• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

//GG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Hej!
Kan du berätta lite om vad du sökte och kom fram till?
//Conny

bla detta... kolla skillnaden på tjänstevikt och totalvikt.. INNAN KÖP

350 kg i lastförmåga INNAN markisen stegen tackräcket vatten tanken fylld m.m är installerat är på tok för lite.

fru och barn med utr och mat ska ju helst få följa med.

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Hej!
Hur gör man med bilar som beställs för senare leverans från fabrik?
//Conny

Ja det är svårt men nya bilar. Man måste ju kunna lita på säljarna. I vårt fall tjänstevikt (körklar vikt) 3120 kg med Alde vattenburen värme och automat. Likadan bil utan Alde o automat har samma körklar vikt enl transportstyrelsen när man kollar på reg nr. Vilken är rätt? Med vinterpackning på väg hem inget vatten o lite diesel vägde vår 3620 kg i Helsingborg. Två personer och hundar 50 kg. Inga cyklar eller utemöbler med. Tur vi har 3850 kg totalvikt. :yes:

J

Jarn

Guest

Hej!
Hur gör man med bilar som beställs för senare leverans från fabrik?
//Conny

Jag beställde min nuvarande bil från fabrik och enligt broschyren vägde en sådan bil i körklart skick, utan någon extrautrustning 3220 kg.
Jag beställde en hel del extrautrustning och några som vägde en del var detta:
3.0 l motor o Maxi Chassi 90 kg
Aut.låda 17 kg
120 l dieseltank 50 kg
Metallic lack (!) 30 kg
Markis 5m 50 kg
El. frontgardin 10 kg
Extra batt 95 Ah o laddare 30 kg
Komfortpaket 50 kg
Ugn m grill 10 kg
Alde m Booster o v.växlare 69 kg

När jag sedan fick bilen då var tjänstevikten enligt papperna 3649 kg.
Nu var detta ingen överraskning för mig eftersom jag räknat med det och nu har jag i princip 600 kg verklig lastvikt kvar.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Tjänstevikten i papperna varierar beroende på hur den kommit in i sverige. Har generalagenten tagit in den så har de rätt att skriva uppgifterna direkt i transportstyrelsens databas och då går de efter uppgifterna från fabriken. Har bilen däremot direktimporterats privat så ska den vid registreringsbesiktningen vägas och därför stämmer detta oftast bättre med verkligheten.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

I vårt fall tjänstevikt (körklar vikt) 3120 kg med Alde vattenburen värme och automat. Likadan bil utan Alde o automat har samma körklar vikt enl transportstyrelsen när man kollar på reg nr.
Hej!
Anger transportstyrelsen "körklar vikt"?
//Conny

Fel av mig
Körbar skall vara körklar

Senast ändrad:

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Hej!
Anger transportstyrelsen "körbar vikt"?
//Conny

Enl transportstyrelsen faktisk vikt (vad är det). Men den är kanske satt från fabriken. Då borde automat, större motor och Aldevärme ingå. Markis är kanske monterad i Sverige. Dethleffs Magic Edition 2015 köpt i Sverige i Bromölla.

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Enl transportstyrelsen faktisk vikt (vad är det). Men den är kanske satt från fabriken. Då borde automat, större motor och Aldevärme ingå. Markis är kanske monterad i Sverige. Dethleffs Magic Edition 2015 köpt i Sverige i Bromölla.

Detta hittade jag på transportstyrelsens sida:
Fordonets faktiska vikt, vilket är vikten i körklart skick plus tilläggsutrustning som är monterad av tillverkaren. Även föraren är inkluderad i denna vikt för de flesta fordonsslag. Läs mer om vad som ingår för varje fordonsslag. För fordon som är registrerade innan år 2015 går det inte att säga om tilläggsutrustningen ingår i den vikt som anges eller inte eftersom tidigare regler har tillåtit fordonstillverkaren att ange en mer generell vikt om de har önskat det.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jo, jag känner till vad transportstyrelsen skriver, men undrar om transportstyrelsen anger annat än tjänstevikt, maxlast och totalvikt för ett fordon.
//Conny

Toppen