Vad säger man till den som mist sin älskade livskamrat och vän. Sorgen har sitt speciella ansikte och liknar egentligen inga andra känslor vi har. Eftersom jag hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med sörjande mänskor har jag fått en stor ödmjukhet inför sorgens komplexitet och individualitet. Vi sörjer som de vi är. Men två ting fungerar alltid i sorgen och det är kärlek och tid. Och kärlek ger ni varandra i familjen och bland vänner, och i Ditt fall Gittan har du en stor skara följare på HBK som uttrycker kärlek omsorg och värme. Allt det får Du ta till dig Nu och minnas med värme att så här ville Jojje ha det. Han ville ha med sina resenärer i HBK också på den sista resan. Vilket jag och många andra är djupt tacksamma och imponerade över. Tiden, den andra vännen i sorg, kommer först så småningom, när ni i familjen med tacksamhet kan minnas Jojje men också börja leva och se framåt. Det finns forskning på detta som visar att man behöver minst ett år för att helt lyfta blicken om framtiden. Själv är jag inte helt säker på det, men har många exempel från arbetet med sörjande mänskor att det kommer en dag då man på nytt höjer blicken och börjar leva på nytt. Med dessa ord vill jag tacka för att jag genom HBK fått vara med på
Jojjes sista resa och att du Gittan hela tiden funnits som stöd och support. Vänligen Annar