• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trätrall på duschgolvet!

F

F.d. 14026

Guest
Hej!
Finns det någon därute som har snickrat en trätrall till duschgolvet?
Kanske kan jag få tips på material mm?

Mimmi

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Sv: Trätrall på duschgolvet!

Jag har snickrat flera stycken när jag jobbade på båtvarv och dom var alltid utförda i teak.
Själv skulle jag inte vilja ha en trädurk i duschen av den anledningen att dom inte torkar speciellt fort.

J

Jarn

Guest

För några år sedan då köpte jag denna typen som också finns på IKEA och sågade till dem så de passade bra.
Gumminabbarna på undersidan gör att de ligger bra och låter vattnet rinna undan.

PLATTA Trall - IKEA

F

F.d. 25023

Guest

Det följde en trätrall med bilen. Numera ligger den i garaget hemma pga två saker:

- lättare att hålla rent utan
- mindre vikt utan

hälsning
jyrki

F

F.d. 14026

Guest

Hej!
Tack för snabba svar! :bock:

Försöker mig nog på den färdiga varianten och sågar till. Jättebra idé.
Vi har en Van så utrymmet är litet, men jag ska göra ett försök.

Det borde i alla fall bli både snyggare och skönare att stå på, även om det blir krångligare att hålla rent!

Mimmi

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Golvtrallen från Ikea var ett bra tips, jag använder aldrig duschen inomhus i bilen men måste ju gå på duschgolvet för att äntra toan så jag tror förbaske mig att jag ska lägga in sådan trall på duschgolvet.
Blir ju betydligt snyggare än det fula duschgolvet med trall, man bör nog lägga en matta av något slag mellan duschgolvet och trätrallen för att undvika skavmärke och missfärgning av plastgolvet.
Tack för tipset :bock:

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Hej på Er!
Så här gjorde vi, köpte dörrfoder av ek, bad gubbarna på brädgården såga upp det i lagom stavar. Mätte, sågade och skruvade. Har lackat det med båtlack. Funkar hur bra som helst

Bilagor

• 100_1007.JPG
    100_1007.JPG
    2,5 MB · Visningar: 71
T

Teddi

Guest

ja ska lämna in bilen till ett proffs till våren,,han skall plasta om taket,,ge sej på duschgolvet som många av er har skrivit tidigare om,, med sprickor o,s,v,,

en pensionär med egen lokal,,tar lite jobb när han känner för det,

skall höra med honom om han är intresserad att förekomma på detta forum,,teddi,,,

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Vi använder en sk. badkarsmatta , bara att skaka av o hänga upp,när den har torkat kan man med fördel lägga tillbaks den på golvet, Lasse J

F

F.d. 14026

Guest

Hej igen!

Snygg trall Kerstin och Lasse! Hur har ni gjort på undersidan?
Har ni satt någon typ av "gummifötter"?

Den lackade ytan borde göra att vattnet rinner av fortare efter en dusch!?

Mimmi

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Hej Tös!
Vår dusch är inte jämn utan lite "vågig", därför ligger reglarna i dessa fördjupningar.
Som Du sa vattnet rinner fort av och den är bara att lyfta bort om man vill komma åt på undersidan. Gott att stå på och roligare att titta på än plastgolvet. Tycker vi:msn_laugh:

Nisse van Hymer

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
7086
Medlemskap
2025

Hej Mimmi
Jag håller på med att slöjda en trall till golvet i WC/duschen i vår Hymer Van. Vi har utrymme för de kilo den väger.
Jag lånade Handbok för båtmekare på biblioteket och i den finns ett avsnitt om hur man kan göra en fin trall.
Abi-trä i Göteborg har teak som det bör vara men jag köpte inte det för den är för dyr.
Slöjda på
Hälsar
Hasse

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Är ingen expert, men skulle spontant säga precis tvärt om!
Ett golv likt detta fördelar troligen lasten än bättre en tex. mitt 100Kg fotsteg...

Dessutom, som du skriver Håkan: Är det Snyggt! :msn_wink:

Bra tips både om Ikea & snickrad teak list + båtlack tycker jag!

Är det inte risk att det blir felaktig belastning på golvet som gör att det spricker?

Fast snyggt blir det.

F

F.d. 14026

Guest

Det får nog bli en tur till Abi trä. Återkommer när jag är klar...så småningom!

Mimmi

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

För den som vill snickra själv har jag sett att Biltema säljer teak i olika dimensioner. Bara att kapa till och skruva/limma/nåta ...

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Får Absolut hoppas att det är Fall på alla våra duschgolv! (beroende på hur/var vi nu står) :msn_laugh:
Har väl dock mindre att göra ang. belastning på duschgolvet? :msn_wink:

Just my 5cents... :sleep:

Hmmmm på vår bil är det fall på golvet. :msn_wink:

Många stödklossar blir det. Fast snyggt blir det:msn_laugh:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nja, min tanke är att om det är fall på golvet mot mitten och om man då lägger ett trallgolv som är plant så kommer det bli hård belastning längst ut mot ytterkanterna. Speciellt om man inte står på mitten av trallytan.

Därför skrev jag att många klossar blir det för att belasta hela ytan och få ett jämt tryck utan att knäcka karet i ytterkanterna.

Men jag kan ha fel. Inget trallgolv för mig.

Fast snyggt är det:msn_wink:

Toppen