t ex bensinpump, bensinledningar, förgasarpackningar, insprutning.. ej på äldre.. aluminiumdetaljer påverkas. Då jag googlat runt ..även på tyska sidor.. så hittar man inga svar då det gäller dessa äldre årsmodeller.
.............................................
Något blyersättningsmedel använder inte jag. HansErik vem har sagt att du ska använda det? Här blir jag osäker?
....................
Zlatko.... den som får tji är nog också du.....i Danmark tankar du också E10 o samma blandning finns i Tyskland...så det är Sverige som är sent ute...
...............
Rådet är jättetydligt.... motormodeller som finns med på listan o där det avråds från E10.... då är det detta som gäller!
Men de känsliga motorerna som tas upp där är..runt år 2000. Lite före o lite efter.