• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Tråd ang. Kepworth support 100 Amp LIFEPO4

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag:
Jag fick batteriet och laddade det fullt, balanseringen av cellerna 1-4 skilde bara 0,02 volt och det är klart godkänt samt 100% laddning. Dagen efter så hade batteriets laddning sjunkit ner till 92% och och cellerna visade en obalans på 0,29 volt. Efter ytterligare en laddnin gav batteriet så kvarstår obalansen. Cell 1= 3,58 volt, cell 2 3,56 volt, cell 3 3,42 volt, cell 4 3,71 volt och batteriets överspännings skydd har aktiverats, porten för ladding är avstängd. protection cell OVP är aktiv. Således så reklamerar jag produkten och begär gratis återleverans av batteriet till säljaren samt fullständig återbetalning av kostnaden insatt på mitt konto som jag använde vid köpet. Mvh Sten.

Support:
Hej Sten, tack för din kontakt. Litiumjärnfosfatbatteri har en egenskap, laddningsspänningen skiljer sig från arbetsspänningen, när batteriet är fulladdat är spänningen 14,6 V, men efter att laddaren har kopplats ur sjunker spänningen i den monolitiska cellen och stabiliseras sedan vid 3,3-3,4 V i processen med vilospänning, för närvarande, enligt den information du gav om den monolitiska spänningen, är battericellens tillstånd mycket bra, och för närvarande är batteriet i processen med vilospänning, så det kommer att ha det problem som du har nämnt, snälla du ger batteriet en Cykel 2-3 gånger (fulladdat och sedan urladdat är en komplett cykel; urladdning utan full eller laddning utan urladdning räknas inte som en cykel), Skicka oss då informationen på Bluetooth-sidan. Hälsningar, Jessie

Support:
Hej Sten, Om du fortfarande har några frågor eller känner att batteriet har några kvalitetsproblem, välkommen att diskutera med oss, kan du vara säker på att om batteriet verkligen har några kvalitetsproblem, kan du njuta av vår garantiservice när som helst, vi kommer att returnera batteriet för återbetalning eller återutge nya produkter! Hälsningar, Jessie

Jag:
Efter kontroll av batteriet så visar det sig att supportens svar var korrekt.
Jag rekomenderar Kepworth LIFEPO4 batterier och deras support.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det handlar inte om en (eller flera) celler är "bra", det gäller att de är jämna i gruppen (alla 4st).
Att bygga drop-in batterier på beg. celler då gäller det att de är lika behandlade i sitt tidigare liv.

Men ifall du vill få till en bättre balans i ditt batteri är en metod att ladda med en mycket liten ström (typ 1A) när balanseringen kickar in, vilket jag inte vet när ditt BMS gör (fråga supporten), eller kolla i appen när den aktiveras.
Många BMS har en löjligt låg ström i balanseringsfasen ända ner mot 0,1A, då tar det tid att åtgärda en lite större obalans, ligger då någon cell "efter i SoC" så hinner oftast inte balanseringen flytta energi mellan cellerna i tillräcklig mängd.
Att du du fick så pass stor obalans genom att förbruka 8% ur batteriet låter inte bra i mina öron, kan bero på dåligt matchade celler.

Du kan även försöka att upprepa laddningen i balanseringssteget genom att dra ur cellerna till xxV och sen starta en svag laddning, och sen upprepa detta tills du uppnått den balans du önskar.

Generellt är ojämn kapacitet mellan de 4 cellerna det man absolut minst önskar, hellre att alla 4 har en låg men jämn kapacitet, det är alltid den sämsta och den bästa cellen som bestämmer batteriets kapacitet (Ah).

Ursäkta långt inlägg, du kände förmodligen redan till allt detta.
 
Toppen