• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trängselskatt E20 Göteborg!

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Vi åkte söderut i April mot Europa.
Bokad färja från Varberg.
Navigatorn valde bästa vägen och det blev E20 förbi Göteborg.
Vi såg att det stod Trängselskatt men trodde att det var för dom som åkte in mot stan. Tänkte inte mer på detta förrän idag då vi fick fakturan på 22:-

Hur kan man ta ut Trängselskatt på en förbifart?
Avgiften är väl avsedd att få mindre trafik i städerna och då ska man inte behöva betala för att åka förbi, eller....
Det finns dessutom inga andra vägar att välja utan att det blir långa omvägar.

22:- kommer vi över men principen reagerar jag starkt emot.

Mvh
Göran S.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trängselskatt E20 Göteborg!

Avgiften skall finansiera Västlänken för att förbättra miljön runt Göteborg.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

När jag passerar Oslo mot fiskeresa norrut utan att passera centrala staden får jag betala tullavgift. Det sagt utan att försvara de strafftullar vi har i Göteborg.

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Trängselskatten utgör, som nämnts, främst en viktig del i finansieringen av Västsvenska Paketet som bland annat innehåller pendeltågstunnel under Göteborg samt ny bro och tunnel över respektive under Göta Älv.
Benämningen Trängselskatt är egentligen ganska ologisk i sammanhanget eftersom en minskning av biltrafiken ger ett lägre bidrag till Västsvenska Paketet.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Går det att betala trängselskatten via e-faktura?
Om man ger sig ut på en längre resa och inte är hemma på några månader och missar betalningen, kan jag tänka att man åker på en straffavgift.
Krister.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Går det att betala trängselskatten via e-faktura?
Om man ger sig ut på en längre resa och inte är hemma på några månader och missar betalningen, kan jag tänka att man åker på en straffavgift.
Krister.

Du kan ansluta till autogiro, på det viset missar du aldrig en faktura med dyra kostnader som följd!

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Tycker detta är en skit skatt. Pendlar mellan Varberg o Alingsås varje vecka Hallå är aldrig inne i några centrala delar. Visst jag kan ta o svänga över via Kallebäcksmotet o sedan gena över Delsjön alt. Härskogen istället. Men hallå vad tjänar miljön på det.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Man kan ju fundera på var det skall sluta när man kan ta ut straffavgifter som kallades trängselskatt från början på en Europaväg som går förbi en stad.
Om varje samhälle och stad utmed ex. E4'an skulle sätta upp kameror och ta ut trängselskatt för att de skall bygga om sina egna vägar, och för att förbättra miljön m.m. var skall det då sluta............. Det kommer en räkning från ex. Ödeshög för du passerat på E4'an utanför ??????
Jag bor i ett jättelitet samhälle söder om Norrköping, montro om vi sätter upp kameror på E4'an, kan vi då finansiera vår vägavgift och förbättra vår lokala lilla trafikmiljö på det sättet.

Var finns gränsen när de väl har börjat ?

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 24697

Guest

Tänker som Janko.
Förr var principen att vägar och broar i Sverige ska vara avgiftsfria, betalas av de Fordonskatter som Statskassan får in. Nu har politikerna börjat använda miljöargumentet för att få in en smygskatt, kallas då Trängselskatt/avgift. Bakvänt för om denna skatt hade som mål att minska bilkörning, faller hela logiken med att skatten skall betala ex. en förbifart/bro. Nu har principen inga avgiftsvägar/broar i Sverige fallit och det kommer troligen bli fler. Det går att "försvara" allt med argumentet miljö. Sveriges nya religion.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Alternativen är inga nya vägar/broar eller kraftigt höjda fordonsskatter!
Jag tror inte att norrlänningen är intresserad av höjd fordonsskatt för tunnel i Göteborg?

Glädjande är att även utrikes fordon är med och betalar numera.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur mycket pengar dessa tullar/skatter har inbringat hitintills & hur dom har använts. Förmodligen kommer detta inte att redovisas. En del har nog bekostat några meningslösa utredningar som runnit ut i sanden & en del har nog gått till resor & representation. Inte så konstigt egentligen, man har ju fått en outsinlig guldgruva att gräva ur.:D

Bennie

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Alternativen är inga nya vägar/broar eller kraftigt höjda fordonsskatter!
Jag tror inte att norrlänningen är intresserad av höjd fordonsskatt för tunnel i Göteborg?

Glädjande är att även utrikes fordon är med och betalar numera.

Värre är att Göteborgs makthavare valde att strunta i utfallet av den lokala folkomröstningen om trängselskatten. Innevånarna begriper inte vad som är bra för dem. I folkomröstningen vann nej-sidan.

F

F.d. 53358

Guest

Om fordonsskatterna inkl. bränsleskatterna, användes till vägar och broar, skulle vi ha världens finaste motorvägar överallt. Nu går väl det mesta till lekstugan järnvägstrafik. Hallandstunneln, 40 år sedan första utredningen, 1975, beräknad kostnad från början 1,1 miljard, nyttan 2,7 miljarder. Pris nu 11,9 miljarder. Tidsbesparing 8 minuter, förgiftat vatten, torrlagda brunnar.
Ska invigas 13 dec i år om inget går fel. Igen.
Fick räkning på trängselskatt 9:-. Papper, kuvert, porto, administration torde överskrida denna summa ganska rejält.
Skulle aldrig acceptera autogiro, ojdå det blev visst fel, men du får betala in först, så ordnar vi detta sedan.
En granne fick detta besked vid restskatt för ett antal år sedan 40 000 000:-, skulle vara 400:-.

F

F.d. 29925

Guest

Rent logiskt så borde man väl betala när man kör in i området och ökar på trängseln men samtidigt borde man få tillbaka pengarna när man kör ut och minskar trängseln.
Nej, endast ett sätt att mjölka pengar till politikernas lekstuga. Väg och bränsleskatter räcker gott och väl till för att bekosta vägunderhåll och bygge.:(

Var inne i gettot i onsdags blev relativt många "bidrag".

F

F.d. 53013

Guest

Mors! Ni skall inte lita på autogiro. Jag har det på skatt husbil samt trängselskatt. Trodde det skulle fungera då vi åkte i april. Men icke sa Nicke! Det visar sig att har man ställt av husbilen över vintern så tas autogirot bort. Så det blev att betala separat nere i Europa det med xtra avgift på 100:- Det är ngt som transportstyrelsen har hittat på.

Toppen