• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt beteende!

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
506
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Lite bilder googel earth Råsvik badplats.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240521_170513_Google Earth.jpg
    Screenshot_20240521_170513_Google Earth.jpg
    1,7 MB · Visningar: 108
  • Screenshot_20240521_170437_Google Earth.jpg
    Screenshot_20240521_170437_Google Earth.jpg
    1,8 MB · Visningar: 108

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
813
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Tror att det kan vara falsk anklagelse. Inga husbilsägare tömmer i stora mängder, det gör däremot ofta sommarstugeägare för att slippa kommunens avgift.
Jag håller med dig i sak, men i det aktuella och relaterade fallet, Råsviks badplats, som jag har jag en personlig kännedom om så kan jag upplysa om att antalet sommarstugor i området är så få att det kan inte vara de som ligger bakom den stora ökningen. Det är nog tyvärr så att det är vi husbilsresenärer som, till största del, ligger bakom ökningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag håller med dig i sak, men i det aktuella och relaterade fallet, Råsviks badplats, som jag har jag en personlig kännedom om så kan jag upplysa om att antalet sommarstugor i området är så få att det kan inte vara de som ligger bakom den stora ökningen. Det är nog tyvärr så att det är vi husbilsresenärer som, till största del, ligger bakom ökningen.
Om tömning firman inte har lagt slangen i sjön.. :swoon::twitcy:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tror att det kan vara falsk anklagelse. Inga husbilsägare tömmer i stora mängder, det gör däremot ofta sommarstugeägare för att slippa kommunens avgift.
Utan att ta ställning till vem som "tömmer i stora mängder" skulle jag vilja säga att jag har uppmärksammat följande del i inlägget "för att slippa kommunens avgift". Om det är så att kommuner inför nya eller höjer gamla olika avgifter så kan det ha sådana följder att man "tömmer i stora mängder". Konsekvenser bör då, i rimlighetens namn, vara att ansvariga politiker avskaffar dessa avgifter... alltså denna företeelse, som beskrivits i inlägg #1, skulle medföra positiva, generella effekter ;=)).
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Trots att det finns vissa här som anser att man ska skydda och mörka de som inte sköter sig och att det skulle vara förtal att ta bild med regnummer på en parkerad bil anser jag att det bästa medlet mot allt oskick är att få skämmas! Tyvärr har ju inte vare sig polis eller p- vakter resurser och möjlighet att lappa vid alla tillfällen vare sig de som parkerar som på bilden eller ställer 10 meters bilar på tvärs över 4-5 rutor!
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Trots att det finns vissa här som anser att man ska skydda och mörka de som inte sköter sig och att det skulle vara förtal att ta bild med regnummer på en parkerad bil anser jag att det bästa medlet mot allt oskick är att få skämmas!
Tyvärr är det inte speciellt smart att hänga ut folk som gör fel. Det är ju lätt hänt att det också blir fel och så hamnar hela diskussionen fel. Man måste alltid respektera personer, men däremot inte alltid deras handlingar.

Bättre är att på djupet försöka ta reda på varför folk gör så här och utefter det ta fram bra lösningar. Tidsödande och svårt, men trevligare och långsiktigt mycket mer effektivt!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Trots att det finns vissa här som anser att man ska skydda och mörka de som inte sköter sig och att det skulle vara förtal att ta bild med regnummer på en parkerad bil anser jag att det bästa medlet mot allt oskick är att få skämmas! Tyvärr har ju inte vare sig polis eller p- vakter resurser och möjlighet att lappa vid alla tillfällen vare sig de som parkerar som på bilden eller ställer 10 meters bilar på tvärs över 4-5 rutor!
Alternativet kan lätt bli motsatsen till att ”skydda och mörka de som inte sköter sig”, dvs att det dras igång ett drev som kastar skit på en oskyldig. Just i det här fallet förefaller det vara så att den som parkerat gjort en tydlig överträdelse av lagen och/eller sunt beteende. Men var det bilägaren eller någon annan som parkerat och därmed var den skyldige? Vem skall hängas ut, egentligen? Det finns många andra exempel på sätt att parkera, utan föregående körning på promenadväg, som kan vara nästan lika upprörande men vet man inte vad de beror på (akut sjukdom eller motorhaveri kan vara orsaker) skall man passa sig för att hänga ut vederbörande. Men sådana hänsyn brukar drevet inte bekymra sig om, frågan om man vet eller missförstått sakförhållandena finns inte alltid på agendan där.

(Ett litet självupplevt exempel är när en gravt okunnig person helt utan intresse att ta reda på hur det verkligen förhöll sig fick för sig att den båtbrygga jag är delägare i var en allmän badbrygga, vilket den definitivt inte är, och startade en FB-tråd som klagade på oss båtägare som ”kidnappat” bryggan. Snabbt drog drevet igång och idiotiska kommentarer och tips i stil med ”sänk båtjävlarna” osv haglade in. )
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Trots att det finns vissa här som anser att man ska skydda och mörka de som inte sköter sig och att det skulle vara förtal att ta bild med regnummer på en parkerad bil anser jag att det bästa medlet mot allt oskick är att få skämmas! Tyvärr har ju inte vare sig polis eller p- vakter resurser och möjlighet att lappa vid alla tillfällen vare sig de som parkerar som på bilden eller ställer 10 meters bilar på tvärs över 4-5 rutor!
Det handlar inte om vad vissa här anser. Det handlar om den lagstiftning och den sekretess vi har i Sverige. Jag kan också bli fly förbannad på de som struntar i regelverk och lever enligt egen lag. Men lik förbannat måste jag och framförallt Husbillsklubben, förhålla sig till den lagstiftning som finns. Sen kan jag ibland tycka att den är åt helvete, men det innebär inte att jag bryter mot den! Vill vi ändra lagstiftning och regler gäller det att agera politiskt, inte bara gnälla på ett forum!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det handlar inte om vad vissa här anser. Det handlar om den lagstiftning och den sekretess vi har i Sverige. Jag kan också bli fly förbannad på de som struntar i regelverk och lever enligt egen lag. Men lik förbannat måste jag och framförallt Husbillsklubben, förhålla sig till den lagstiftning som finns. Sen kan jag ibland tycka att den är åt helvete, men det innebär inte att jag bryter mot den! Vill vi ändra lagstiftning och regler gäller det att agera politiskt, inte bara gnälla på ett forum!
Jag håller fullständigt med Krinil om att lag ska följas alltid.

Det finns ett litet problem med ovanstående, nämligen att det finns så många lagar att det inte alltid är självklart att man följer lagen eller att man följer något som man tror sig vara säkert på att det är "lagen" som man följer.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tyvärr är det inte speciellt smart att hänga ut folk som gör fel. Det är ju lätt hänt att det också blir fel och så hamnar hela diskussionen fel. Man måste alltid respektera personer, men däremot inte alltid deras handlingar.

Bättre är att på djupet försöka ta reda på varför folk gör så här och utefter det ta fram bra lösningar. Tidsödande och svårt, men trevligare och långsiktigt mycket mer effektivt!
Helt rätt. Hur ska man göra det? Vem ska höra det? Hur ska vi bete oss i konkreta fall?

För att inte leda diskussionen för långt från trådskaparens ämne har jag nu startat tråd "Juridisk tolkning funktion" där vi kan diskutera generellt vissa lösningar på liknande situationer.
 
Toppen