• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös uppkoppling

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Trådlös uppkoppling

Var noterade jag något om att jag inte accepterar strålning????
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Vi var i spanien under sommaren. Vis av föregående års problem med att få en bra och stabil uppkoppling så införskaffades i våras en kraftfull antenn med USB från Radio-Labs USA. ¤RadioLabs || WaveRV - Motorhome Wireless System

Denna ger nog det man behöver. Vissa säger att den är förbjuden, men vid vår import så var den svenska tullen mest intresserad av att få sina drygt 600 skr i tullavgift. På sydligare breddgrader är det nog ingen som bryr sig.:D

/Lars
Hur tyckte ni att den fungerade? Hade ni några problem vid beställningen (lång leveranstid, fick ni kontakta tullen etc.)
Betalade ni med kort via internet?

/Göte
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Göte&Ing-Britt

Antennen fungerar mycket bra. Lätt att installera, bara stoppa in medföljande cd-skiva samt sätta i usb-kabeln sedan fungerar den perfekt.
Beställde via Internet, betalade med Mastercard, paketet kom hem till dörren med posten efter ca 10 dagar. Vid utlämningen krävde posten tullens avgift på ca 600skr.
/Lars
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Förutom den antenn för hembygge som Knugrone tipsade om tidigare så finns det fler antenner av skilda slag både att köpa och att bygga själv på samma webbsida:
antenna
Klicka på antennas.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Radio-Labs antenn är nog häftig men väldigt lång. Däremot är det säkert en god idé att ha inbyggd USB. Jag funderar på denna. €59 med frakt.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Henka,

Antennen ser bra ut. På vilket sätt betalar du, IBAN - creditkort eller annat ? Dom vill gärna att man betalar med PAYPAL men har dåliga erfarenheter så helst vill jag betala på ett annat sätt.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Radio Labs antenn har en total längd på 63cm varav den aktiva antennen är36cm.
Jag har gjort ett enkel lösning där jag via den stora takluckan (Hymer) kan fästa antennen på taket i samma fäste som solcellen och dessutom vika ned den om så behövs.
/Lars
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej Peking,

"Trådlöst"s utrustningens svagaste länk är själva USB-adaptern. Träffade flera i vintras som hade fått fel i adaptern, antingen i elektronik eller i antennkopplingen (svag i fästet). Den är inte heller speciellt effektstark. Jag är ingen expert, men jag skulle satsa på Radiolabs utrustning eller som någon annan USB-adapter med mer effekt.

hälsning
jyrkla/274
 

tomten

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Leksand
HBK-Nr
21096
Medlemskap
2023
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej alla, har intresserat mig för detta och köpte två antenner från Radiolab.
¤RadioLabs || WaveRV - Motorhome Wireless System
visar en antenn för utomhusmontering på bilen. Verkade lovande.
Men...
¤Wave Magnum || - USB WiFi Adapter
var DUBBELT så bra - konstigt nog tyckte jag.
Mätte signalstyrkan mot en WLAN-router (avstånd 150-200 m) och kunde konstatera att Wave Magnum hade dubbel så stark signal in enligt "termometern" i programmet. Känns som att denna lilla enhet dessutom kan placeras "löst" innanför vindrutan, utan särskilda ingrepp och fästen.
Elektroniken sitter ju i anslutning till radioantennen (som kanske kan vara en Yagi oxo) vilket innebär att USB-kabeln borde kunna förlänga vid behov.
Men visst blev det rätt dyrt med tull o moms osv totalt....:wideeyed:
Ha det / Tomten
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej Sven! Du köpte en antenn med inbygd wifi som du ville testa.Hur gick det? Vi åker till Spanien i januari och vill ha möjligheten att koppla oss in på hot spots.Inte vill man använda sitt trådlösa svenska teliaabonnemang.Då blir man ruinerat.
Hör gärna av dig.Du är säkert nånstans i södra europa,men funkar antennen är det väl inget problem att dela med dig av erfarenheterna.Ha en bra dag! Mvh Golddigger
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Trådlös uppkoppling

Fick katalogen från Kjell & Company. Webshop www.kjell.com . På sidan 130 finns ett antal olika antenner. Bl. a en smart lösning 30-197, som fästs med sugproppar på insidan av ett fönster.
Någon som har erfarenhet av dessa eller kan bedömma om det är en bra lösning.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Sitter just nu uppkopplat via den. Det inbyggda kortet hittade inga hotspott men antennkortet hittade genast denna och jag kunde koppla upp. Är helt nöjd med den.
Träffade HBK 1090 och fick samma fråga. Rekommenderade Trådlöst i Kristianstad eftersom deras kostar hälften mot min som jag tog hem från USA. Skillnaden är vad jag förstår att wifi kortet är inbyggd i min antenn.
Svend
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej!
Nu är det väl många som har provat olika antenner för trådlöst uppkoppling av dator i sydeuropa.
Vilken antenn är bra,och var finns den att köpa,vad kostade den?

PG
 
F

F.d. 3535

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

davido.se har bra grejer också, där får ni fri frakt dessutom. Så totalpriset hamnar ofta en bra bit under Trådlöst. Bara att dra iväg ett e-post till dom så får ni rekommendationer vad ni behöver.

Ubiquiti Nanostation2 1295Kr och frakten kostar inget.

Enheten anpassar sig till lagliga effektgränser när man väljer land i gränsnittet. Om man inte vill "köra lagligt", så finns en ruta att avbocka som heter "Obey regulatory power limit".

Kör själv denna produkten i min husbil ifrån davido.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen