• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt beteende!

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Denna artikel har jag idag läst i Oskarshamn-tidningen och det gör mig riktigt besviken på hur vissa av oss beter sig . Inte undra på att det kommer upp fler o fler bommar och förbudsskyltar för husbilar som hindrar oss att komma fram till t.ex badplatser . Jag uppmanar att de som känner sig träffade-- att tänk om och gör rätt hädanefter!
Tommy

 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tror att det kan vara falsk anklagelse. Inga husbilsägare tömmer i stora mängder, det gör däremot ofta sommarstugeägare för att slippa kommunens avgift.
Jag tror inte att det har byggts så mycket sommarstugor som det har ökat i avfall däremot har antal husbilar sedan 2020 ökat kraftigt och det har man ju sett hur en del beter sig.
Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror att det kan vara falsk anklagelse. Inga husbilsägare tömmer i stora mängder, det gör däremot ofta sommarstugeägare för att slippa kommunens avgift.
Tyvärr är det nog sant, på ett tyskt forum rekommenderades det t.o.m. att i Sverige använda toaletter/bajamajor vid badplatser och rastplatser för tömning av toaletter. Därmed inte sagt att det bara är tyskar som gör det..?!
 
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hmm, kan kanske vara en kombination.
Jag vet de som inte har toa i sina övernattningsfordon och skita måste man någonstans. Då kan det vara ett bra alternativ för vid stranden vill man ju vara.
Inte bara dom förresten, många hb ägare med fina badrum använder varken toa eller dusch.
Så att man tömmer bajstunnan är kanske inte hela sanningen, det är kanske mer att man tömmer sig själv och det är fler besökare nu.
Pandemin medförde att vi har ett större friluftsliv nu, det är ju konstaterat. Positivt.
Men jag kan ha fel, det har hänt en gång förut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Denna artikel har jag idag läst i Oskarshamn-tidningen och det gör mig riktigt besviken på hur vissa av oss beter sig . Inte undra på att det kommer upp fler o fler bommar och förbudsskyltar för husbilar som hindrar oss att komma fram till t.ex badplatser . Jag uppmanar att de som känner sig träffade-- att tänk om och gör rätt hädanefter!
Tommy

Det är kanske dags att kommunen sätter upp skyltar som hänvisar till lämpligare tömningsställen vid varje toa? Och samtidigt förklarar att det är förbjudet att tömma toalettavfall där.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Det är kanske dags att kommunen sätter upp skyltar som hänvisar till lämpligare tömningsställen vid varje toa? Och samtidigt förklarar att det är förbjudet att tömma toalettavfall där.
Och varför ordnar inte varje kommun med intresse av turism möjlighet till tömningar. Jag tycker att Norge är ett föregångsland när det gäller detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och varför ordnar inte varje kommun med intresse av turism möjlighet till tömningar. Jag tycker att Norge är ett föregångsland när det gäller detta.
Jag tänkte också något liknande, ofta diskuteras det att man vill ha besök av turister, men man tänker inte tanken vidare hur man skall
göra det enkelt och trevligt att vara turist i kommunen. Om dom har tömningsplatser, finns det tydlig angivet på kommunens hemsida, vid turistbyrån, badplatser och andra platser som turister förväntas besöka? Eller klagas det bara som ovan?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tänkte också något liknande, ofta diskuteras det att man vill ha besök av turister, men man tänker inte tanken vidare hur man skall
göra det enkelt och trevligt att vara turist i kommunen. Om dom har tömningsplatser, finns det tydlig angivet på kommunens hemsida, vid turistbyrån, badplatser och andra platser som turister förväntas besöka? Eller klagas det bara som ovan?
Men det fattar ni väl....

Gör kommunen en plats där man kan lägga typ trädgårdsriset, då komme home sapiens att slänga allt möjlig annan avfall där..
Gör kommunen en sopsortering.... Så kommer home sapiens att slänga i fel tunna utan att de bryr sig...
Gör kommunen en parkeringsplats vid typ stranden så kommer home sapiens att parkera sin husbil där...
Gör kommunen en allmän toalett så kommer home sapiens att tömma sin toa kassett där...

Skall ni komma någonstans med en klagan så måste ni tyvärr klaga till HAN DÄR UPPE och påtala de alvarliga bristerna hos home sapiens... :swoon::twitcy:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Varför inte be de ansvariga i kommunen att ta en studieresa till Gotland?
Där har man ordnat med en riktig servicestation med tömning o vatten för oss som åker omkring med husbilar.
I det avseendet har Visby kommun visat sig vara mycket gästvänligt sinnade till oss, husbilsåkare.

Borde detta inte lyftas fram av HBK, så att andra kommuner får upp ögonen för liknande initiativ?
Iallafall tycker jag, att en större intresseförening borde bemöta sådana här påhopp,
som utpekar en särskild kategori besökare... :mad:
Vi blir ju nästan jämställda med skarvfåglarna, näriga och tärande tills allt är förstört och nerskitat...
 
Senast ändrad:
Toppen