• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

Larseng

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
20237
Medlemskap
2025
Köpte i höstas en ny Hobby T75 hos Forsbergs i Bjuv. I deras test av bilen framgår att totalvikten får vara 3650 kg med normalchassi och 4250 med maxichassi.
Vi är nu på väg att åka söderut och jag kollat på regbeviset och ser att totalvikten är angiven till 3500 kg. De 150 kilona behövs efter kontrollvägning.
Känner mig lite lurad. Någon som har förslag på vad som kan göras?:confused:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Vilket chassie har du? Har det angivits någon vikt i köpekontraktet eller diskuterades det bara vad som var möjligt? Förmodligen kan ju bilen vägas upp, vid behov gör det. Var bara medveten om nackdelarna med körkort m.m.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Du har en tjänstevikt på 3,125 t så lastvikten blir 375 kg.
Har du sedan köpt till extra utrustning så minskar så klart lastvikten.
Säljaren borde informerat dig om innebörden av lastvikten för ditt behov.
Har du inte fått fullgod information borde dom bjuda på kostnaden för ökning av totalvikten (om det är ett alt. med tanke på körkortsbehörigheten)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om inte handlaren lovat något speciellt är det svårt att se att dom gjort något direkt fel. Även om man tycker att dom idag borde ha sån koll på viktproblematiken att dom upplyser en kund om alternativen så har man ett stort eget ansvar att kontrollera vad man köper.
Testet du hänvisar till förmodar jag är det fristående test som är gjort av tidningen Husbilen Test?

Jag skulle ta den trevliga vägen och ta ett artigt snack med Forsbergs och se om dom är villiga att hjälpa till med att lösa problemet. Kanske kan ni i värsta fall dela på eventuella kostnader.

F

F.d. 50069

Guest

Detta med lastvikt och regler kring detta är bökigt för många:(
Inte minst för dem som borde vara insatta....nämnligen säljarna på firmorna:mad:

Har pratat med flera och i vissa fall är de skrämmande dåligt pålästa om allt detta, kommer med helt felaktiga påståenden!

Nån som jag har pratat med fattade inte att extratillbehör begränsar lastvikten, nån påstod att Polisen inte bryr sig om husbilars vikter! Dessa plus flera andra tokigheter som framkom!

Dessa påståenden skedde för ett par år sedan då jag var spekulant på en ny bil och då åker man ju runt och hör sig för!

Hur lätt är det inte då att gå i "viktfällan" om man kommer som en "grön" köpsugen husbilsspekulant:mad:

Sen var det en annan sak som jag har tyckt varit konstigt vid flera affärer jag gjort och det är den ytterst bristfälliga kontrollen de gör på min bil....dvs inbytesbilen!
De ger ett mellanpris och sen är det så:confused:, har de så stora vinstmarginaler så att de inte bryr sig?

Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Du har en tjänstevikt på 3,125 t så lastvikten blir 375 kg.
Har du sedan köpt till extra utrustning så minskar så klart lastvikten.
Säljaren borde informerat dig om innebörden av lastvikten för ditt behov.
Har du inte fått fullgod information borde dom bjuda på kostnaden för ökning av totalvikten (om det är ett alt. med tanke på körkortsbehörigheten)

Tänk på att fordonets vikt kan slå på plus/minus 5% mot den angivna tjänstevikten.
I värsta fall kan det betyda att lastvikten endast är drygt 200kg och då går det i praktiken i stort sett inte att lasta något alls utöver förare, en passagerare samt det allra nödvändigaste.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Detta med lastvikter och handlarnas ansvar eller brist på dito har varit uppe i många trådar.
Här gäller att vara försiktig kan man säga. Här finns exempel på bilar som är i princip omöjliga men som ändå åker runt mellan handlarna och som ibland säljs flera gånger av samma handlare.
Jag kan ge ett färskt exempel som jag hade visst intresse för innan jag såg lastvikten.
Bilen är en N B Flair med riktigt god utrustning. Detta är en 8,60 lång bil på iveco chassi med sex ton totalvikt. Den har riktigt mycket utrustning, stort garage, stora tankar, sort dubbelgolv, massor av stuvutrymme, plats att åka för fyra vuxna och också plats att sova. En jättefin premiumbil som gått 6000 mil. Problemet är att bilen har 368 kg i lastvikt. Denna bil finns nu hos en av våra större handlare för andra gången inom ett år. Den har tidigare också varit flera gånger hos andra större handlare som också sålt den mer än en gång. Trots faktumet att bilen nästan inte är brukbar annonseras den för litet under en miljon av en stor seriös handlare. Den borde vägas upp innan försäljning och om det inte går rabbateras mycket tydligt med lastvikten som skäl. Det är klart lätt att bli lurad.:mad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bestliner er det en 2009 Flair? De første eksemplarene hadde 6000 kg i totalvikt, samme som eldre Flair på Iveco men den nye design stjal over 700 kg fra lastvikten. Senere ekseplarer fikk 6500 kg totalvikt, 2010 fikk etterhvert 7000 kg.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Bilen har årmodell 2008 men är registrerad 2009 och har den nya designen så du har säkert rätt Knut. Vet du om totalvikten går att höja till runt 6700.
Då blir ju bilen rätt ok. 6500 är ju fortfarande rätt snålt och jag gissar att utrustningen redan tagit det mesta av nuvarande lastvikt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tipper det er en av de bilene som ble tatt inn til Elmia 2008, disse var fra en preproduksjons serie på omlag 50 biler. Chassi er samme som for resten av 2009 modellene, så frågan er om en kan få et nytt CoC dokument fra Polch. Dette må en ta kontakt med fabrikken om, eventuellt via generalagenten i Sverige.

//GG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024

Hej!
Vad är grundorsaken till att så många är missnöjda med bilarnas lastförmåga?

Tänk på att det uppenbara ofta är förbisett.
//Conny

grundorsaken är troligen bristande informationsinhämtning.

det tog mig 15 minuters googlade att inse detta med lastviktsproblematiken.

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Hej!
Vad är grundorsaken till att så många är missnöjda med bilarnas lastförmåga?

Tänk på att det uppenbara ofta är förbisett.
//Conny

Det tar några bilar att inse det där med vikter. Man kan aldrig lita på säljare eller vad som står som tjänstevikt (körklar vikt). Det enda är att väga just den aktuella bilen som den står med utrustning monterad. Men då är det oftast för sent för nya bilar får man ju inte köra ut med innan man betalt.

Toppen