• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tour de France på fyra hjul

D

Deleted member 11118

Guest
[FONT=&quot]Den annorlunda utresan med en något okänd båtfärd över Elbe mot mat- och vinlandet Frankrike.[/FONT]

[FONT=&quot]Den 18 augusti tog vi en annan väg ut i Europa med husbilen. över de två broarna, Öresundsbron och Stora Bält bron, vi körde via Flensburg i Tyskland. Vi ville undvika att åka över Hamburg, så vi åkte med en ganska okänd färja över Elbes utlopp. Den går mellan Glückstadt och Wischhafen och kostade 14 euro. Överfarten tog 25 minuter. I Wischhafen finns tre gratis ställplatser, men vi fortsatte två mil till den charmiga byn Stade, där det finns en mycket bra ställplats, endast några steg från alla affärer och restauranger. Färden fortsatte sedan via en ställplats i Aachen som var mycket bra, den blev mot kvällen fullbelagd, här gick det även att övernatta med husvagn. Sakta men säkert närmade vi oss landet med ett av världens bästa kök, Frankrike som är ett husbilsvänligt land. Första anhalten blev byn Cayeux-sur-Mer, där det finns en bra ställplats ända ute vid havet. Vi fick även tillgång till polen och sanitetsbyggnaderna inne på campingen. Cayeux-sur-Mer ligger cirka fem mil norr om Dieppe. Ett av huvudmålen för resan kom vi till sedan, invasionskusten i Normandie. Först åkte vi till Arromanches-les-Bains som ligger omedelbart innanför invasionsområdet vid [/FONT][FONT=&quot]Gold Beach[/FONT][FONT=&quot]. På stranden och i havet utanför Arromanches finns rester efter den konstgjorda hamnen kallad Mulberry-B. Den sammansattes av färdiga betongelement, som bogserades över[/FONT][FONT=&quot]Engelska kanalen[/FONT][FONT=&quot], för att möjliggöra lättare tillförsel av fordon, personal och förnödenheter till de allierade trupperna. Vi åkte sedan till en camping som låg direkt vid Utah Beach.

Det var den 6 juni 1944, i gryningen som en jättearmada av fartyg och flygplan med fallskärmssoldater kom över Engelska kanalen och c:a 175 000 man från de allierade länderna steg i land längs Normandies kust. Den största militära operationen 1944 D-Day Operation Overlord genom tiderna hade börjat”.

En mil inåt landet från Utah Beach ligger byn St-Mére-Eglise som förmodligen varit helt okänd om det inte vore för John Steel en amerikansk fallskärmssoldat som råkade landa på byns kyrka. Där blev han hängande i några timmar innan tyskarna tog honom till fånga. I filmen D-Day finns denna scen med.
[/FONT] [FONT=&quot]Invasionskusten blev vi klara med efter några dagar och GPS:en ställdes nu in på Cognac och dess godsaker. På vägen dit landade vi på Nueil Les Aubiers en farm mitt ute på den franska landsbygden. Där vi på stället åt en fyrarätters middag. Någon matsedel fanns inte utan vi blev serverade olika godsaker från gården samt ett utmärkt rödvin. Eftersom vädret inte var helt befriat från regn blev vistelsen i Cognac inte så lång, men vi köpte det vi kom dit för. En god cognac direkt från tillverkaren på en gård, samt den supergoda aperatifen Pineau des Charentes, den görs bara i området Charentes runt staden Cognac. [/FONT]

[FONT=&quot]Pineau des Charentes är en fransk specialitet som sällan gör något väsen av sig i Sverige. Drycken som är en blandning av vin och cognac sägs ha uppkommit av en slump 1589 när en vinbonde av misstag hällde druvmust i ett fat med cognac. Nuförtiden gör många cognacsfirmor även en Pineau, och besöker man trakten får man inte sällan ett glas som apéritif. Vinet görs med fördel på cognacsdruvor som Ugni Blanc, Folle Blanche eller Colombard[/FONT]


[FONT=&quot]Vi köpte sex kartonger med oss hem från olika tillverkare. Systemet har Pineau des Charentes i sitt beställningssortiment men den är c:a 100 kronor dyrare per flaska. Vi övernattade sedan på en stellplatz på en vingård i Saint Emillion där vi bokstavligt bodde mitt bland vinstockarna. [/FONT] [FONT=&quot]Mot medelhavet löd utropet från hustrun på morgonen och då var det bara att köra de 40 milen på motorvägen som fransmännen döpt till [/FONT][FONT=&quot]L'autoroute des Deux Mers[/FONT][FONT=&quot]”[/FONT][FONT=&quot] motorvägen mellan de två haven, Atlanten och Medelhavet. Vi hade tagit sikte på en camping vid havet strax norr om Narbonne, första chocken Kiviks marknad och Cirkus i samma paket och poolen överfull av ungar så man såg knappt vattnet, andra chocken var värmen 34 plus när vi kom fram och tempen sjönk aldrig under 27 grader på natten, vi sov i en dåligt uppvärmd bastu. På kvällen andra dagen kom regnet och rensade bort den 95% luftfuktigheten vi stannade bara två nätter för det var för mycket Kiviks marknad över campingen. Vi körde istället lite söderut till en stellplats vid Narbonne-Plage där var det lugnt och skönt samt vi bodde vid havet, bara gå 150 meter så hade man fötterna i medelhavets 25 gradiga vatten. En bra stellplats där vi var c:a 130 husbilar på kvällen. En konstig regel som man aldrig skall fundera på varför det är så, toaletten på platsen var endast öppen 8 – 19. Nästa stellplats vid medelhavet vi tänkte stanna vid var fullbelagd, den tog 120 husbilar och vi var där vid 11 på förmiddagen. Var bara ställa in GPS:en på en camping i Avignon där vi varit tidigare, campingen ligger på en ö i Rhone och mitt emot Påvepalatset. Om du inte vill gå eller cykla så kan du åka en gratis båt över Rhone och vips är du i stadens centrum, en riktig pärla. Här stannade vi fyra dagar och tog det lugnt i solen för när man är runt medelhavet är det nästan alltid sol och varmt i slutet av augusti.

Efter fyra dagar i sol och värme körde vi hela tre mil till en camping Les Fontaines som ligger 1 km utanför den lilla byn Perenes les Fontaines, anledningen att färden inte blev längre var att vi såg på vädret att det skulle vara varmt fram till lördag eftermiddag. Vi stannade tre dagar, solade, badade, cyklade till byn några gånger. En pärla mitt ute på landsbygden som vi kommer att besöka fler gånger. På lördag förmiddag var det marknad i byn och på eftermiddagen kom regnet och åskan.
[/FONT] [FONT=&quot]På söndag morgon började hemfärden och nu hade vädret blivit mer normalt bara 24 plus. Första stoppet blev på en av våra favoriter Le Château de l´ Eperviére som ligger strax söder om Chalone sur Saône, där man har vinprovning om söndagarna på slottet. Det var fjärde gången vi besökte denna slottscamping, den ligger på ett behagligt avstånd från Avignon, då vi försöker köra mellan 30-40 mil per dag. Mosel blev nästa anhalt och där hamnar vi vid vårt favoritställe Graach bei Bernkastel-Kues där man står med bilen nere vid floden. Vi cyklar de två kilometrarna till byn och där det är sista dagen på vinfesten. Bra köpa ett glas för 1,50 euro och sedan gå runt i de cirka 25 stånden och köpa 10 cl vin. Det visar sig att varje vintankställe har 12 olika sorter att bjuda på, gäller att passa sig för man skall ju cykla hem. Tänk er Malmöfestivalen utökat med vinstånd så har du vinfesten i byn. Nästa vecka fortsätter fetsen i en annan by vid Mosel. [/FONT] [FONT=&quot]Vi körde norrut och ungefär åtta mil från Graach bei Bernkastel-Kues två kilometer från motorvägen ligger den lilla byn Polch och där ligger fabriken som bygger husbilen Niesmann+Bischoff,[/FONT][FONT=&quot] de har också en stor tillbehörsaffär och det var den vi skulle till. Kör du vägarna förbi så stanna gärna till en stund, där finns mycket och det är billigare än i Sverige, du kan också gå runt och titta på husbilen [/FONT][FONT=&quot]Concorde som säljes där[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]Vi landade på kvällen på vår favorit ställplats Holzminden, som ligger vid floden Weser ungefär 8 mil söder Hannover. Vi var där för femte gången och stannade två dagar. Nu kom regnet så vi körde de 64 milen hem via Puttgarden – Rödby, fast vi hade haft siktet inställt på en ställplats längs Elbe vid Hamburg, men sitta där i regnet är nog inte så roligt. [/FONT]

Lars Jönsson
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tour de France på fyra hjul

Du skriver Polch, men Concorde bygges ikke der. Men Niesman Caravaning er en stor återforsäljar for merket, på andre siden av rondellen ligger Hymer-werk Polch som bygger Niesman+Bischoff bilene Flair og Arto.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tour de France på fyra hjul

Tack Knut lite feltänk av mej, trots jag varit där 2 gånger ändrat i texten

Lasse
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Tour de France på fyra hjul

Tack LasseJ.
Det är så himla härligt med reseberättelser! Att få följa en rutt som antingen är ny för en eller en rutt man själv kört ger sån längtan o inspiration, I din berättelse fick jag dessutom förslag på övernattningsplatser som är nya för mig och som jag vill prova, tack:bock:
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: Tour de France på fyra hjul

Hej Lasse
Jag vet inte vad du har för längd på din bil, men när vi åkte med samma färga över Elbe så var priset 17,5 euro för bilängd 7m och 20 euro för 7,5m. jag håller med om att det är en mycket bättre väg att åka än att trassla igenom Hamburg så det blir samma väg i år med trevliga broar och färga över Elbe på vår vårresa till Holland och Frakrike. Vi får se hur det går i Frankrike då ingen av oss är någon fena på franska.
:quest:

Benny & Catharina
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tour de France på fyra hjul

Här låter det ibland som om Hamburg är något ogenomträngligt farligt eller jättejobbigt.
I ärlighetens namn ska man kanske säga att Hamburg är inte så farligt till vardags.

Sist vi åkte igenom stängde dom motorvägen på grund av olycka i en tunnel. Vi tvangs åka in i centrum, och ut via diverse små broar över Elbe. Visst - det tog en dryg timma extra, men vi hann se en hel del av Hamburgs centrum på kuppen. En timmas försening har vi upplevt flera gånger på Autobahn i nån skog eller ute på platten på landet. Detta var faktiskt en betydligt trevligare timma än många andra Stautimmar på autobahn på andra ställen!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tour de France på fyra hjul

Benny jag hade då en husbil på 7.40 har idag en Adria på 7,80. Om han som tog betalt druckit för många öl vet jag inte men vi betalade 14 euro, kanske fick jag rabatt eller............ åker samma tur i sommar så jag får väl se vad vi betalar då. Är ni i Frankrike omkring slutet av aug eller början av sept så kan ni hänga på en stund
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tour de France på fyra hjul

Roland

Hamburg är inte skrämande har åkt där med bil, husvagn o husbil de senaste 16 åren och ibland ett par gånger om året, ville prova något nytt och gärna slippa de köer som det kan bli, därav anledningen.
 

Helene och Ingemar

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1920
Medlemskap
2024
Sv: Tour de France på fyra hjul

Hamburg är väl inte så farligt, men så fruktansvärt tråkigt att harva samma motorväg år ut år in.
Stannar ni i färjekö i Gluckstadt (jo, det finns ibland) passa på att köpa en härlig strömmingsburgare i någon av kioskerna -MUMS!
 
Toppen